Pääkirjoitus 13.9.2019

Lentorata

Liikenneministeri Sanna Marin esitteli tällä viikolla valtion suuria ratahankkeita. Ratasuunnitelmia on väijytty kaupungintalolla tiukasti, sillä varsinkin ns. Lentorata toisi toteutuessaan Lahdelle paljon etuja. Lentorata mahdollistaa suoran yhteyden Lahdesta lentoasemalle Keravan kautta ja edelleen Helsinkiin. Noin 30 kilometrin pituinen, pääasiassa kaukoliikenteelle suunniteltu Lentorata kulkisi Pasilasta Keravalle kokonaan tunnelissa ja pysähtyisi vain Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Suora, vaihdoton yhteys nopeuttaisi matkaa lentoasemalle sekä pohjoisen että etelän suunnista. Voidaan siis sanoa, että Lahden kaupungin tulevaisuudelle Lentorata tietäisi pelkkää hyvää ja se sopisi kuin nakutettu kaupungin omiin tulevaisuuden visioihin, joissa Lahti on paikka, josta käydään pääkaupunkiseudulla töissä. Tähän tähtää oikeastaan kaikki isot rakennushankkeet, jotka ovat radanvarteen suunnitteilla.

Ratasuunnitelmissa piilee myös pieni peikko nimeltään Itärata. Mitä kautta Itärata tulevaisuudessa kulkee? Vaihtoehtoja on kolme. Halvin ja Lahden kannalta paras vaihtoehto olisi nykyinen Lahden kautta kulkeva ratayhteys, jota parannettaisiin ja nopeutettaisiin. Kouvolassa taas tuuletettaisiin kovasti, jos vaihtoehto kaksi eli Keravalta suoraan Kouvolaan kulkeva ratayhteys rakennettaisiin. Kolmas vaihtoehto on ns. rantarata, joka kulkisi Kotkan kautta Venäjälle.

Lahden onkin nyt syytä panostaa kunnon lobbaukseen, jotta Itärata saadaan jatkossakin kulkemaan Lahden kautta. Itäradan menettäminen Kouvolalle tai Kotkalle olisi paha takaisku. Jostain pitäisi kaivaa paukkuja myös Lentorata-hankkeeseen, vaikka kaupungin taloustilanne huono tällä hetkellä onkin. Kyse on siitä, kuinka elinvoimaisena Lahti voidaan tulevaisuudessa pitää vai karkaako kehitys ja elinvoima muualle parempiin olosuhteisiin?

Parhaimmillaan uudet ratayhteydet voisivat olla valmiina vasta 2030-luvun loppupuolella, mutta tulevaisuus tehdään nyt ja tässä.

Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pääkirjoitukset

KOLUMNISTIT

Melastelua

Papin Palsta

Rainen Sananen

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Lahden kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen ei esitä Lahti Energian myymistä
Liikenneinsinööri Matti Heikkinen: Katujärjestelyjen osalta liikenteen turvallisuus paranee Renkomäen monitoimitalon läheisyydessä
Elokuvaohjaaja Tia Kouvo: Mummola ei ole perinteinen jouluelokuva
Onko kapitalismi syrjäyttänyt markkinatalouden suurten pääomasijoittajien takia?
Ohjaaja Petri Liski: Kärsimystie-näytelmä on vaikuttava historian oppitunti
Nuoret lähtevät helposti uusiin ilmiöihin mukaan – Sähkötupakka koukuttaa lapsia ja nuoria
Hanna Nikolska: On todella tärkeää, että suomalaiset lähettävät apua Ukrainaan
Palvelupäällikkö Toni Kranttila: Biojätteen lajittelulla on mahdollista säästää keräyskuluissa
Kansanedustaja Ville Skinnari 50 vuotta
Muusikko Marko Haavisto: Baddingin biisit ovat yhä edelleen selkärankani ytimessä
Kunnossapitopäällikkö Pasi Leppäaho: Aikainen talvi on ollut haasteellinen katujen kunnossapidolle
Lahden tapahtumapalvelut uusiksi – KOKO Lahti muuttuu Eventum Lahti Oy:ksi
Eero Seesvaara: Lahti Energian tuloksenkantokyky ei ole uhattuna lähitulevaisuudessakaan
Stubb vei äänet Liipolassa – Kaksinkamppailu oli muutoin tasaista Etelä-Lahdessa
Jorma Ratia: Perussyy Lahti Energian myynnin tarkastelulle on Lahden talouden tassapainottaminen
Kansanedustaja Mika Kari: Lahti Energian myyntiin tulisi hakea myös valtuuston näkemys
Launeelaiset tekivät juoksuhautakynttilöitä rintamalle Ukrainaan
Erityisavustaja Tuomas Sorsa: Raiteet tulevat tutuiksi sekä työmatkalla että työtehtävissä
Lahti Energian myynti olisi suuri strateginen muutos kaupungin taloudessa
Kaupunginvaltuutettu Jari Rissanen: Energiayhtiön mahdollinen myyntipäätös kuuluu valtuustolle
ARKISTO