Lahden kaupunki keksi mielestään aivan suunnattoman upean suunnitelman, joka toisi rahaa kaupungin kassaan tulevina vuosina kottikärrykaupalla. Naapurikunnassa Iitissä nimittäin suunniteltiin rakennettavaksi moottorirataa, maalailtiin ruusuisia tulevaisuuden kuvia isolla pensselillä ja suunniteltiin ajettavan maailmanmestarusosakilpailuja, ainakin moottoripyörillä, mutta taustalla olivat unelmat jopa F1-tason kilpailuista. Lahti näki tilaisuutensa tulleen. Tuohon on lähdettävä mukaan, sillä silmissä siinsi jo ne 100 000 katsojaa per kisaviikonloppu, jotka pitkälti majoittuisivat Lahdessa ja lähiympäristössä. Tietenkin tuon alueen tapahtumatuotanto piti myös saada Lahden kaupungin haltuun. Ja kas vain, Lahti sai kun saikin tapahtumien järjestämisen KymiRingillä itselleen. Nyt näyttää kyllä lupaavalta julistettiin kaupungintaloltakin. No, muutama miljoonahan siihen meni, mutta nehän tulisivat varmuudella muutamassa vuodessa takaisin, kun kisat radalla alkaisivat.
Pahin mahdollinen skenaario kuitenkin tapahtui. Saapui maailmanlaajuinen pandemia ja kisat jouduttiin perumaan monena vuotena peräkkäin. Siihen päälle vielä Venäjä hyökkäsi Ukrainaan mikä käytännössä poisti kaikki kymmenettuhannet venäläisturistit , joita oli odoteltu KymiRingille tulevina vuosina. Samalla ilmeni, ettei itse rata-aluekaan ollut kisakunnossa. Oravanpyörä oli valmis ja syöksy kohti konkurssia oli alkanut. Alkoi syyllisten etsiminen.
Asiaa voidaan lähestyä kahdella eri tavalla. Ensin positiivinen lähestyminen. Onnistuessaan KymiRing olisi tosiaankin voinut tuoda kymmeniätuhansia turisteja lisää Päijät-Hämeeseen ja Lahteen per kilpailu. Puhumattakaan siitä, että jollain ilveellä olisi saatu F1-kisa jossain vaiheessa Iittiin. Lahti tapahtumajärjestäjänä olisi käärinyt isoimmat voitot. Samalla kaupunki olisi voinut satsata majoituskapasiteetin kasvattamiseen. Lahdessa nähtiin mahdollisuus ja siihen tartuttiin. Jos kaikki olisi mennyt kuin Strömsössä, KymiRingin lahtelaiset puuhamiehet olisivat olleet suuria sankareita. Nyt vain liian moni asia meni pieleen, riippumatta Lahden kaupungin omista toimista.
Jos mietitään sitä, miten kaikki sitten meni mynkään ja Lahti menetti jupakassa huimat 4,6 miljoonaa euroa iittiläiseen sorakuoppaan, niin ensimmäisenä on nostettava esiin se kysymys, onko tämä edes kunnan ydintoimintaa, johon nämä miljoonat nyt kadotettiin? Jo ajatus siitä, että Euroopan vihreä ympäristöpääkaupunki on mukana rahoittamassa moottorirataa on absurdi ja sotii Lahden omia vihreitä arvoja vastaan. Toisaalla saarnataan vihreistä arvoista ja samaan aikaan rahastetaan moottoriurheilulla, jota ei missään nimessä voi pitää kovin eettisenä ja vihreänä urheilumuotona näinä aikoina.
KymiRing ja siihen liittyvät kuviot suorastaan vaativat avointa, läpinäkyvää keskustelua valtuustossa ja koko kaupungissa. Koko prosessi kaikkine hukattuine miljoonine euroineen on avattava. Nyt puhutaan meidän kaikkien lahtelaisten rahoista. Tämän lisäksi rataan on upotettu myös valtion rahaa avustuksien muodossa liki 7 miljoonaa euroa, joten ei tämä pelkästään lahtelaisten tappio ole. Olen varma, että KymiRingiä puidaan Lahdessa vielä vuosia eteenpäin.
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi