Tällä viikolla maakuntalehdessä uutisoitiin näyttävästi, että Lahden eteläisen kehätien suunnittelu etenee. Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala korosti tiesuunnitelman nopeuttavan itse hankkeen toteuttamista. Aikaa suunnitteluun on varmasti tarpeeksi, sillä hallituksen liikennepoliittisessa selonteossa kehätie mainitaan vasta vuosien 2016-2022 luettelossa. Nykyinen Launeen halkaiseva suunnitelma sisältää peräti kuusi eritasoliittymää ja kolme tunnelia. Tämä kaikki ainoastaan 13 kilometrin matkalla. Ei siis ihme, että kustannuksetkin ovat huimat 180 miljoonaa euroa.
Ennen seuraavaa kokousta lokakuussa tien suunnittelutyöryhmä selvittää, olisiko tiesuunnitelmaan tehtävissä kustannuksia säästäviä muutoksia. Ennen kuin työryhmä keksii poistaa tunneleita, eritasoliittymiä ja poistaa tien tarvitsemat tarpeelliset ympäristönsuojaukset Launeen linjauksesta, olisi nyt syytä tutkia se olemassaoleva toinen vaihtoehto eli Renkomäen linjaus. Tie Renkomäen vaihtoehdon mukaisesti säästäisi noin 80 miljoonaa euroa, joten säästö olisi todella huomattava. Lisäksi tie kulkisi kauempana tiheästä asutuksesta. Liikennevirastossa kyllä ollaan tietoisia tästä halvemmastakin vaihtoehdosta, vaikka kaupungin päättäjät kovapäisesti Launeen linjausta eteenpäin vievätkin.
Kuukauden päästä pidettävissä kuntavaaleissa kehätie ja sen paikka on varmasti yksi merkittävimmistä puheenaiheista ja yksi tekijä, joka vaikuttaa siihen, ketä etelälahtelaiset äänestäjät vaaleissa äänestävät. Niinpä Launeen omakotiyhdistys järjestää 24.9. vaalitentin kuntavaaliehdokkaille Salinkallion koululla, jossa paikalle kutsutut politiikot kertovat näkemyksiään siitä, mikä on Etelä-Lahden tulevaisuus ja kenen ehdoilla sitä kehitetään.
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi