Pääkirjoitus 15.12.2017

Ilmainen

Ah, tuo ihana, ihana sana! Sana joka saa lahtelaisten sydämet läpättämään kuumana kiihkosta ja onnesta. Sana joka merkitsee monille paljon enemmän kuin mikään muu sana. Tuo taikasana, jolla saadaan kauppa käymään vilkkaana vaikka Lahden näivettyneessä keskustassa. Mikäs se sellainen sana sitten on? No, tietenkin sana ilmainen, joka tuntuu olevan nyt kaikkien huulilla, kun mietitään vaikkapa vain pysäköintiä Lahden keskustassa.

Monien mielestä pysäköinnin pitäisi olla Lahdessa ilmaista, sillä pysäköintimaksujen takia kauppa ei käy keskustassa. Tässä kyllä taidetaan vetää hieman mutkia suoriksi, sillä ei keskustan näivettyminen suinkaan johdu parkkimaksuista, vaan siitä, että likipitäen kaikki merkittävät kaupat ovat siirtyneet Launeen pelloille jo ajat sitten. Käytännössähän Lahden kaupallinen keskusta sijaitsee tukevasti Launeella. Jos Launeelle saataisiin vielä muutama tasokas ravintola ja elokuvateatteri, voitaisiin Lahden keskusta siirtää ihan virallisestikin tänne Launeelle.

Launeella auton saa kaiken lisäksi kätevästi lähelle kaupan ovea ja ostokset vietyä ostoskärryissä suoraan auton peräkonttiin. Jos tuo ilmaisuus-mantra pysäköinnin suhteen pitäisi kutinsa, niin olisi mielenkiintoista nähdä minne asiakkaat siirtyisivät ostoksille, jos isot marketit alkaisivat perimään parkkimaksuja. Eihän autoilija voisi käydä enää missään ostoksilla sen jälkeen, jos ostopäätökset oikeasti tehtäisiin sen mukaan missä on halvin (lue: ilmainen) pysäköinti. Myös yrityksen kannalta ajateltuna on ikävää, jos sen ainoa vetovoimatekijä on ilmainen pysäköinti. Eikö sen pitäisi olla myytävä tuote tai palvelu, joka vetää asiakkaat liikkeeseen?

Erityisen kauheaa on, jos ilmainen asia muuttuukin maksulliseksi, kuten on käymässä satamassa, jossa ilmaiset parkkipaikat tulevat maksullisiksi. Hieman sama kuin joku kehtaisi kaupitella muoviämpäreitä viidellä eurolla, kun ilmaiseksihan niitä pitää jakaa. Ikään kuin satamaan olisi täysin mahdotonta tulla kävellen, pyörällä tai julkisilla kulkuneuvoilla. Kyllä se onnistuu varmasti, jos oikein kovasti yrittää, kokeile vaikka. Samalla säästät bensassa ja parkkimaksuissa, saat hyvää liikuntaa ja voit sijoittaa säästetyt roposet vaikkapa johonkin sataman kuppilaan.

Nyt varmasti moni autoilija ajattelee, että olen himovihervassari puunhalaaja sekä autoilun suurvihaaja, jolla on hirveästi ylimääräistä rahaa viljeltäväksi pysäköintimittareihin. Täytyy tuottaa pettymys ja todeta, että valitettavasti olen itsekin auton suurkuluttaja, joka kulkee omalla autollaan joka paikkaan, eivätkä tulonikaan ole sillä tasolla, että niiden pitäisi mahdollistaa ylimääräinen tuhlaus parkkimaksuihin. Silti olen sitä mieltä, että, jos minulla on varaa ostaa auto ja ylläpitää sitä kaikkine kuluineen, on minulla myös varaa maksaa parkkimaksuja. Jos ei ole, jätän auton kotipihaan ja kävelen tai pyöräilen. Yksinkertaista.

Oikeastaan ilmaista ei ole olemassakaan. Aina siinä on joku maksumiehenä. Jopa ne ilmaiset ämpärit kustantaa joku. Lahtelaisuuden ytimen tiivisti joskus takavuosina erinomaisesti kaksikko Mato Valtonen ja Sakke Järvenpää, jotka totesivat että Lahdessa ei kannata järjestää mitään, ellei ILMAINEN tapahtuma ole torilla, esiintyjänä Elvis, spiikkaajana Jeesus ja kaikille on järjestetty ILMAINEN bussikuljetus paikan päälle.

Siksipä nostankin hattuni korkealle kaikille niille, jotka tässä kaupungissa vielä haluavat jotain tapahtumia järjestää, perustaa yrityksiä ja uskoa siihen, että kauppa se on joka kannattaa. Support your local.

Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pääkirjoitukset

KOLUMNISTIT

Melastelua

Papin Palsta

Rainen Sananen

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Kauppias Mikko Puhakka: En usko, että alkoholilain uudistus tuo mukanaan lisähaittoja
Kari Kitunen: Oli iso askel siirtyä näytelmätekstistä proosaan
Harri Pikkarainen: Ympäristönsuojelu ja ilmastopolitiikka pitää olla mukana kaikessa päätöksenteossa
Pekka Komu: On vauhditettava alueiden tukemista, jotta voimme panostaa vahvemmin vihreän siirtymän toteuttamiseen
Johanna Ekman: Kaikki Suomen edun mukaiset asiat ovat minulle ykkösprioriteetti
Emmi Lintonen: Uskon, että EU-politiikalla pystyy vaikuttamaan ihmisten parempaan ja kestävämpään arkeen
Palveluesihenkilö Mika Kantele: Roinaralli kerää pois kotitalouksien metalliromut, sähkölaitteet ja vaaralliset jätteet
Kirjailija Kalle Veirto: Urheiluesseekokoelma on katsaus lahtelaiseen urheiluun ja sen menneisyyteen
Asemakaava-arkkitehti Markus Lehmuskoski Logistisen sijainnin vuoksi kaupunki on keskittänyt voimavaroja Pippo-Kujalan alueelle
In Memoriam: Juhani Melanen 1948 – 2024
Tappara-baarin omistaja Petteri Lintunen: Suomen ainoassa Tappara-baarissa liputetaan vain Pelicansin puolesta
Vaikuttava dokumentti Ukrainan puolustajista valloittaa maailmaa
Puksu-junalla Laune tutuksi
Petri Saraste kirjoitti kirjan isänsä sotavankeudesta – Sotilaan kuuluu kuolla, eikä antautua
Lahden kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen ei esitä Lahti Energian myymistä
Liikenneinsinööri Matti Heikkinen: Katujärjestelyjen osalta liikenteen turvallisuus paranee Renkomäen monitoimitalon läheisyydessä
Elokuvaohjaaja Tia Kouvo: Mummola ei ole perinteinen jouluelokuva
Onko kapitalismi syrjäyttänyt markkinatalouden suurten pääomasijoittajien takia?
Ohjaaja Petri Liski: Kärsimystie-näytelmä on vaikuttava historian oppitunti
Nuoret lähtevät helposti uusiin ilmiöihin mukaan – Sähkötupakka koukuttaa lapsia ja nuoria
ARKISTO