Pääkirjoitus 8.4.2016

Eteläinen kehätie sai rahoituksen

Lahtelainen juupas-eipäs – leikki eteläisen kehätien ympärillä sai päätöksensä tällä viikolla. Ainakin virallisesti. Turuilla ja toreilla kehätie tulee jatkossakin jakamaan lahtelaisten mielipiteet. Paljon löytyy ihmisiä, jotka paikallisten poliitikkojen tapaan iloitsevat uudesta kehätiestä, mutta varmuudella löytyy myös ihmisiä, joille Launeen läpi porhaltava kehätie on yhtä paha kirosana kuin uusi matkakeskus tai toriparkki. Fakta on, että noin 50 vuoden odottelun ja väännön jälkeen hallitus myönsi kehysriihessään kehätielle 200 miljoonaa euroa. Loput viulut eli 77 miljoonaa maksavat Lahti ja Hollola niin, että Lahden osuus on noin 70 miljoonaa euroa ja Hollolalle jää loput.

Hyvää tässä kehätieasiassa on tietenkin se, että kerrankin Lahden seudun hankkeisiin myönnetään näin paljon rahaa. Tässä asiassa alueen kansanedustajat tekivät varmasti ison työn puoluerajoista piittaamatta ja jo se on poikkeuksellista Lahden tapauksessa. Toinen hyvä asia on, että VT12 saadaan pois aivan aivan ydinkeskustasta.

Sitten niihin huonompiin puoliin. Launeen linjaus ei muuta siitä tosiasiaa, että jatkossakin VT12 kulkee keskellä asutusta ja pohjavesialueella. Mitä järkeä on siirtää valtatie asutuksen keskeltä toisen asutusalueen keskelle? Aivan vastaavanlaisen pohjavesialueen päälle? Kuulostaa hölmöläisten touhulta, jossa valoa kannetaan säkeillä pirttiin. Pohjavesien saastumisvaara ei häviä tien siirtämisellä mihinkään, sillä myrkkykuljetukset jatkuvat edelleen junaradalla, jolla ei ole minkäänlaista suojausta. Yksi kaatunut myrkkyjuna ja Launeen lähde on pilattu.

Sitten on se hinta. Patomäen ja Liipolan tunnelit tekevät ratkaisusta sairaan kalliin. Nämä molemmat tunnelit olisi voitu välttää linjaamalla tie Renkomäen kautta ja samalla hinta olisi laskenut roimasti. Me lahtelaiset maksamme tiestä noin 70 miljoonaa euroa. Onko meillä varaa siihen? Kuten tiedämme, tulevina vuosina erilaisiin koulujen ja päiväkotien peruskorjauksiin, remontteihin ja uudisrakentamiseen arvioidaan kulutettavan Lahdessa noin 150 miljoonaa euroa. Tähän kun lisätään se fakta, että maksettavana ovat myös uusi matkakeskus ja toriparkkikin, alkaa kokonaiskuva näyttää aika tukalalta lahtelaisin silmin katsottuna.

Pikaisesti yhteenlaskien Lahti on tekemässä noin 260 miljoonan euron satsauksen muutamien vuosien sisään. Tämä ei voi olla näkymättä muissa kaupungin toimissa ja palveluissa. Kuka kaiken maksaa? Lahtelaiset veronmaksajat tietenkin. Kyllä siinä kelpaa shamppanja-pulloa auki poksautellakin kaupungintalolla. Otettiin 70 miljoonaa euroa lisää velkaa, jippii!

No, turha se on valittaa, kun löysät on jo housussa. Nyt ensiarvoisen tärkeää on keskittyä siihen, että tien suunnittelussa ja rakentamisessa kaikki lain vaatimat pohjavesi- ja melusuojaukset ovat kunnossa ja tiestä ei aiheudu asukkaille minkäänlaista haittaa. Meluvalleista ja pohjavesisuojauksista ei saa tinkiä senttiäkään.

Tieprojektin hinta tulee varmuudella ajan mittaan vielä nousemaan, kuten tuon suuruusluokan työmailla tapana on. Silloin on ihan liian helppo ratkaisu lähteä tinkimään suojauksista. Näin ei saa tapahtua, vaan päinvastoin, niitä on lisättävä. Tiestä on tehtävä niin turvallinen ja huomaamaton kuin suinkin on mahdollista. Yhtään onnettomuutta Liipolan tunnelissa ei saa tapahtua. Kun Suomen kallein tienpätkä nyt sitten tehdään, niin tehdään sitten samalla myös Suomen turvallisin tienpätkä. Alueemme päättäjät varmastikin pitävät siitä yhdessä huolen?

Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

PÄÄKIRJOITUKSET -arkisto

helmikuu 2025

tammikuu 2025

joulukuu 2024

marraskuu 2024

lokakuu 2024

syyskuu 2024

elokuu 2024

kesäkuu 2024

toukokuu 2024

huhtikuu 2024

maaliskuu 2024

helmikuu 2024

tammikuu 2024

joulukuu 2023

marraskuu 2023

lokakuu 2023

syyskuu 2023

elokuu 2023

kesäkuu 2023

toukokuu 2023

huhtikuu 2023

maaliskuu 2023

helmikuu 2023

tammikuu 2023

joulukuu 2022

marraskuu 2022

lokakuu 2022

syyskuu 2022

elokuu 2022

kesäkuu 2022

toukokuu 2022

huhtikuu 2022

maaliskuu 2022

helmikuu 2022

tammikuu 2022

joulukuu 2021

marraskuu 2021

lokakuu 2021

syyskuu 2021

elokuu 2021

heinäkuu 2021

kesäkuu 2021

toukokuu 2021

huhtikuu 2021

maaliskuu 2021

helmikuu 2021

tammikuu 2021

joulukuu 2020

marraskuu 2020

lokakuu 2020

syyskuu 2020

elokuu 2020

heinäkuu 2020

kesäkuu 2020

toukokuu 2020

huhtikuu 2020

maaliskuu 2020

helmikuu 2020

tammikuu 2020

joulukuu 2019

marraskuu 2019

lokakuu 2019

syyskuu 2019

elokuu 2019

kesäkuu 2019

toukokuu 2019

huhtikuu 2019

maaliskuu 2019

helmikuu 2019

tammikuu 2019

joulukuu 2018

marraskuu 2018

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011