Tällä viikolla olemme taas päässeet ihmettelemään julkisuudesta tuttujen ihmisten tuloja, kun vuoden 2020 verotiedot julkistettiin. Samana päivänä julkistettu Wolt-alustayhtiön myynti Yhdysvaltalaiselle Dashdoor-yhtiölle oli kuitenkin se päivän kovin uutinen. Kovaksi uutisen teki sen, että kaupan hintalappu oli peräti 7 miljardia euroa! Velkainen valtiokin varmasti taputtaa pieniä karvaisia käsiään, sillä kaupasta lohkeaa verojen muodossa valtion kassaan messevät 600 miljoonaa euroa. Erityisesti mieltäni lämmittää näiden uusien Wolt-miljonäärien asenne paljon parjattuja veroja kohtaan. He kertovat maksavansa mielellään valtiolle veroja, koska kokevat saaneensa Suomelta niin paljon mm. ilmaisen koulutuksen ja hyvinvoinnin, jota verorahoilla Suomessa ylläpidetään. Samaan aikaan monet ns. vanhan liiton yrittäjät rahtaavat miljoonaosinkojaan verottajalta piiloon Luxemburgiin ja Cayman-saarille.
Wolt tunnetaan parhaiten helposta ja nopeasta tavasta tilata ruoka kotiin puhelinsovelluksen avulla. Woltin perustivat seitsemän vuotta sitten kuusi rohkeaa nuorta miestä ja tänä päivänä Wolt toimii 23 maassa ja yrityksellä on yli 4 000 työntekijää ja noin 15 miljoonaa asiakasta. Perusideana on ollut kehittää sellainen alusta, jolla kaupanteko internetissä ja mobiilissa on mahdollisimman helppoa ja nopeaa. Tosiasiahan on se, että ennen pitkää kaikki kauppa tulee siirtymään jollain tavalla nettiin ja silloin markkina-alueena toimii koko maailma. Tämä taas mahdollistaa entistä suuremmat voitot. Tosin tähän päivään asti Wolt on tehnyt vuosittain tappiota, mutta yrityksen idea ja sen toteutus on nähtävästi monien mielestä niin ylivoimaisen hyvä, että siitä kannattaa maksaa.
Suomessa olisi hyvä viimeistään nyt herätä siihen, että tulevaisuuden isot yritykset ovat nimenomaan nettiin, mobiiliin ja someen suuntautuneita alustayhtiöitä. Firman suurin pääoma on enemmän nettialustojen ja ohjelmoinnin ymmärtämisessä kuin siinä, että satsattaisiin paljon fyysiseen omaisuuteen ja hienoihin, isoihin yritystiloihin. Meidän boomereiden on todella vaikeaa ymmärtää sitä, että joku ansaitsee satojatuhansia euroja tubettamalla tai bloggaamalla netissä. Se on kuitenkin jo täysin tätä päivää ja uusi nettisukupolvi tulee ottamaan myös työmarkkinat hanskaansa uusien, tuoreiden ideoiden kera kuin pyörremyrsky ja me boomerit voimme vain katsella vierestä ihmetellen miksi me emme tätä tajunneet tehdä.
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi