Nastolassa ja Iitissä tuntuu asuvan fiksuja kunnanisiä ja päättäjiä. Vuosikausia suunnitteilla ollut valtatie 12 parannus välillä Lahti-Kouvola nytkähti eteenpäin, kun Kymenlaaksossa tajusivat tehdä vaihtoehtoisen ja halvemman tiesuunnitelman. Näin tien hintaa saatiin pudotettua 176 miljoonasta eurosta 96 miljoonaan. Pudotusta hintaan saatiin huimat 80 miljoonaa euroa.
Nastolassa ja Iitissä oli otettu vinkistä vaari, kun liikenneministeri Merja Kyllönen taannoin kehotti tekemään vaihtoehtoisia ja nimenomaan halvempia tiesuunnitelmia. Sama toive halvempien ratkaisujen etsimisestä löytyy myös liikennepoliittisen selonteon loppupäätelmistä.
Voin hyvin kuvitella, että liikenneministeriössä katsotaan nyt Lahti-Kouvola välisen tien suunnitelmia ihan uudella innolla, kun hinta on edes jollain tavoin järjellisissä mitoissa.
Outoa sen sijaan on, etteivät Lahden päättäjät ole kiinnostuneet halvemmasta ratkaisusta, kun puhutaan VT 12 eteläisestä ohitiestä, vaan ajavat superkallista Launeen linjausta kuin käärmettä pyssyyn. Launeen linjauksen hintahan on noin 180 miljoonaa, kun taas Renkomäen vaihtoehto olisi ehkä jopa noin 100 miljoonaa euroa halvempi. Nyt kannattaisi ottaa härkää sarvista ja tehdä pikaisesti vaihtoehtoinen suunnitelma Renkomäen linjauksesta liikenneministeriölle. Olen varma, että ministeriössä oltaisiin huomattavasti kiinnostuneempia eteläisestä ohitiestä, kun hinta olisi edes järjellisellä tasolla.
Voihan tietysti olla, että Lahden päättäjät ovat puupäisempiä kuin päättäjät Nastolassa ja Iitissä ja pitäytyvät hamaan tappiin asti Launeen linjauksessa, vaikka rahaa olisi helpommin saatavissa halvempaan Renkomäen ratkaisuun. Ehkäpä kyse onkin vain omien kasvojen säilyttämisestä ja siitä ettei voida myöntää, että ollaan oltu väärässä?
Puheet siitä, että Renkomäen linjaus ei vähennä liikennettä tarpeeksi vanhalla valtatiellä on höpö höpö-juttuja. Edes Launeen linjaus ei tulisi vähentämään liikennettä välillä Hollola-Lahti vai luuletteko, että hollolalaiset kulkisivat Lahteen töihin Launeen kautta?
Tärkeintä olisi saada rekkaliikenne ja kaupungin ohittava liikenne pois keskustasta. Oli uusi linjaus kumpi tahansa, tosiasia on, että vanha vt12 tulee pysymään jatkossakin lahtelaisten ja hollolalaisten välisenä kulkuväylänä.
päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi