Yrittäjän elämä ei ole aina ruusuilla tanssimista. Joskus niissä ruusuissa saattaa piillä piikki pistävä. Talouselämä on täynnä ylä- ja alamäkiä ja suhdanteet ja tilanteet vaihtelevat välillä melko villistikin. Tähän on moni pieni ja isompikin yrittäjä jo tottunut, mutta viimeiset pari vuotta on koetellut yrittäjien sietokykyä ihan uudella volyymilla. Pari vuotta koetellut koronaepidemia vei monet yrittäjät konkurssin partaalle, jotkut jopa sen reunan yli.
Juuri kun oli alkuvuodesta ehditty huokaista helpotuksesta, että ehkäpä tästä koronasta nyt sittenkin selvittiin, päätti itänaapurin diktaattori aloittaa sodan Ukrainassa. Seurauksena talouspakotteet molempiin suuntiin ja varsin sekava aika monelle yritykselle. Monessa firmassa tulevaisuuden näkymät muuttuivat hetkessä kirkkaista kovin sumeiksi. Jälleen kerran.
Suomalaisyritysten koettelemukset eivät tietenkään ole mitään verrattuna siihen, mitä Ukrainassa koetaan. Kyseessä on ihmiselämän kauhein koettelemus eli sota, jossa kuka tahansa voi hetkessä menettää henkensä. Miljoonat ihmiset menettävät kotinsa, omaisuutensa, ystävänsä, omaisensa. Kaiken.
Niinpä tuntuukin hieman tyhmältä ja jopa naurettavalta valittaa pienen yrittäjän ongelmista, mutta totuus on se, että sota vaikuttaa monilla tavoin kaikkeen maailmassa jossa elämme. Moni on jo huomannut että bensan hinta huitelee pilvissä ja ikävä kyllä, tämä ei jää tähän. Pian tulemme näkemään hintojen nousun myös ruokakaupoissa. Puhumattakaan siitä, kuinka Ukrainan sota muutti hetkessä maamme turvallisuuspolitiikan peruspilareita. Enää emme voi luottaa Venajän ystävällisyyteen naapurimaana. Josko siihen koskaan ihan täyttä luottoa on kansan syvistä riveistä löytynytkään?
Sanomalehtialalle sota toi yllättävän ongelman. Paperi loppuu kesäkuussa. Syynä on UPM:n lakko ja se, ettei Venäjältä enää tuoda paperia. Vaikka UPM:n lakko jossain vaiheessa varmasti loppuukin, on selvää että paperin hinta jatkaa kasvuaan ja se vaikuttaa alan kannattavuuteen jatkossa. Keskisuomalainen-konsernin mukaan paperia riittää varastoissa huhti-toukokuun, mutta sen jälkeen alkavat priorisoinnit eli on harkittava tarkkaan mitä tuotteita painetaan ja mitä ei. Tämä vaikuttaa myös Omalähiöön, sillä lehtemme painetaan kyseisen konsernin kirjapainossa. Eli vaikka pieni lähiölehtemme on onnistuneesti luovinut läpi koronakurimuksen, odottaa jo seuraava kriisi ihan kulman takana. Koska meille tämä paperinen Omalähiö on se ykkösasia, toivomme, ettei meidän kesällä tarvitse siirtyä pelkästään digitaaliseen näköislehteen paperipulan takia.
Elämme merkillisiä ja jopa vaarallisiakin aikoja, jotka tulevat jäämään historian lehdille ajaksi jolloin turvallisuuspolitiikan suunta Euroopassa muuttui. Kukapa meistä olisi moista osannut ennustaa kaksi vuotta sitten? Korona ja sota. Mitä seuraavaksi?
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi