Viime viikolla tuli kehuttua, ihan ansiosta, Lahden kaupungin johdon toimia, kun kaupunginjohtaja Timosen johdolla saatiin Fazerin johtajat vakuuttuneiksi siitä, että uuden, ison tehtaan tulisi sijaita Lahdessa ja Pippo-Kujalassa. Tämä tietää satoja uusia työpaikkoja Lahteen ja käynnistää toivottavasti ihan uudenlaista pöhinää Pippo-Kujalan teollisuusalueella.
Saman viikon lopulla tuli myös vähän huonompi uutinen, sillä Iitin KymiRingille suunniteltu MotoGP-kisa peruutettiin nyt jo kolmannen kerran. Kaksi edellistä peruutusta johtui pitkälti kai koronasta, mutta tämän viimeisimmän peruutuksen aiheutti lopulta se, etteivät kilpailupaikat ole vaadittavalla tasolla. Tarkemmin puhuttiin puuttuvista rengasvalleista, mutta rataa katsoessa ei voi välttyä ajatukselta, että tuskinpa tässä oli ihan kaikki syyt. Kisojen peruuntuminen ei tietenkään ole millään tavalla Lahden kaupungin vika, sillä kaupungin yritys Lahti Events on ostanut ainoastaan yksinoikeuden olla KymiRingin tapahtumajärjestäjä. Lahti Events kertoo maksaneensa tapahtuma-alueesta ennakkovuokraa sopimuksen mukaan. Sopimuksen perusteella KymiRing-ratayhtiö on velvollinen palauttamaan MotoGP-tapahtumaa koskevan osuuden ennakkovuokrasta Lahti Eventsille. Samalla Lahti Evets pohtii, jatkaako se enää jatkossa yhteistyötä KymiRingin kanssa, sillä peruuntumisten mainehaitta on kohtalaisen suuri myös Lahti Eventsille.
Lahdessa on paljon taitettu peistä siitä, onko kaupungin, oman yhtiönsä kautta, ydintoimintaa se, että olemme mukana järjestämässä MotoGP-kisaa naapurikunnassa? Toinen tulikuuma peruna on ollut Lahden kaupungin 2,8 miljoonan euron laina Lahti Eventsille, jonka arvellaan menneen suoraan KymiRingin-yhtiön tukemiseen. Ex-valtuutettu Seppo Korhonen on tehnyt asiasta valituksen oikeuskanslerille ja nyt myös poliisi on aloittanut asiasta esitutkinnan. Toivottavasti asiaan saada selvyyttä mahdollisimman pian.
Allekirjoittanutta ei peruutus yllättänyt, sillä ajellessani KymiRingin ohi muutama viikko sitten ihmettelin, miten voi olla mahdollista, että tuolla voidaan järjestää isot MotoGP-kisat parin kuukauden kuluttua ja vielä niin, että katsojia olisi kymmeniä tuhansia? Omat silmäni näkivät vain ison soramontun, jossa kiemurteli asvalttirata sekä yksi keskeneräinen varikkorakennus. Minkäänlaisia katsomorakenteita ei näkynyt ja muutenkin radasta paistaa isoilta osin keskeneräisyys.
Koronavuosien aikana olisi ollut aikaa rakentaa rata ihan valmiiksi asti, mutta siinä vaiheessa kun firman kassa näyttää 25-30 miljoonaa euroa miinusta, on huono saada uusia sijoittajia tai lisää lainaa, joten rakentaminen kaatui pitkälti varojen puutteeseen. Todennäköisin vaihtoehto on, että KymiRing haetaan konkurssiin ellei ihmeitä tapahdu ja MotoGP-kisahaaveet voidaan haudata. Lahden kannalta olisi tietenkin parasta, että kisat jollain ilveellä saataisiin järjestettyä vuonna 2023. Jos paikalle saapuisi 50 000- 75 000 katsojaa, on ilmiselvää, että myös Lahti siitä hyötyisi taloudellisesti.
Sillä aikaa kun odotellaan, miten KymiRingin käy, olisi erittäin tärkeää saada tieyhteydet eli VT12 Iitin ja Lahden välillä edes jonkinlaiseen kuntoon, jos halutaan, että kisaturistit liikkuvat jatkossa helposti ja nopeasti Lahden ja KymiRingin välillä. Nykyisellään tie on karmaiseva, joten ainakin yhteyksien perusteella voisi kuvitella turistien valitsevan yöpaikakseen mielummin Kouvolan tai Helsingin kuin Lahden.
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi