Viime viikolla uutisoitiin laajasti mediassa, että suomalaiset kävelevät tai pyöräilevät työmatkansa yhä harvemmin. Neljä viidestä työssäkävijästä käyttää jo kolmen kilometrin työmatkalla autoa tai linja-autoa. Vielä 1980-luvulla naisista jopa 60 ja miehistä 40 prosenttia käveli tai polki töihin. Nykyisin naisista reilu 40 prosenttia ja miehistä alle kolmannes liikkuu päivittäin edes 15 minuuttia työmatkallaan. Valtaosa työmatkoista ajetaan omalla autolla.
Taajamissa polkupyörän on todettu olevan nopein kulkuväline alle seitsemän kilometrin matkoilla. Pyöräilystä hyötyvät sekä oma terveys että ympäristö. Pyöräily on helppoa arkiliikuntaa, joka sopii kaikille. Jo puolen tunnin reipas pyöräily tai kävely lähes päivittäin riittää terveyden ylläpitämiseen. Lisäksi ulkona liikkuessa stressi vähenee ja mieli virkistyy. Moottoriliikenteen vähenemisen myötä puolestaan vähenevät niiden aiheuttamat päästöt, melu ja ruuhkat.
Työmatkan kulkeminen omalla autolla on tehty Suomessa jo liiankin kannattavaksi, sanovat asiantuntijat. Samanaikaisesti ihmisten työmatkat ovat myös pidentyneet. Verovähennykset, kilometrikorvaukset ja vapaat autoedut kannustavat muutenkin ajamaan niin paljon kuin mahdollista ja työnantaja maksaa vaikka luulisi työnantajankin mielummin kannustavan työntekijöitään liikkumaan ja pitämään huolta kunnostaan. Ja tämä kuntoilu kun olisi täysin ilmaista!
Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi keväällä tavoitteen, jonka mukaan vuoteen 2020 mennessä kävely- ja pyöräilymatkoja tehtäisiin 300 miljoonaa enemmän kuin vertailuvuonna 2005. Toteutuakseen tämä vaatisi, että pyörä- ja kävelyreitteihin ja niiden kunnossapitoon todella satsattaisiin. Lisäksi kaupunkien rakenne pitäisi saada pyöräilyä ja kävelyä suosivaksi, nyt se on pääsääntöisesti liian autokeskeinen.
Joten huomenna töihin kävellen tai pyörällä ja huono sää on vain surkea tekosyy, sillä sää on aina vain pukeutumiskysymys…
päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi