Keväällä 2014 käynnistetty matkakeskuksen rakentaminen on ihan valmistumisensa kalkkiviivoilla. Itse asiassa uuden matkakeskuksen viralliset avajaiset vietetään helmikuun ensimmäisellä viikolla. Medialle matkakeskusta esiteltiin jo tällä viikolla. Muutaman kuukauden myöhässä oleva rakennustyömaa on koetellut lahtelaisten autoilijoiden hermoja liki kaksi vuotta. Tunnettuahan on, ettei Lahdessa osata ajaa, jos tie muuttuukin yhtäkkiä kaksikaistaisesta yksikaistaiseksi, kuten se teki liki pari vuotta työmaan kohdalla. Hammastenkiristelyä ja keskisormen näyttämistä on ollut tarjolla niille uskallikoille, jotka ovat erehtyneet ajamaan päätyvää kaistaa ja sitten joutuneet tunkeutumaan sille ainoalle kaistalle. Jatkossa me autoilijat voimme siis hengähtää helpotuksesta.
Mitä muuta sitten uusi matkakeskus tarjoaa valmistuttuaan kuin helpotusta autoilijoiden tuskaan? Nimensä mukaisesti matkakeskus yhdistää junat ja linja-autot saman katon alle, niin että matkustamisesta tulee huomattavasti sujuvampaa. Nyt matkan jatkaminen onnistuu niin junalla kuin bussillakin ilman isoja siirtymiä asemalta toiselle. Eniten lahtelaisia on matkakeskuksessa askarruttanut se, miten hyvin tai huonosti kaukoliikenteen bussit sopivat niille varattuun tilaan. Ammattimiehet eli kuskit ovat kovin yhtenäisesti tilat jo liian ahtaaksi tuominneetkin. Lisäksi ihmetystä on herättänyt se, missä bussia odotellaan esimerkiksi kovalla pakkasella tai sateella. Katos kun on kovin avonainen. Käytäntö osoittanee hyvinkin pian, onko meille rakennettu 19 miljoonalla eurolla matkakeskus, joka onkin susi jo syntyessään.
Yleisilmeeltään matkakeskus on erittäin pramean ja tasokkaan näköinen, sillä johdonmukaisesti rakentamisessa on käytetty paljon kuparia, joka sekin on joitain jo ehtinyt ärsyttää. Se kun kiilteleekin niin ikävästi, varsinkin auringonpaisteessa. Itse pidän siitä, että materiaaliksi valikoitui kupari sen normaalisti käytetyn harmaan betonin sijaan. Niitä harmaan värisiä, tylsännäköisiä rakennuksia kyllä löytyy kaupungista jo ennestään ihan tarpeeksi. Uskon, että ainakin ulkopaikkakuntalaisissa matkakeskus herättää ihastusta muotoilullaan ja materiaaleillaan. Matkakeskuksesta löytyvät myös Suomen ensimmäiset julkiset kaksikerroksiset pyörätelineet, sillä tunnelin yhteyteen on rakennettu uusi katettu pyöräparkki noin 200 polkupyörälle, joten tällä kertaa on muistettu ottaa huomioon myös pyöräilijät.
Itse toivotan uuden matkakeskuksen tervetulleeksi. Kyseessä on hyvä muutos vanhaan malliin, joka sekin kyllä toimi, mutta oli auttamattomasti vanhentunut. Kaikissa suurissa kaupungeissa bussit ja junat lähtevät saman katon alta. Lisäksi vanha linja-autoasema on kunnoltaan niin huonossa hapessa, että sen uudistaminen nykyaikaiseksi olisi maksanut paljon. Toivottavasti vanha linja-autoasema saa arvoisensa jatkokäytön, eikä käy niin, että sinne tungetaan eniten tilasta maksava keskikaljakuppila. Niinkin on Lahti-kaupungissa aika usein tapahtunut.
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi