Lahden keskustan tulevaisuuden visiot alkavat pikkuhiljaa realisoitua. Visio uudenlaisesta keskustasta kulminoituu muutamaan tärkeään hankkeeseen, jotka ovat jo rakenteilla oleva toriparkki, matkakeskus uusine linja-autoreitteineen, keskustan kehä ja läpiajoliikenteen ohjaaminen uudestaan sekä kävelypainoitteinen alue Aleksanterinkadun ja lähikatujen ympäristössä.
Näiden edellä mainittujen ohessa radanvarren kehityshanke etenee asemakaavoitukseen tämän vuoden aikana. Lahden radanvarren ensimmäisenä hankkeena käynnistyy jo tänä vuonna kauko- ja seutuliikenneterminaalien rakentaminen, jonka myötä asemanseudusta kehittyy uusi, palveluiltaan kattava Matkakeskus. Radanvarren alueesta rakentuu visioiden mukaan Lahden ydinkeskustaan integroituva, tiivis ja urbaani kaupunginosa, jossa liike-elämän ja asumisen toiminnot yhdistyvät kattaviin palveluihin. Meille etelälahtelaisille kirosanaksikin muodostuneen Lahden eteläisen kehätien suunnittelu kuuluu myös olennaisesti tuleviin muutoksiin keskustan alueella.
Kaikki nämä hankkeet ja visiot ovat aiheuttaneet paljonkin parranpärinää mastokaupungissa, niin puolesta kuin vastaankin. Nyt kun hankkeet on runnottu läpi tavalla jos toisellakin, voidaan enää odottaa hankkeiden valmistumista. Sibeliustalostakin kiisteltiin aikoinaan kovasti, mutta jälkikäteen tuskin kukaan poistaisi rakennusta paikoiltaan.
Käyttääkö kukaan toriparkkia ja elvyttääkö se keskustan kaupankäyntiä oikeasti? Mahtuvatko linja-autot uuteen matkakeskukseen vai onko se jo valmiiksi suunniteltu liian ahtaaksi? Kuinka lahtelaiset suhtautuvat autottomaan keskustaan? Viriääkö Lahdessa vilkas keskustaelämä terassikahviloineen ja pienine kivijalkakauppoineen, kun Aleksi muutetaan kävelykaduksi?
Lahtea on monesti väitetty tylsäksi ja rumaksi kaupungiksi. Positiivista on ainakin se, että nyt sille asialle yritetään tehdä jotain. Aika näyttää kuinka oikeaan suuntaan kaupunginisien visiot loppujen lopuksi kaupunkia vievät.
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi