Hallitus on elonsa viime metreillä saanut aikaan vielä yhden mehevän kiistan ns. Pisara-radan rahoituksesta. Demarit olisivat halunneet hankkeen käyntiin mahdollisimman pian, kun taas kokoomus haluaa vielä jarrutella hanketta. Hintalappu hankkeelle on vaivainen miljardi euroa. Valtio on sitoutunut Pisara-radan rahoittamiseen osana valtion ja Helsingin seudun kuntien sopimusta infrahankkeiden tukemisesta ja asumisen edistämisestä. Suunnitelmien mukaan valtio rahoittaisi Pisararadasta 60 % ja Helsinki 20 %. Hanke voisi lisäksi saada EU:n TEN-T-tukea 20 %. Kyseessä on erittäin iso ja kallis hanke, jolla pyritään saamaan junille lisää elintilaa Helsingin päässä. Pisararata on ollut koko ajan Liikenneviraston hankekorin kärkihanke vuosille 2016-2022.
Samassa hankekorissa Pisara-radan kanssa nököttää myös surullisen kuuluisa Lahden eteläinen ohitie. Lahdessa alkuviikosta vieraillut kunta- ja liikenneministeri kokoomuksen Paula Risikko kannattaa Lahden eteläisen kehätien rakentamista. Siitäkös Lahden kaupunginisät riemastuivat. Lahden kaupunki odottaa, että valtio osoittaa määrärahat kehätien toteutukseen mahdollisimman pian. Uuden kehätien suunnitelma valmistuu tänä keväänä ja sen rakentamisvalmius on jo ensi vuonna. Pieni puute suunnitelmissa kuitenkin on. Rahoitus on täysin auki. Mistä revitään se 220 miljoonaa euroa, joka on tällä hetkellä tien alustava hinta? Ei kai Lahti aio itse tietä maksaa?
Mielenkiintoista olisi tietää, muistiko tai uskalsiko kukaan mainita Risikolle, että eteläisen kehätien saisi puolet halvemmallakin Renkomäen kautta vietynä? Tuskinpa uskalsi. Mistäköhän sellainen rohkea ja itsenäisesti ajatteleva poliitikko löytyisi, jolla olisi ns. munaa vielä kerran nostaa tuo Renkomäen halvempi vaihtoehto esiin? Eipä taida Lahdesta sellaista kaveria löytyä.
No, ei Lahdessa vielä kannata heitellä hattua ilmaan Risikon lausunnosta, sillä parin kuukauden päästä ministeri on taas vaihtunut. Voi olla, ettei kokoomus ole edes hallituksessa, sillä gallupit eivät lupaa kykypuolueelle mitään varsinaista jytkyä. Eduskuntavaalit tuovat ministerin paikalle taas uuden poliitikon, jolla on näihin tieasioihin kenties täysin erilainen lähestymistapa ja tärkeysjärjestys.
Etelä-Lahdessa toivo elää vielä siitä, että liikenneministeriksi saataisiin vihdoinkin tolkku kädessä oleva poliitikko, joka haluaisi vielä tutkia niitä ohitien halvempiakin toteuttamiskeinoja. Niitä nimittäin on olemassa. Kunhan vaan Lahden kaupunginisätkin sen tajuaisivat.
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi