Liikenneministeri Kyllönen on toiminnan nainen. Kun hän sanoo, että kaikkia tiehankkeita ja -linjauksia ja niiden kustannuksia pitää tässä taloudellisessa tilanteessa tutkia uudelleen, niin hän todellakin tarkoittaa sitä. Viime viikolla putkahti julkisuuteen ns. ”Kyllösen giljotiini”, jossa kahdeksasta isosta tiehankkeesta pyritään säästämään peräti miljardi euroa.
Yksi näistä tiehankkeista on VT12 Lahden eteläinen ohitie. Näinköhän Launeen omakotiyhdistyksen ja Salpausselän luonnonystävien vuosien väsymätön taistelu Launeen kallista ja järjetöntä linjausta vastaan vihdoinkin tuottaa tulosta ja tie siirretään kulkemaan Renkomäkeen eli siellä mistä tiestä on vähiten haittaa ihmisille ja missä se on mahdollista toteuttaa selkeästi halvemmalla ilman kalliita tunneliratkaisuja? Ainakin ministeri Kyllönen on ollut aidosti kiinnostunut Renkomäen halvemmasta vaihtoehdosta, joten en ihmettelisi, jos tämä olisi yksi tekijä eteläisen ohitien säästölistalle nostamisen takana. Lahtelaiset päättäjät pitävät tietenkin kovakalloisesti kiinni vielä Launeen linjauksesta ja ihmettelevät miten tie voidaan rakentaa keskelle Launetta ilman kalliita tunneleita ja suojauksia. Minäpä kerron. Ei millään tavalla.
Ihmettelen suuresti, jos tämä Kyllösen giljotiini ei herätä lahtelaisia päättäjiä tutkimaan vihdoin ja viimein Renkomäen vaihtoehtoa, koska uuden ohitien tarve on kuitenkin olemassa. Aikaa uudelleensuunnitteluun kyllä on, jos vain tahtoa löytyy, sillä ohitie on suunnitelmissa vasta vuosille 2016-2022
Renkomäen linjaus ehdittiin aikoinaan äänestää kolme kertaa valtuustossa oikeaksi linjaukseksi, mutta poliittisella keplottelulla saatiin vielä aikaan yksi äänestys, jossa tulokseksi yllättäen saatiinkin Launeen linjaus. Miksi ei kolmen äänestyksen jälkeen jo tyydytty enemmistön päätökseen? Olisi muuten korkea aika selvittää, ketkä tämän keplottelun takana silloin olivat, mitkä olivat heidän motiivinsa ja mitä he asiasta hyötyivät.
Muihin tiehankesäästöihin en ota kantaa, koska en niitä niin hyvin tunne, mutta Lahden eteläisen ohitien suhteen Kyllöselle pisteet, varsinkin jos linjaus saadaan muutettua.
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi