Viime viikolla satoi parissa päivässä paljon lunta. Eipä siis olekaan kovin yllättävää, että jokatalvinen kestosuosikki auraus nousi taas lahtelaisten ykköspuheenaiheeksi. Hetkeksi jopa ohi aina niin hurmaavan koirankakka-keskustelun. Palautetta huonosta tienhuollosta kun oli tullut pilvin pimein. Myöskään Lahden kaupungin mielestä auraus ei ollut onnistunut, sillä se huomautti kirjallisesti Lahden Seudun Kuntatekniikkaa aurausten viivästymisestä osissa kaupunkia alkuviikosta.
Varsinkin jalkakäytävien auraamattomuus ydinkeskustassa kirvoitti paljon palautetta ja ymmärrän kyllä hyvin miksi. Siihen on jo melkein tottunut, ettei jalkakäytäviä tai pieniä teitä aurata pariin kolmeen päivään, mutta tällä kertaa ongelma oli ydinkeskustaa myöten. Koetapa itse työntää lastenvaunuja tai ajaa pyörällä 10-15 sentin lumikinoksessa, niin ymmärrät sinäkin. Itse asiassa pelkkä jalankulku on vaikeaa ja raskasta, jos aurausta ei ole tehty. Lisäksi kun tiet aina aurataan ensin, käy monesti niin että lumet kasautuvat juuri jalkakäytäville jalankulkijoiden riesaksi.
Ihmettelen eikö pääjalkakäytäviä voitaisi aurata ensin ja sitten vasta tieväylät? Näin tietääkseni tehdään ainakin Ruotsin Karlskogassa, missä uudenlainen järjestys lumen aurauksessa otettiin käyttöön vuonna 2012. Tosin systeemillä on typerä nimi: sukupuolineutraali lumenauraussysteemi. Auto kyllä kulkee pienessä sohjossakin, lastenvaunut eivät. No, se on tullut jo selväksi, että Green City Lahdessa autoilija on ykkönen, sen jälkeen tulevat sitten jalankulkijat, pyöräilijät ynnä muut haahuilijat.
Nähtävästi kuntatekniikka on tässä tapauksessa jo ennakoinut tulevan ilmastonmuutoksen vähentämällä tuntuvasti kalustoa ja miehitystä. Eihän enää talvisin sada lunta, eihän?
Lahden ja Nastolan kuntaliitoksesta päätetään maanantaina. Toivottavasti liitos toteutuu ja Lahti saa myös Nastolan aurauskaluston käyttöönsä.
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi