Ensin rakennettiin pari vuotta toriparkkia. Sen jälkeen otettiin työn alle Aleksanterinkadun uudet liikennejärjestelyt. Samaan hikeen työstetään ydinkeskustan kaukolämpöverkkoa ja jossain vaiheessa pitäisi keskustan sähköverkko ja valaistuskin uusia eli käytännössä Lahden keskusta on ollut myllerryksen vallassa viimeiset kolme vuotta ja urakat jatkuvat vielä ainakin vuoden loppuun asti. Olen tietoisesti vältellyt keskustassa käymistä näinä kolmena vuotena ja mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin ovat valitettavasti kovin monet muutkin tehneet. Aika ymmärrettävää, ettei ihmisiä kauheasti kiinnosta liikkua keskellä työmaata.
Yksi on kuitenkin varmaa: Keskustan liikkeillä tulee olemaan todella haastavaa saada asiakkaat takaisin keskustaan, kun myllerrys on ohi. Siihen ei taida riittää se, että Rautatienkadun jalkakäytävää on levennetty tai joku uusi terassi saadaan avattua Aleksanterinkadun varteen ensi kesänä. En kauheasti jaksa uskoa edes toriparkin vetovoimaan. Faktahan on, että kaupunki tällä isolla keskustaremontilla luo ainoastaan uudet, paremmat puitteet ydinkeskustan yrityksille toimia. Yrityksien omalle kontolle jää se, kuinka houkuttelevaksi he oman liiketoimintansa osaavat tehdä. Kuinka he osaavat jatkossa hyödyntää kasvavan tilan liikkeidensä edessä. Aikaisemminhan suurin vetonaula keskustan yrityksillä oli useimmiten hyvät pysäköintimahdollisuudet liikkeen edessä. Tulevaisuudessa sen vetonaulan on oltava jotain muuta.
Monet ovatkin jo tuominneet keskustan muutokset huonoiksi. Keskusta kuuluu kuulemma autoille. Itse olen eri mieltä. Kyllä hyvin suunniteltu ja toteutettu vehreä kävely- ja kevytliikennepainoitteinen keskusta aina voittaa autojen seassa pyörimisen. Itse ainakin pidän enemmän kävelykatujen tunnelmasta ja ihmisvilskeestä kuin autojen pakokaasusta ja melusta. Se että ihmiset saataisiin viihtymään keskustassa on tärkeää, kyllä se sitten ajan myötä tulee näkymään myös yritysten liikevaihdossakin.
Itse en lähtisi näin nopeasti tuomitsemaan keskustaa epäonnistuneeksi. Ensinnäkin muutokset eivät ole vielä edes valmiita eli voiko keskeneräistä edes tuomita? Muutoksia pitää päästä seuraamaan pitkällä aikavälillä, sillä ei Roomaakaan päivässä rakennettu. Ihmismieli vain sattuu olemaan pääosin sellainen, että muutokset ja uudistukset ovat jo lähtökohtaisesti huonoja, sillä ennen oli kaikki paremmin. Viimeistään kymmenen vuoden päästä näemme, miten autoton keskusta toimii, miten se on vaikuttanut alueen kaupankäyntiin ja kuinka viihtyisä se loppujen lopuksi on. Muutos on aina myös mahdollisuus, ei pelkästään uhka.
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi