Pääkirjoitus 27.11.2015

Kehätie tänne heti nyt!

Mediassa on viime viikkoina liikkunut taas uskomaton määrä eteläisen kehätien lobbausta. Tällä kertaa asialla on ollut Taloustutkimus Oy ja Sweco Oy, jotka suurella asiantuntemuksella ovat kertoneet kehätien tuovan Lahteen tuhansia uusia työpaikkoja ja tuhansia uusia asukkaita. Hyvä jos näin on, mutta sitä edelleen jaksan ihmetellä, miksi Lahti-kaupungin päättäjät sekä alueen kansanedustajat hirttäytyvät superkalliiseen Launeen linjaukseen, kun tarjolla olisi pienellä puristuksella, niin asukaspoliittisesti kuin hinnallisestikin paljon järkevämpi Renkomäen linjaus. Outoa on myös se, että paikallisessa mediassa jatkuvasti väitetään, että Etelä-Lahdessa kehätietä vastustetaan ehdoitta. Asia ei kuitenkaan ole näin mustavalkoinen, sillä etelälahtelaisten vastustus kohdistuu nimenomaan järjettömään Launeen linjaukseen. Luulen että suuri enemmistö Etelä-Lahdessa voisi hyväksyä uuden kehätien, jos se linjattaisiin Renkomäen kautta.

Muutama huomio itse tutkimuksesta. Sen mukaan nykyisen VT12 liikennemäärät ovat 15 000-20 000 ajoneuvoa päivittäin. Uuden kehätien arvellaan tutkimuksen mukaan siirtävän 11 000-15 000 autoa/vuorokausi pois kaupunkirakenteen sisältä. Eli nykyinen VT12 hiljenisi liki totaalisesti. Konsulttiselvityksessä vuodelta 2005 (WSP LT-Konsultit Oy) kuitenkin lukee, että Mytäjäisten liittymän länsipuolella pitkämatkaisen liikenteen osuus on vuonna 2020 vain n. 7 % eli peräti 93% liikenteestä on Lahden sisäistä liikennettä. Suunnittelijat siis kuvittelevat, että Hollola-Lahti väliä työmatkoillaan ajavat siirtyisivät ajamaan työmatkansa pääasiallisesti Launeen kehätien kautta kiertäen? Tuskinpa.

Entäpä tärkeänä pointtina pidetty pohjavesien suojelu? Pohjaveden suojelu Launeen moottoritien eräänä pääperusteluna merkitsee sitä, että jokunen säiliörekka Lahden liikenteessä on kirjaimellisesti kuin pisara meressä siinä todellisuudessa, että joka päivä Pietarinrataa kulkee Vainikkalasta Lahden kautta Sköldvikiin useita superraskaita säiliövaunujunia, mutta junaradalla ei ole metriäkään pohjaveden suojausta. Vaaramomentti junaliikenteessä on noin 400-kertainen tieliikenteeseen verrattuna. Launeella tie kulkisi edelleen pohjavesialueella.

Lopuksi vielä hintakysymys. Mistä talousvaikeuksissa kieriskelevä Suomen valtio ja köyhä Lahti löytävät tähän projektiin rahat? Launeen linjauksen hinta on ökymäisissä mitoissa eli n. 275 miljoonaa euroa. Renkomäki-linjauksen mukaan rakennettu tie maksaisi noin 50% tuosta eli n. 140 miljoonaa euroa. Hinta-arvioni perustuu siihen, että kun alunperin tielinjauksien hintoja vertailtiin, oli hintojen suhde tuon kaltainen eli Laune on kaksi kertaa kalliimpi kuin Renkomäki. Se miksi Renkomäen linjaus tulisi halvemmaksi, johtuu tietenkin siitä, että siihen eivät sisälly kalliit ja riskialttiit tunnelit Patomäen kentän ja Liipolan mäen alitse.

Joku viisas on maininnut, että kun se Launeen linjaus on jo niin valmiiksi suunniteltu, niin toista suunnitelmaa ei kannata tehdä. Väärin. Suurin osa tiestä, menee se sitten Renkomäen tai Launeen linjauksen mukaisesti, on jo suunniteltu alkupäästään. Ainoastaan Okeroisista eteenpäin tarvitaan uudet suunnitelmat. Ja mitä sitten, jos uudet suunnitelmat maksaisivatkin muutaman miljoonan, kun sillä saataisiin aikaan reippaasti yli 100 miljoonan euron säästö joka tapauksessa?

Eli lyhyesti: Renkomäen linjauksella saataisiin aikaiseksi aivan samat edut kuin Launeenkin linjauksella (uusia työpaikkoja, uusia asukkaita sekä pohjavesien suojelu). Lisäksi niin valtio, kuin kaupunkikin säästäisi 50% kuluissa eli karkeasti arvioiden noin 140 miljoonaa euroa veronmaksajien rahoja. Se ei muuten ole ihan vähän rahaa se. Olisikohan vihdoinkin aika käyttää sitä maalaisjärkeä tässäkin asiassa?

Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

PÄÄKIRJOITUKSET -arkisto

kesäkuu 2024

toukokuu 2024

huhtikuu 2024

maaliskuu 2024

helmikuu 2024

tammikuu 2024

joulukuu 2023

marraskuu 2023

lokakuu 2023

syyskuu 2023

elokuu 2023

kesäkuu 2023

toukokuu 2023

huhtikuu 2023

maaliskuu 2023

helmikuu 2023

tammikuu 2023

joulukuu 2022

marraskuu 2022

lokakuu 2022

syyskuu 2022

elokuu 2022

kesäkuu 2022

toukokuu 2022

huhtikuu 2022

maaliskuu 2022

helmikuu 2022

tammikuu 2022

joulukuu 2021

marraskuu 2021

lokakuu 2021

syyskuu 2021

elokuu 2021

heinäkuu 2021

kesäkuu 2021

toukokuu 2021

huhtikuu 2021

maaliskuu 2021

helmikuu 2021

tammikuu 2021

joulukuu 2020

marraskuu 2020

lokakuu 2020

syyskuu 2020

elokuu 2020

heinäkuu 2020

kesäkuu 2020

toukokuu 2020

huhtikuu 2020

maaliskuu 2020

helmikuu 2020

tammikuu 2020

joulukuu 2019

marraskuu 2019

lokakuu 2019

syyskuu 2019

elokuu 2019

kesäkuu 2019

toukokuu 2019

huhtikuu 2019

maaliskuu 2019

helmikuu 2019

tammikuu 2019

joulukuu 2018

marraskuu 2018

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011