Lahti ja Lahden maine on juuri nyt kovassa nosteessa. Lahti on nimittäin viime aikoina ollut varsin positiivisesti esillä mediassa. Viime vuonna Lahti patsasteli Euroopan vihreänä pääkaupunkina, sen jälkeen amerikkalainen mediajätti CNN nosti Lahden yhdeksi vuoden 2022 mielenkiintoisimmista lomakohteista. Sitten olemme nähneet sellaisenkin ihmeen, että valtakunnan ykköslehti Helsingin Sanomat kehui Lahtea pääkirjoituksessaan, sekä vielä nosti esiin Lahden hiihtäjän taivaana. Pari viikkoa sitten valtakunnallista pöhinää aiheutti Lahden uusi upea visuaalisten taiteiden museo Malva. Tällä viikolla saimme lukea, että Lahti sijoittui suurten kuntien joukossa kärkikolmikkoon tuoreessa asukastyytyväisyyttä mittaavassa valtakunnallisessa vertailussa. EPSI Ratingin tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten tyytyväisyyttä asuinkuntaansa ja sen palveluihin. Lahti sai tutkimuksessa 70,1 indeksipistettä, kun koko maan keskiarvo oli 66,4. Lahden edelle kiilasivat vain Helsinki ja Tampere. Mitä ihmettä? Seuraavaksi varmasti helvetti jäätyy?
Tämä kaikki edellämainittu oli kuitenkin vain pientä positiivista etukäteisvärinää, sillä alkuviikosta Lahti pääsi tuulettamaan Fazerin uuden makeistehtaan sijoittumista Lahteen. Liki 70 kaupunkia oli tarjonnut tonttia Fazerille, mutta Fazer halusi tulla Lahteen. Kyse ei ole mistään ihan pikkujutusta, sillä nykyisissä tehtaissa Vantaalla ja Lappeenrannassa, jotka lopetetaan Lahden tehtaan valmistuttua, työskentelee yhteensä 900 henkilöä ja lisäksi omien alihankintaketjujen ja tukipalveluidensa sekä alueella muuten käytettävien palveluiden kautta tehdas työllistää jokaista omaa työntekijäänsä kohden kolme lisää. Voidaan siis hyvällä syyllä sanoa, että kaupungin ponnistelut Lahden maineen nostamisen eteen alkavat siis vihdoinkin tuottamaan hedelmää. Tästä on syytä antaa iso kiitos kaupungintalolle, vaikka aina välillä tulee kuraakin sinne suuntaan kaadettua. Nyt on kiitoksen aika.
Fazerin uuden makeistehtaan sijoittuminen Lahteen voi helposti aiheuttaa positiivisen kierteen ja monet pienemmät yritykset saattavat myös Fazerin tapaan huomata, että Lahtihan olisi varsin ideaali paikka yritykselle. Lahden loistava logistinen sijainti sekä siedettävä asumisen hintataso verrattuna esimerkiksi pääkaupunkiseutuun ovat merkittäviä valtteja kun kilpaillaan uusista yrityksistä ja asukkaista.
Urheiluromantikkona näen jo silmissäni Kisapuiston uuden stadionin olevan nimeltään Fazer Areena. Ja totta kai meille oluen ystäville tehdään mahdollisimman pian Lahden Fazerin Sininen -suklainen jouluolut? Hyvä Lahti!
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi