Pääkirjoitus 11.9.2015

Kerran vielä pojat!

Etelälahtelaiset omakotiyhdistykset eivät luovuta, vaan taistelevat edelleen eteläistä kehätietä vastaan yhdessä rintamassa. Toisaalla Lahden kaupunki ja Hollola yhdessä Päijät-Hämeen kansanedustajien ja maakuntajohtajien kanssa lobbaavat tahoillaan hanketta kovaa vauhtia eteenpäin kohti toteutusta. Etelä-Lahdessa ei kuitenkaan tietä haluta, ei ainakaan läpi Launeen tiheän asutusalueen.

Seitsemän junaradan eteläpuolen omakotiyhdistystä sekä Lahden omakotiliitto tekivät tällä viikolla yhdessä muistutuksen kehätien suunnitelmista. Omakotiyhdistykset olivat löytäneet suunnitelmasta useita epäkohtia. Esillä olivat mm. tien korkea, koko ajan nouseva hinta, melunsuojelu, vanhentunut ympäristövaikutusten arviointi ja pohjavesien suojelu sekä se tosiseikka, ettei tiesuunnitelma nykyisessä muodossaan vastaa alkuperäistä yleissuunnitelmaa.

Jotkut ovat leimanneet etelälahtelaiset änkyröiksi. Jostain syystä nämä leimaajat eivät itse asu Etelä-Lahdessa suunnitellun tien vaikutusalueella. Se ei ole tietenkään mikään yllätys. Tie totta tosiaan on kallis. Kyseessä on niin sanottujen hyvien aikojen ökytie, jollaisiin Suomella ei ole varaa nykyisessä taloustilanteessa. Kolmentoista kilometrin tienpätkä maksaisi liki 300 miljoonaa. Luulisi, että kun hallitus leikkaa ja säästää ja samaan aikaan maahamme valuu pakolaisia yli rajojen, olisi tuolle 300 miljoonalle eurolle parempaakin käyttöä.

Lahti on nähtävästi sen verran varoissaan, että on lupautunut maksamaan tiestä vaatimattomat 69 miljoonaa. Luulenpa tai itse asiassa olen varma, että Lahdesta löytyy tärkeämpiäkin kohteita noille 69 miljoonalle eurolle. Koulut ja päiväkodit homehtuvat yksi toisensa jälkeen. Kumpi on päättäjille tärkeämpää? Lapset opiskelemassa terveellisissä olosuhteissa vai kehätie läpi kaupungin, jolla nopeutetaan kaupungin ohiajamista 5 minuutilla? Vai otettaisiinko vain lisää velkaa? Maksakoon jälkipolvet sitten joskus.

Onkohan kenellekään päättäjistä tullut mieleen, että jos tie todella halutaan, niin nyt olisi korkea aika vihdoin ja viimein suunnitella se halvempi tievaihtoehto Renkomäen kautta ja tarjota sitä liikenneministerille toteutettavaksi. Muutama ylimääräinen miljoona menisi ehkä suunnitteluun, mutta itse tien hinnassa säästettäisiin noin 50% eli noin 150 miljoonaa euroa, kun Renkomäen vaihtoehdossa ei tarvittaisi kalliita ja riskialtiita tunneliratkaisuja Patomäen ja Liipolan kohdalla. Itseasiassa Renkomäen vaihtoehdosta puolet on jo suunniteltu, sillä alkumatkan tie kulkisi Okeroisiin asti samaa tielinjaa jo suunnitellun Launeen linjauksen mukaisesti. Suunnitella pitäisi vain viimeiset 6-7 kilometriä.

Se, jos mikä antaisi uskottavan signaalin päättäjille, että tie todella tarvitaan ja hintakin voisi olla toteuttamisen arvoinen. Mitä luulette kumpi on helpompi saada lobattua läpi? 300 miljoonan tie tunneleineen läpi tiheän asutuksen vai järkevähintainen, 50% halvempi tievaihtoehto ilman vaikeita tunneliratkaisuja hieman kauempana asutuksesta?

Ikävä kyllä, politiikassa harvoin maalaisjärki voittaa ja voittajana maaliin saadaankin liian usein se kovakalloisin, silmälaput silmillä kulkeva päättäjä oman visionsa kanssa.

Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

PÄÄKIRJOITUKSET -arkisto

tammikuu 2025

joulukuu 2024

marraskuu 2024

lokakuu 2024

syyskuu 2024

elokuu 2024

kesäkuu 2024

toukokuu 2024

huhtikuu 2024

maaliskuu 2024

helmikuu 2024

tammikuu 2024

joulukuu 2023

marraskuu 2023

lokakuu 2023

syyskuu 2023

elokuu 2023

kesäkuu 2023

toukokuu 2023

huhtikuu 2023

maaliskuu 2023

helmikuu 2023

tammikuu 2023

joulukuu 2022

marraskuu 2022

lokakuu 2022

syyskuu 2022

elokuu 2022

kesäkuu 2022

toukokuu 2022

huhtikuu 2022

maaliskuu 2022

helmikuu 2022

tammikuu 2022

joulukuu 2021

marraskuu 2021

lokakuu 2021

syyskuu 2021

elokuu 2021

heinäkuu 2021

kesäkuu 2021

toukokuu 2021

huhtikuu 2021

maaliskuu 2021

helmikuu 2021

tammikuu 2021

joulukuu 2020

marraskuu 2020

lokakuu 2020

syyskuu 2020

elokuu 2020

heinäkuu 2020

kesäkuu 2020

toukokuu 2020

huhtikuu 2020

maaliskuu 2020

helmikuu 2020

tammikuu 2020

joulukuu 2019

marraskuu 2019

lokakuu 2019

syyskuu 2019

elokuu 2019

kesäkuu 2019

toukokuu 2019

huhtikuu 2019

maaliskuu 2019

helmikuu 2019

tammikuu 2019

joulukuu 2018

marraskuu 2018

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011