Lahtelaisten suuresti rakastama ajatus ihan ikiomasta toriparkista alkaa muotoutua pikkuhiljaa konkretian tasolle. Tällä viikolla kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta teki viranhaltijapäätöksen, jolla myönnetään toriparkkia rakennettavalle Lahden Pysäköinti Oy:lle 20 miljoonan euron laina. Laina otetaan Lahden konsernipankista, joka hakee pääomansa rahalaitoksista. Eli lyhyesti kaupunki lainaa itselleen lainarahaa, mikä oli ikäänkuin pakko, koska yksikään yksityinen taho ei tähän projektiin uskaltanut lähteä mukaan. Kyseessä on selvästi riskibisnes, mutta mitäpä kaupungilla on hävittävää, kun takaajana ovat tavalliset lahtelaiset veronmaksajat.
Itse rakentaminen edellyttää vielä investointipäätöksen tekemistä. Sitä ennen Lahden toriparkin rakentamiskiistaan odotetaan ratkaisua korkeimmalta hallinto-oikeudelta, sillä Salpausselän luonnonystävät ry, Päijät-Hämeen Vihreät ry ja kolme yksityishenkilöä vaativat korkeinta hallinto-oikeutta kumoamaan Lahden kaupunginvaltuuston toriparkkihallisuunnitelman, investointiluvan ja antolainauspäätöksen. Pahoin pelkään, että kiista ratkaistaan kaupungin eduksi ja toriparkin rakentaminen aloitetaan jo toukokuussa.
Suomessa tuntuu nyt juuri riehuvan varsinainen toriparkkibuumi. Useammassa kaupungissa pohditaan toriparkkimahdollisuutta ja jokaisessa kaupungissa käydään tätä samaa eipäs-juupas-keskustelua. Kaupunginjohtaja Myllyvirta pitää toriparkkia elintärkeänä Lahden keskustan elävöittämiseksi. Esimerkkinä on käytetty Mikkelin ja Kuopion toriparkkihalleja. Lahden tori eroaa kuitenkin näiden kaupunkien toreista siinä, ettei täällä torin ympärillä ole juurikaan merkittäviä kauppoja tai kauppakeskuksia. Torin ympärillä on lähinnä ravintoloita, joihin tullaan yleensä kai ilman autoa?
Jos ihmisten asiontia keskustassa halutaan lisätä, olisi mielummin mietittävä, miten pysäköinnin hinta voitaisiin pitää kohtuullisena tai sitten kehittää joukkoliikennettä. Ei auta, jos kadunvarsipaikkoja vähennetään ja samalla pysäköinnin hintaa nostetaan. On itsestään selvää, että jos pysäköinti keskustassa on liian kallista, ihmiset hurauttavat autoineen markettien ilmaisille parkkipaikoille Launeelle.
Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi