Kilpailu- ja kuluttajavirasto ilmoitti tällä viikolla, että jatkossa ”Ei mainoksia”- teksti ovessa tai laatikossa ei estä jakajaa jakamasta toimituksellista tekstiä sisältäviä ilmaisjakelulehtiä. Siis sellaisia lehtiä, kuin esimerkiksi kädessäsi oleva Omalähiö-lehti. Sen sijaan kuluttajansuojalaki estää jatkossakin jakajia jakamasta mainoksia sellaisiin kotitalouksiin, jotka ovat kieltäneet sen ”Ei mainoksia” tai ”Ei ilmaisjakelua” -kylteillä postiluukuissaan. Kilpailu- ja kuluttajavirastosta ei osata vielä kertoa, kattaako mainoskielto myös ilmaisjakelulehtien välissä jaettavat mainokset.
Meillä Omalähiössä on toimittu näin jo vuosia eli lehtemme on tipahtanut luukusta, vaikka ovessa on ollutkin mainoskielto. Joku tietysti kysyy, miksi ihmeessä olemme näin tehneet. Emmekö kunnioita asukkaan tahtoa? Kyseessä on yksinkertaisesti ollut käytännön kokemus. Jossain vaiheessa, vuosia sitten, mekin kokeilimme sitä, että emme jaa Omalähiötä mainosluukkuihin. Saimme kuitenkin viikottain niin paljon yhteydenottoja siitä, ettei mainoskielto suinkaan koske lehteämme, vaan ainoastaan mainoksia. Monet kokivat siis lehtemme vähintäänkin tarpeelliseksi, osa jopa välttämättömäksi. Aikamme näin positiivista palautetta saatuamme päätimme jatkaa lehtemme jakelua myös mainoskieltoluukkuihin. Kaiken kaikkiaan olen Omalähiössä oloni ajan eli viimeisten seitsemän vuoden aikana ottanut vastaan ainoastaan viisi valitusta siitä, että lehti on jaettu luukkuun, vaikka asukkaalla on ovessaan mainoskieltokyltti. Omalähiön jakelunhan on aina kuitenkin voinut estää tarvittaessa ”Ei ilmaisjakelua”- tekstillä ovessaan tai laatikossaan. Näin myös jatkossa.
Osansa on varmasti ollut myös sillä, ettei lehtemme välissä ole joka viikko kymmeniä mainoksia, sillä käsittääkseni eniten ihmisiä ärsyttää tässä mainostenjakelussa se, että kotiin kertyy jo viikossa tuhoton määrä paperijätettä. Paperijätettä, joka on ihan itse kannettava roskikseen asti. Itse mainosten en usko ihmisiä niin paljon ärsyttävän. Muutenhan he kieltäisivät itseltään myös television katselun ja tilatut lehdet, ne kun molemmat sattuvat sisältämään molemmat todella paljon erilaisia mainoksia. Eihän ilmaisjakelulehti, varsinkin, jos se on asiallisesti toimitettu, eroa juuri lainkaan tilatusta sanomalehdestä. Molemmissa on toivon mukaan paljon kiinnostavia juttuja ja sitten tietenkin niitä mainoksia.
Mainokset voivat tosiaankin ärsyttää silloin tällöin, mutta toisaalta ajatellen, millä muulla tavoin yrittäjä voisi asiakkaansa tavoittaa? Kadulla huutelemalla vai kiertämällä ovelte ovelle esittelemässä tuotettaan? Ai niin, kaupustelu ja kerjääminen kielletty- kylttihän löytyy jo useimpien kerrostalojen ala-aulasta. On myös hyvä ymmärtää se, että ilmaisjakelulehden ainoa tulolähde on mainosmyynti. Mitä vähemmän lehdessä on mainoksia, sitä varmemmin lehden tulevaisuus on vaarassa. Ilman rahaa kun valitettavasti ei tehdä yhtään lehteä, ei ilmaisjakelu- eikä tilauslehteä.
On vain ja ainoastaan lehden toimituksen oma valinta, mikä on lehdessä toimituksellisen tekstin ja mainosten suhde. Joskus näkee ilmaisjakelulehtiä, joissa on vain yksi tai kaksi toimitettua juttua ja loput sivut täynnä mainoksia. Ymmärrettävästi tälläinen julkaisu saattaa helposti tuntuakin pelkältä mainokselta. Niinpä me täällä Omalähiön toimituksessa olemme yrittäneet pitää jo 38 vuotta huolta siitä, ettei lehtemme olisi pelkkkä mainospläjäys, vaan olemme aina pyrkineet tekemään aidosti etelälahtelaista lehteä, jossa on paljon luettavaa. Sellaista lehteä joka on kiva saada luukusta sisään, vaikka ovessa mainoskieltokyltti olisikin. Tällä linjalla aioimme jatkaa myös tulevaisuudessa.
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi