Pääkirjoitus 10.9.2021

Lahtelainen autoilukulttuuri

Lahti on autoilijoiden kaupunki. On aina ollut ja nähtävästi tulee aina olemaan. Kaupunki on rakennettu pitkälti autoilijoiden toiveiden mukaisesti. Täällä saavat kävelijät ja pyöräilijät kulkea aina hieman varuillaan, sillä omasta mielestään lahtelaiset autoilijat tuntuvat omaavansa joka käänteessä etuajo-oikeuden. Lahtelaisten mielestä keskusta ei ole keskusta, jos siellä ei ole autoja. Autolla kun pitäisi aina päästä suoraan kaupan oven eteen, muuten sinne ei yksinkertaisesti mennä. Punaisia päin ajaminenkin tuntuu olevan täällä enemmän sääntö kuin poikkeus.

Kevyen liikenteen väyliä on viime vuosina Lahdessa lisätty ja olosuhteisiin panostettu aika paljon ja se on aiheuttanut kaupungissa autoilijoiden vastalauseiden myrskyn. Ja tietenkin nykyajan mukaisesti tästä saadaan aikaan taas kunnon vastakkainasettelu kevyt liikenne vs. autoilijat. Jos Lahdessa kevyen liikenteen väyliin satsataan, koetaan se Lahdessa yleensä yksiselitteisesti autovihaksi. Tämä näkyy, ikävä kyllä, jopa pyöräilijöihin kohdistuvana vihana tai välinpitämättömyytenä liikenteessä.

Tällä viikolla saatiin hieman lihaa luiden ympärille tämän lahtelaisen autoilukulttuurin tiimoilta. Tekniikan Maailma teki suojatietestin Suomen seitsemässä isossa kaupungissa, jossa testattiin, pysähtyykö auto, kun rinnakkaisella kaistalla on jo toinen auto pysähtyneenä suojatien kohdalla. Kenellekään lahtelaiselle kävelijälle ei tullut varmastikaan yllätyksenä se, että ylivoimaisesti huonoin tulos löytyi Lahdesta. Lahdessa testi tehtiin Vesijärvenkadun ja Vuorikadun risteyksessä olevalla suojatiellä, joka kulkee kansan suussa nimellä Giljotiini. Ja syystäkin. Tulos oli, että 20 autosta 18 ajoi läpi eli ei pysähtynyt suojatien eteen, vaikka laki näin määrää tekemään. Jokainen meistä on toivottavasti autokoulun käynyt, jossa asia varmasti on opetettu. Itsekin olen kyseisessä risteyksessä todistanut muutaman kerran läheltä piti -tilanteita, joissa törmäys suojatiellä kulkevaan on ollut senteistä kiinni. Miksi näin? Luulisi ettei kukaan ehdoin tahdoin tahdo kenenkään päälle ajaa?

Itse liikun Lahdessa niin autolla, pyörällä kuin kävellenkin, joten en kuulu intohimoisesti Pyhän peltilehmän rakastajiin tai viherpiipertäjä-pyöräkommunisteihinkaan. Kunhan yritän liikkua kulkuvälineestä riippumatta turvallisesti kaupungissamme pisteestä A pisteeseen B. Olisiko nyt viimeistään meidän kaikkien, kulkuvälineestä viis, syytä hieman skarpata liikenteessä? Eihän kukaan halua, että jollekin käy huonosti, eihän?

Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pääkirjoitukset

KOLUMNISTIT

Ilen Hajatelmat

Melastelua

Mika Kari

Papin Palsta

Sporttinurkka

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Kaksi ministeriä vieraili Anttilanmäen koulussa
Puheenjohtaja Anneli Peltokukka: Nikkilän asukas- ja omakotiyhdistys kerää materiaalia historiateosta varten
Launeen keskuspuiston Sorsalampeen istutettiin karppeja
Toiminnanjohtaja Jukka Ihalainen: Jokainen lapsi on aina pelastettava elämälle
Sähkäauto on toiminut partioajossa luotettavasti
Itsepalveluaika lisää Launeen kirjaston käyttömahdollisuuksia
Evakkopatsaan paljastusjuhla oli näyttävä ja upea tilaisuus
Vesa Lempinen ja Heikki Känsälä: Sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen voi saada tukea
Anttilanmäen Kyläjuhlat oli yhteisöllisyyden voimannäyte
Marju Markkanen (sd.): Lahdessa haluttiin kunnioittaa lahtelaisten tahtoa jakamalla paikat solidaarisella prosenttimallilla
Maakuntajohtaja Niina Pautola-Mol: On luksusta juoda vettä suoraan hanasta ja pulahtaa puhtaaseen järveen uimaan
Omalähiö lomailee 5.7. – 1.8.
Projektipäällikkö Jari Volanen: Patomäen kentällä tehdään nyt viimeisiä maastomuotoiluja ja vihertöitä
Perussuomalaisten kannatus kasvoi huomattavasti Lahdessa, vanhat puolueet menettivät valtuustopaikkoja
Nuorille on kustannettava ehkäisy yhteiskunnan varoista
Tutkija Ilkka Jokipii: Täsmällisiä muistiinpanoja ei ehditty tekemään Hennalan vankileirillä
Harri Koski: Saunalautta on merimiehen kesämökki
Markku Karjula: Lahden vahvuutena on se, että täällä on tapahtumia ympäri vuoden
Puheenjohtaja Marju Markkanen: Lahteen on tehtävä liikuntastrategia ja sen laatimistyössä on oltava poikkihallinnollinen edustus
Ex-kaupunginvaltuutetut Heikki Laine ja Onerva Vartiainen: Asioihin pitää perehtyä huolellisesti ennen kuin niistä päätetään
ARKISTO