Lahtelainen jääkiekkojoukkue SM-liigan finaaleissa. Kuuulostaa unelta, mutta totta se on.
Pitkin kautta on Lahtea mainostettu mediassa sloganilla ” Lahti, kiekkokaupunki”. Jossain vaiheessa kautta mainos tuntui hieman yliampuvalta, varsinkin, kun mainoksessa mainittiin Lahden olevan kiekkokaupunki jo vuodesta 1891.
Kyseinen vuosihan on Pelicansin kantaisän Viipurin Reippaan perustamisvuosi ja jostain syystä myös Viipurin Reippaan jääkiekkomestaruuden vuoksi Lahden jäähallin katossa riippuu mestaruusviiri vuodelta 1928.
Pelicansin menestyksellä on paljon positiivisiä vaikutuksia koko kaupungille ja sen asukkaille, onhan kyseessä Suomen suosituin ja seuratuin urheilulaji. Lahden kaupunginisät voivat lähettää ison kiitoksen Pelicansille loistavasta Lahti-propagandasta, sillä vastaavaa positiivista julkisuutta Lahti ei ostamalla saisi. Ei vaikka palkattaisiin kymmenen konsulttia suunnittelemaan Lahden imagoa ja näkyvyyttä.
Pelicans on noussut mediaseksikkyydessä aivan HIFK:n ja Jokereiden kantaan ja nyt kun pääkaupunkialueen seurat ovat pudonneet, voi Pelicans ja Lahti paistatella julkisuuden valokeilassa. Lahti on kiekkokaupunki-slogan on tänään totta ja se näkyy ja kuuluu myös lahtelaisten ihmisten keskusteluissa turuilla ja toreilla. Pelicans on nyt meidän kaikkien lahtelaisten joukkue.
Maanantaina turkoosia päälle, kun kiekko putoaa ensimmäisessä finaalissa jäähän Lahden Isku Areenassa.
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi