Pääkirjoitus 5.6.2015

Kehätien kokoinen rahareikä Lahden talouteen

Lahti, Hollola ja Suomen valtio ovat päässeet yhteisymmärrykseen siitä, miten Lahden eteläisen kehätien rahoitus hoidetaan. Koko tien hinta on tällä hetkellä 275 miljoonaa euroa, josta valtion maksettavaksi ohjautuu 198 miljoonaa. Loput 77 miljoonaa euroa jää siis kuntien hoidettavaksi. Koska kustannukset jaetaan Lahden ja Hollolan kesken kuten suunnittelukustannuksetkin, tarkoittaa se käytännössä sitä, että Lahden osuudeksi tulee 69,3 miljoonaa euroa ja Hollolalle jää maksettavaksi 7,7 miljoonaa euroa.

Lahdelle tuntuu tulevan näitä isoja rahareikiä kovaa tahtia. Vasta viime viikolla selvisi, että kouluverkkoon on satsattava seuraavan kolmen vuoden aikana vaivaiset 150 miljoonaa euroa. Kun tiedetään, että eteläistä kehätietä on Lahdessa ajettu tietyn porukan toimesta kuin käärmettä piippuun, voidaan olettaa, että Lahti tulee tähän suunnitelmaan ja kustannusjakoon sitoutumaan. Itseasiassa kaupungintalolta kuultiin jo kehuja hyvästä neuvottelutuloksesta. Mielenkiintoista nähdä kuinka innokkaasti tähän lähdetään mukaan, sillä onhan tien hinta yhtäkkiä pompsahtanut pitkään hehkutetusta 180 miljoonasta liki 100 miljoonaa kalliimmaksi. Ja kyseessä on vielä tiemalli, jota on modernisti sanoen halpuutettu eli kyseessä on ns. light-versio ilman Patiokallion tunnelia ja Nikkilän eritasoliittymää. Olen sitä mieltä, että tässä hinta-asiassa on kehätien todelliset kustannukset tahallisesti pidetty piilossa, sillä vielä viime helmikuussakin hinnaksi arvioitiin 220 miljoonaa euroa. Kuinka ammattilaiset voivat laskea näin paljon pieleen? Joku voisi kutsua tätä toimintaa vaikkapa tahalliseksi silmään virstaamiseksi eli kansankielellä kusettamiseksi.

Ikävää asiassa on tietenkin se, että on sitten tien maksajana kunta tai valtio, tarkoittaa se loppupelissä sitä, että tien maksajana toimii veronmaksaja, sinä ja minä. Tielle olisi ollut halvempiakin vaihtoehtoja mm. Renkomäen-linjaus, mutta Lahdessa on jatkuvasti pyritty ja kohtalaisen hyvin onnistuttukin tukkimaan ne suut, jotka näistä muista vaihtoehdoista ovat puhuneet tai tuoneet esille. Tien arvostelijat on leimattu lähinnä rikollisiksi ja häiriköiksi, jotka estävät Lahti-kaupungin upean kehityksen. Luulen, että aika moni lahtelainen näkisi mielummin tuon liki 70 miljoonaa euroa laitettavan vaikkapa terveydenhuoltoon, päivähoitoon ja koulutukseen kuin kaupungin läpi porhaltavaan kehätiehen. Eli nyt ollaan satsaamassa 70 miljoonaa euroa siihen, että saadaan ihmiset ajamaan kovaa vauhtia Lahden ohi? Melkoista markkinointia.

Tietä on lobattu onnistuneesti nykyisille sijoilleen jo vuosikymmeniä. Lahtelaisilla kehätienrakastajilla on kuitenkin edessään se kovin lobbaus. Tielle pitäisi saada valtion rahoitus eli 198 miljoonaa euroa. Uusi halllitus on luvannut koko maan tasolla 1,6 miljardia euroa tiestön parantamiseen sekä kärkihankkeiden läpiviemiseen. Samassa hankekorissa eteläisen kehätien kanssa nököttää mm. sellainen pieni miljardin euron hanke kuin pääkaupunkiseudun Pisara-rata. Nähtäväksi jää, kuinka Lahden eteläinen kehätie rahoitusta saa ja kuinka suureksi loppujen lopuksi Lahden kaupungin osuus tiestä vielä nousee, kunhan kiima kehätietä kohtaan käy kaupungintalolla sietämättömän kovaksi. Vaan mitä väliä, onhan meillä varaa…?

Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

 

PÄÄKIRJOITUKSET -arkisto

toukokuu 2024

huhtikuu 2024

maaliskuu 2024

helmikuu 2024

tammikuu 2024

joulukuu 2023

marraskuu 2023

lokakuu 2023

syyskuu 2023

elokuu 2023

kesäkuu 2023

toukokuu 2023

huhtikuu 2023

maaliskuu 2023

helmikuu 2023

tammikuu 2023

joulukuu 2022

marraskuu 2022

lokakuu 2022

syyskuu 2022

elokuu 2022

kesäkuu 2022

toukokuu 2022

huhtikuu 2022

maaliskuu 2022

helmikuu 2022

tammikuu 2022

joulukuu 2021

marraskuu 2021

lokakuu 2021

syyskuu 2021

elokuu 2021

heinäkuu 2021

kesäkuu 2021

toukokuu 2021

huhtikuu 2021

maaliskuu 2021

helmikuu 2021

tammikuu 2021

joulukuu 2020

marraskuu 2020

lokakuu 2020

syyskuu 2020

elokuu 2020

heinäkuu 2020

kesäkuu 2020

toukokuu 2020

huhtikuu 2020

maaliskuu 2020

helmikuu 2020

tammikuu 2020

joulukuu 2019

marraskuu 2019

lokakuu 2019

syyskuu 2019

elokuu 2019

kesäkuu 2019

toukokuu 2019

huhtikuu 2019

maaliskuu 2019

helmikuu 2019

tammikuu 2019

joulukuu 2018

marraskuu 2018

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011