Tänä päivänä kaikenlaiset kevyt- eli lightversiot ovat kovasti muotia. On lightcolaa, kevytlevitettä jne. Uusimman light-tuotteen esitteli ELY-keskus viime tiistaina eteläisestä kehätiestä. Raha on tiukassa, mutta silti päädyttiin huomattavasti kalliimpaan Launeen linjaukseen ja nyt sitten pitäisi tie saada halvemmalla. Outoa logiikkaa.
No, tilaisuudessa tehtiin kyllä selväksi, että Laune on ainoa vaihtoehto tästä eteenpäin ja on ollut sitä kuulemma aina. Joten suut suppuun launeelaiset, ei saa puhua enää Renkomäen vaihtoehdosta. Sitä ei enää ole muualla kuin etelälahtelaisten märissä unissa.
Tien suunnittelijat kovasti mairittelivat alueen asukkaita mukaan suunnitteluun. Mukanaolo ja tarkka valvonta onkin ainoa keino varmistaa, ettei tiestä tehdä väärällä tavalla kevytversiota. Koska tien kallein vaihe on Patomäen tunnelin ja Liipolan tunnelin välillä, voisi helposti olla niin, että juuri näissä vaiheissa yritettäisiin säästää. Maksavathan kahden pitkän tunnelin ja pohjavesisuojauksien tekeminen todella paljon rahaa.
Tiesuunnittelijat kuitenkin vakuuttivat, että yhdestäkään melu-, päästö- tai pohjavesisuojauksesta ei tingitä pätkääkään. Säästöt tullaan löytämään muualta tiehankkeesta mm. muuttamalla Nikulan eritasoliittymä tasoristeykseksi ja Patiokallion tunneli avoleikkuuksi. Tämä onkin ainoa ja ehdoton lähtökohta suunnittelulle.
Suunnittelijat myöntävät, että tuleva tie aiheuttaa myös haittaa. Melu- ja päästöhaitat tuleekin eliminoida mahdollisimman tehokkaasti, kulkeehan tie keskellä tiuhaan asutettua Etelä-Lahtea. Epäilemättä myös pohjavedet ovat vaarassa, kun kaivaudutaan maan alle Patomäen ja Liipolan kohdalla. Tien tämän hetkinen hinta-arvio on 180 miljoonaa euroa. Laittakaapa summa muistiin. Pahoin pelkään, että loppulasku on paljon suurempi.
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi