Eilen vietettiin Yrittäjän päivää. Päivän tarkoitus on muistuttaa yrittäjän merkityksestä yhteiskunnalle, jossa elämme. Yrittäjät luovat työpaikkoja ja työpaikat tuovat paikkakunnalle elinvoimaa, hyvinvointia ja ennen kaikkea niitä tärkeitä verotuloja, jotta kunnilla olisi varaa hoitaa omat palvelunsa asukkailleen. Kun paikkakunnalla on paljon yrityksiä, ruokkii se samalla myös paikkakunnan vetovoimaa, ihmiset kun tunnetusti liikkuvat työn perässä.
Kaikki jotka ovat harjoittaneet tai kokeilleet yrittäjän ammattia tietävät, että helppo tie menestykseen se ei ole. Toisaalta vapaus valita omat työnsä ja hoitaa omat asiansa on suuri. Suurin osa yrityksistä Suomessa (n. 95%) on ns. mikroyrityksiä tai yksinyrittäjiä. Kyseessä on usein toiminimi, jonka alla harjoitetaan jotain palveluammattia. Itse kutsun näitä yksinyrittäjiä eräänlaisiksi ”elämäntapaintiaaneiksi” eli oma yritys on heille enemmänkin elämäntapa kuin pelkkä työ. Ja näinhän se on, että yksinyrittäjä on käytännössä käytettävissä 24 tuntia vuorokaudessa. Kun palkansaaja sulkee työpaikan oven takanaan, hän voi unohtaa työasiansa, mutta yrittäjällä niin murheet kuin ilotkin seuraavat joka päivä kotiin asti. Joskus jopa uniin asti.
Englanniksi yrittäjä on hienosti businessman, mutta meillä Suomessa käytettävä sana on yrittäjä. Jo sanasta yrittäjä, tulee mieleen, että nyt yritetään jotain kovasti, mutta mitään takeita onnistumisesta ei ole ja se kuvaakin hyvin pikkuyritysten jokapäiväistä elämää. Isot yritykset puristavat pienet paikalliset yritykset puun ja kuoren väliin. Hinnoilla ei pysty kilpailemaan isojen kansainvälisten ketjujen kanssa, jotka yrityksen lanseerausvaiheessa pystyvät tekemään mittavat tappiotkin, kun ne eri maihin tornadon lailla avaavat uusia sivukonttoreitaan.
Monesti ihmetellään, miksi pienet kivat ja paikalliset kivijalkakaupat häviävät, mutta syy on yksinkertainen. Viereinen monikansallinen superhypermarket myy samat tuotteet halvemmalla ja samalla saat ostettua samasta paikasta myös muut tärkeät tavarasi, kun valikoima on niin laaja. Jotta nämä elintärkeät paikalliset mikroyritykset saataisiin pidettyä hengissä, olisi todella tärkeää käyttää niiden palveluja. Ei se kiva, pieni puoti pysy pystyssä, jos siellä ei tehdä kauppaa. Joka kerta, kun valitset sen ison monikansallisen superhypermarketin pienen paikallisen yrityksen sijaan, heikennät paikallisen yrityksen toimintaympäristöä.
Siksi siis: Support your local eli suosi paikallisia yrityksiä aina kun voit!
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi