Viime vuodet on ihmetelty Suomen Postin toimintaa. Monesti on tuntunut siltä, ettei Postia enää kiinnosta sen ydintekeminen eli lähetysten jakelu, vaan lonkeroita on viritelty vähän sinne sun tänne. Tarjontaa on tänä päivänä ruohonleikkuusta aina lähihoitoon samalla, kun Postilla on kova vimma saada ydintoimintansa eli postinjakelu kolmipäiväiseksi nykyisen viisipäiväisen jakelun sijaan.
Syynä tähän on tietenkin alentuneet lähetysmäärät, kun asiakkaat hoitavat viestittelynsä ja lukevat lehtensä yhä enemmän netin kautta. Muistan hyvin, että samaan syyhyn vedottiin Postissa jo 15 vuotta sitten, ainakin silloin kun piti leikata kuluja ja irtisanoa työntekijöitä.
Jakelutoimintahan on ollut kautta aikain pääsääntöisesti tappiollista toimintaa Postille, johtuen pitkistä etäisyyksistä haja-asutusalueilla. Kilpailun avaamisen jälkeen suuriin kaupunkeihin on jo ilmestynyt muitakin jakeluyhtiöitä kuorimaan kermat päältä siellä missä lähetysten määrä on suuri ja etäisyydet ja kulut pieniä. Toisinsanoen voitot ovat suuria. Ja Posti kärsii tämän nahoissaan yrittämällä sopeuttaa toimintaansa muuttuviin olosuhteisiin. Ja kansa kiroilee, kun homma ei toimi. Kaiken kukkuraksi Posti saa valitukset myös muiden jakeluyhtiöiden tekemistä jakeluvirheistä.
Tästä pääsemmekin sujuvasti viikon puheenaiheeseen, jossa toinen valtionyhtiö eli VR on hieman samanlaisen muutoksen edessä kuin Posti. Talouspoliittinen ministerivaliokunta on nimittäin päättänyt rautateiden henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle vaiheittain vuoteen 2026 mennessä. Uudistus on tarkoitus aloittaa Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner lupasi, ettei mitään yksityistämistä tapahdu, eikä valtion omaisuutta myydä. Bernerin mukaan maakuntauudistus tukee tulevaa rautatieuudistusta. Maakunnat voisivat siis jatkossa järjestää ja kilpailuttaa liikennettä. Berner kertoi, että junaliikenne avataan käyttöoikeussopimusten kautta. Se tarkoittaa, että kilpailua ei avata avoimella pääsyllä, vaan valtio kilpailuttaa tiettyjä sopimuksia. Bernerin mukaan uudistuksen tavoitteena on huolehtia, että henkilöliikenteeseen syntyy hintakilpailua. Myös matkustajamääriä halutaan nostaa. Raideliikenteeseen panostaminen kun on eräs tärkeä keino sähköistää liikennettä ja vähentää liikenteen ilmastopäästöjä.
Kauniita ajatuksia, mutta käytännössä voi käydä samoin kuin postiuudistuksessa, että yksityiset tahot hoitavat jatkossa vain kannattavat junavuorot ja kannattamattomat yhteydet kaatuvat valtionyhtiön eli veronmaksajien maksettavaksi.
Aika näyttää mihin suuntaan tämä hallituksen yksityistämisvimma valtionyhtiöiden suhteen johtaa. Kilpailu sinänsä on hyvä ja kannatettava asia. Sillä voi olla monia hyviäkin vaikutuksia kuluttajan kannalta hintojen ja palvelujen suhteen, mutta VR:n ja Postin tapauksessa tuntuu enemmänkin tällä hetkellä siltä, että valtio sahaa omaa jalkaansa ja kunnolla sahaakin.
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi