Koulutie

Viime viikolla moni meistä aikuisista palasi sorvin ääreen ja tällä viikolla oli sitten perheen lapsien aika palata koulutielle oman pienen sorvinsa ääreen. Lahdessa liki 900 ekaluokkalaista aloitti pääosin eilen koulutaipaleensa, joista monet täällä Etelä-Lahden kouluissa. Varmasti liikenne mm. Launeen, Salinkallion, Länsiharjun kuin Renkomäenkin koulujen ympärillä vilkastui taas radikaalisti. Säätyyppikin muuttui tällä viikolla sopivan syksyiseksi koulun aloittamista varten, joten ketään ei varmastikaan harmittanut paluu kouluun?

Lähipäivinä on siis syytä muistaa varovaisuus liikenteessä, kun nuo pienet ja vähän isommatkin lapset ovat palanneet sankoin joukoin koulutielle. Autolla liikkuvilta toivotaan varovaisuutta nyt syystäkin, mutta syytä olisi myös kouluissa käydä läpi hieman liikennekäyttäytymistä.

Itse käytän silloin tällöin Mustamäenkatua töihin mennessäni ja joskus kyllä ihmetyttää millaista liikennekasvatusta Salinkallion koulussa opetetaan vai opetetaanko lainkaan. Monesti mopoilla tai pyörillä ajetaan neljäkin rinnakkain ja muiden kadunkäyttäjien väistäminen tuntuu olevan joillekin koululaisille todella vaikeaa. Äänimerkkiä ei kannata käyttää, sillä silloin saa helposti kansainvälisen käsimerkin vastaukseksi.

Silloin kun kaikki pelaavat samojen sääntöjen mukaan myös liikenteessä, voidaan parhaiten välttää joka syksyiset ikävät uutiset koululaisten ja autojen yhteentörmäyksistä. Eli malttia siellä liikenteessä, niin autoilijat kuin lapsetkin.

päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

Sorvin ääressä taas

Heinäkuun lomarupeama on nyt sitten onnellisesti ohi ja pääosa suomalaisista on palannut sen kuuluisan sorvin ääreen, tosin joillain onnellisilla on ollut vielä tämä viikkokin lomaa. Ensi viikolla palataan perheissä lopullisesti arkirutiineihin, kun koulut taas alkavat.

Itse vietin lomani pääosin kesämökillä, josta puuttuivat niin sähkö kuin juokseva vesikin. Loman loppupuolella huomasin mietiskeleväni, miksi ihmeessä meidän suomalaisten pitää sulloutua pieneen 20 neliön mökkiin, nukkua ohuilla patjoilla ja olla ilman sähköä ja varsinkin televisiota, kun kotona olisi kaikki mahdolliset elektroniset vimpaimet, kunnon patjat ja tilaa useampi sata neliötä temmeltää. Mikä tämän loman tarkoitus oikein on? Pitääkö meidän tosiaan mennä ankeisiin olosuhteisiin, jotta loma tuntuisi todella lomalta?

Pienen pohdinnan jälkeen löysin kuitenkin helposti muutamia puoltavia ajatuksia mökkeilyn ihanuuden puolesta. Ensinnäkin perhe on kasassa 24/7, jota se harvoin arkena on, kun kaikilla on kaupungissa omat menonsa. Toinen plussa on ehdottomasti jokailtainen saunominen ja järvessä pulikointi. Kolmas plussa löytyy luonnon rauhasta. Ei tarvitse toljottaa turtana televisiota tai tietokonetta, kun voi ihailla kaunista auringonlaskua ja nauttia hiljaisuudesta. Arkena kaupungissa olemme nimittäin melkoisen metelisaasteen turruttamia ihmispoloja.

No jos jotain negatiivistä pitää hakea, niin kyllä se sähkö olisi helpottanut olemista monella tapaa ja kyllä se juomavesikin olisi ihan kiva saada hanasta…ja nyt sorvi käyntiin!

päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

Loma

On taas tullut se hetki vuodesta, kun on ihan pakko jättää kiireinen työelämä hetkeksi taakseen.
Kuukauteen ei tarvitse vahdata sähköpostia tai miettiä juttujen deadlineja. Niinpä niin, tänä vuonna Omalähiö pitää peräti kuukauden mittaisen kesäloman, joten luulisi siinä akkujen latautuvan, varsinkin, jos säät sallivat.

Itse ajattelin maksimoida loman siten, että pysyttelen mahdollisimman kaukana kaikista sähköisistä viestimistä eli mahdollisimman vähän televisiota, tietokoneita, sähköposteja ja facebookkia.
Sen takia vuokrasimme perheen kanssa pienen mökin ilman sähköä, ykkösvarusteena vanha kunnon kaasuhella. Matkapuhelintakaan ei pääse lataamaan, joten pääsisiköhän sitä meikäläinenkin hetkeksi irti kännykästään?

Viime vuoden kesäloma meni minulta täysin ohi, kun muiden lomaillessa istuin keikkabussissa matkaten ympäri Suomea, joten tänä vuonna aion ottaa vahingon takaisin ja todellakin lomailla sanan todellisessa merkityksessä. Minulle unelmaloma pitää sisällään yhdessäoloa perheen kesken, lekottelua auringossa, uimista, saunomista sekä tietenkin grillausta. Ajattelimme myös tutustua mökin ympärillä oleviin pikkupaikkakuntiin elävine toreineen ja tapahtumineen.

Suomi on nimittäin pullollaan kivoja pikkupaikkoja, jotka kesäisin heräävät henkiin mökkikansan tulviessa paikkakunnalle. Olemme viimeisimmissä Omalähiön numeroissa keränneet pieniä kesälomavinkkejä teille. Toivottavasti jokainen löytää niistä itselleen mieluisan kesätapahtuman.
Tapaamme jälleen elokuun ensimmäisenä perjantaina, kun Omalähiö seuraavan kerran tipahtaa postiluukustasi.

Hyvää lomaa!

päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

Juhannus

Brittien yleisradio eli BBC irvailee suomalaisten kustannuksella:
”Kun kokot sammuvat, rohkeimmat ja humalaisimmat suomalaiset uivat järvien halki niiden kokkojen luokse, joiden äärellä juhlat vielä jatkuvat.”
Lisäksi he naureskelevat, että juhannuspäivä on suomalaisille pelastus, sillä rankasta krapulasta toipumiseen totisesti tarvitaan yksi pyhäpäivä lisää. Briteiltä jäi kyllä huomaamatta se tosiseikka, että suomalaiset juovat yleensä vielä juhannuspäivänäkin, joten se krapulapäivä on kylläkin sunnuntai. Tarkemmin ajateltuna kyseessä ei siis ole edes minkäänlainen irvailu, vaan ihan kylmä fakta.
Suomalaiset ovat kyllä saaneet melkoisen maineen maailmalla ja se leima ei ihan helposti lähde ja tätä kuvaa tulee joskus itsekin vaalittua ihan huomaamattakin.
Kun ulkomaalainen tulee vieraaksi Suomeen, niin totta kai hänelle ihan ensimmäiseksi lykätään käteen pullo Koskenkorvaa, viedään saunaan ja opetetaan muutama kiva kirosana. Eipä ihme, jos maine paljon juovana ja hulluja asioita harrastavana kansana pysyy meissä kuin täi tervassa.
Laitetaan tähän loppuun vielä lainaus BBC:ltä koskien juhannustaikoja:
”Suomalaisessa kansantarussa keskiyö on aika, jolloin naimattomat suomalaisnaiset yrittävät ennustaa tulevaa aviomiestään. Yhden uskomuksen mukaan nuoren naisen tulee seistä alastomana järven äärellä tarkalleen keskiyöllä, jolloin hän voi nähdä tulevan sulhonsa – joka sattumoisin on yksi niistä juopoista, joka yrittää uida toiselle kokolle.”
No mikä ettei, kunhan pysyvät pinnalla….

Hyvää juhannusta!!

päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

Keskustan kehittäminen

Lahden kaupunginvaltuusto on edelleen toriparkin rakentamisen puolesta, sillä valtuusto hyväksyi hankkeen tarvitseman maa-alueen yleiset vuokrausehdot kaupungin omalle Lahden Pysäköinti Oy:lle äänin 35-24. Valtuusto löi lukkoon myös muut keskustan kehittämislinjaukset, kuten uuden matkakeskuksen ja Aleksin kävelyalueen. Toriparkin hinnaksi on arvioitu noin 15 miljoonaa euroa.
Ymmärrettävästi toreilla ja turuilla sekä etenkin netissä vellookin nyt kova eipäs-juupas-keskustelu asian tiimoilta.

Itse matkustan paljon niin koti- kuin ulkomaillakin ja täytyy todeta, että Lahden keskusta on yksi surkeimmista keskustoista viihtyvyyden puolesta, mikä on vastaan tullut. Nyt esillä olevat suunnitelmat ovat hyvä yritys muuttaa tätä surkeaa kuvaa. Itseäni miellyttää etenkin Aleksin muuttaminen kävelyalueeksi sekä matkakeskus, joka yhdistäisi juna- ja linja-autoterminaalit yhden katon alle.
Toriparkin yhtenä uhkana on se, että tori olisi pari vuotta rakennustyömaana ja se voisi karkottaa keskustassa asioivat lopullisesti. On totta, että keskustasta ei parkkipaikkaa helpolla löydä ja toriparkki toisi tähän tuskaan helpotusta, joten ei tämä helppo asia päättäjille ole. Yhtenä asiana vaakakupissa on myös uimahallitilanne, joka myös pitäisi hoitaa kuntoon rakentamalla yksi 50 metrin allas ja tietenkin mielummin Launeelle kuin Kivimaalle.

Ongelmana on tietenkin kaupungin tiukka taloustilanne, joka ei anna periksi näille kaikille hankkeille. Jostain täytyy tinkiä ja nyt täytyy kaupungin isien olla varma siitä, mihin suuntaan Lahtea halutaan kehittää tulevaisuudessa. Uimahallihanke parantaisi lahtelaisten liikuntamahdollisuuksia huomattavasti ja keskustan kehittäminen taas lahtelaisten viihtyvyyttä ja asiointia keskustan alueella. Varmaa on se, että tekee valtuusto niin tai näin, kuraa tulee niskaan suunnasta tai toisesta. Pitäisiköhän Lahden kaupungin laittaa lotto vetämään? Kohtahan on tulossa se suuri EU-lotto, jossa pääpalkintona on jopa 90 miljoonaa euroa. Sillähän saisi kaikkea kivaa…
Nyt rohkeita päätöksiä asian suhteen ja toimeen!

päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

Huh hellettä!

Tällä viikolla olemme saaneet nauttia harvinaisesta helteestä. Lahdessakin on ylletty liki + 30 asteeseen ja se, jos mikä, on harvinaista näin kesäkuun alkupäivinä. Hiki on siis tullut muillekin kuin Jyrki Kataiselle, joka on hikoillut varmasti muutaman ylimääräisen hikipisaran hallitusneuvotteluissa, sopivia yhteistyökumppaneita kun ei tunnu löytyvän mistään.

Yksikään puolue ei tunnu antavan periksi omista linjauksistaan, joten jokohan pian suitsiin hyppää eduskunnan puhemies Sauli Niinistö?
No, ilman hallitustakin näemmä pärjää, kysykääpä vaikka belgialaisilta. Belgia on ollut ilman hallitusta jo yli vuoden, joten ei Suomen hallitusneuvotteluiden pitkittyminen mitään niin kauhean ihmeellistä ja ainutlaatuista ole.

Säästä puheenollen, ilmatieteen laitos on ottanut käyttöön nipun uusia ennakkovaroituksia. Uudet ennakkovaroitukset koskevat hellejaksojen lisäksi ukkospuuskia, merialueiden kovia tuulia, aallonkorkeutta, merivedenkorkeutta, runsaita sateita, kireitä pakkasia tai erittäin huonoa ajokeliä.
Nähtävästi olemme jo sen verran uusavuttomia, ettei kyseiset sääilmiöt selviä meille ihan ikkunasta kurkkaamalla tai lämpömittaria tutkailemalla.

Lopuksi Omalähiön oma ennakkovaroitus: Olemme lomalla heinäkuun ja Omalähiön puute voi aiheuttaa vaikeita vieroitusoireita, joten kannattaa varastoida kesäkuun numerot, jotta lukemista riittää myös heinäkuulle. Onneksi vanhoja juttuja voi lukea myös nettisivuiltamme!

 

päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

Suvivirsi

Tänä viikonloppuna taas kajahtaa tuhansissa suomalaisissa kouluissa ilmoille Suvivirsi.
Kyseessä on jo satoja vuosia vanha virsi, mutta aina yhtä suosittu. Koulunpäättäjäisten ykköshitti ei ole menettänyt asemaansa, vaikka virrenveisuuta on arvosteltu uskonnon pakkosyötöksi.
Mielestäni yksittäinen virsi ei tee juhlasta uskonnollista tilaisuutta. Vähemmistöjä eli ei-ev.lut.kirkkoon kuuluviakin pitää tietysti tasapuolisuuden nimissä kuunnella, mutta kuitenkin Suvivirsi kuuluu olennaisena osana suomalaiseen kevätjuhlaan ja täytyy ihmetellä, että jotkut kokevat Suvivirren laulamisen muita uskontoja syrjiväksi ja uskonnon pakkosyötöksi. Myös eduskunnan perustuslakivaliokunta on tähdentänyt, että juhlatraditiot ovat osa suomalaista kulttuuria. Ne eivät ole uskonnonopetusta tai uskonnollisia tilaisuuksia.

Välillä tuntuu, että Suomessa mennään jopa liikaa vähemmistöjen ehdoilla. Kielletäänkö esim. juhannuskokot tulevaisuudessa, jos joku vähemmistöryhmä kokee ne syrjinnäksi? Tai mitä jos saunominen koetaan jonkun ryhmän mielestä liian irstaaksi?
Onneksi tässä suvivirsi-asiassa on otettu pääosin järki käteen ja traditio on ja pysyy. Minulle Suvivirsi on aina ollut nimenomaan lähtölaukaus kesälle ja en ole sitä koskaan edes ajatellut uskonnollisena lauluna, mitä se toki kuitenkin on.
Suvaitsevaisuutta tarvitaan Suomessa puolin ja toisin, mutta pitkistä perinteistä on syytä pitää kiinni.
Onnea uusille ylioppilaille ja muille koulunsa päättäneille!

Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

 

Sateenkaarihallitus

Näyttää vahvasti siltä, että odotetun sinipunaniskahallituksen sijaan saammekin Suomeen sateenkaarihallituksen. Kataisen sixpack eli hallitusneuvotteluja käyvä johtoryhmä saanee tulevalle hallitukselle tärkeät linjaukset neuvoteltua valmiiksi lähipäivinä. Joku ehti nimeämään tulevan hallituksen myös häviäjien hallitukseksi, sillä vaalien selkeä voittajahan oli perussuomalaiset.

Soinin joukot kuitenkin päättivät, että heille on kynnyskysymys Portugalin tukipaketti. Tulikohan mieleen, että äänestäjät olisivat nimenomaan halunneet perussuomalaiset päättämään myös kotimaan asioista? Tukipaketti on kuitenkin vain yksi kiistakapula tulevien neljän vuoden aikana. Nyt persut pääsevät jatkamaan oppositiossa piikkinä hallituksen lihassa ja tulevat kasvattamaan suosiotaan seuraaviin vaaleihin. Ehkäpä neljän vuoden päästä Suomeen valitaankin ensimmäinen kuningas, Timo I Suuri.
Toisaalta ihan hyvä, ettei persuista vielä ministereitä leivottu. Ajatelkaapa vaikka surullisenkuuluisaa Teuvo Hakkaraista ministerinä. Siinä olisi ”neekeriukot” saaneet kyytiä ja välillä olisi pistetty tanssiksi ylävartalo paljaana. No kyseessä on vapaissa vaaleissa kansanedustajaksi valittu henkilö, joten kansa saa mitä kansa haluaaa…

Soini on tietenkin suominut kovin sanoin hallitukseen tunkevia demareita ja vasemmistoliittoa, jotka ovat hänen mukaansa selkärangattomia kuin madot. Taitaa olla kuitenkin niin, että kyseisillä puolueilla on yksinkertaisesti enemmän politiikan tekemisen kulttuuria kuin persuilla.
Toivottavasti perussuomalaisetkin oppivat seuraavan neljän vuoden aikana, että politiikkaan kuuluvat kompromissit. Joskus on jossain asiassa annettava hieman periksi, jotta voi saada toisia, itselleen tärkeitä asioita eteenpäin. Se on nimeltään politiikkaa.
Mielenkiintoista nähdä minkälaisia linjauksia tuleva sateenkaarihallitus tulee tekemään, sen verran kirjavaa on porukka ja aatokset.

 

päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

Leijona ärjyy ja örveltää

Suomi on jääkiekon maailmanmestari vuosimallia 2011. Kaukalossa komeasti ärjynyt Suomen leijona näytti myös örveltämisen mallia, kun ”Liipolan Hasek” Pasi Nurminen heitti omanlaisensa ilmaveivin lentokoneesta astuessaan. Pelicansissakin pelannut puolustaja Anssi Salmela onnistui myös aiheuttamaan pientä myötähäpeäntunnetta halailemalla estottomasti tasavallan presidenttiä juhlalavalla 100 000 leijonafanin kirkuessa.
Ymmärrän kyllä täysin, että jääkiekon maailmanmestaruus on iso asia Suomessa ja ymmärrän myös joukkueen juhlimisenkin erittäin hyvin. Ei niitä maailmanmestaruuksia liikaa vielä ole, mutta se jokin pieni raja tuli nyt ylitettyä ja asia onkin ollut viime päivien kuuma peruna mediassa.

Itse olen sitä mieltä, että joukkueen tulisi esiiintyä viimeisessä julkisessa ja virallisessa tilaisuudessaan asiallisesti, edustaahan joukkue koko Suomea. Onneksi suurin osa joukkueesta hoiti tilanteen tyylikkäästi ja örveltäminen rajoittui vain muutamaan henkilöön, joten ei nyt ruoskita koko joukkuetta. Esimerkiksi kapteeni Mikko Koivu näytti, miten oikea jääkiekkoammattilainen asian hoitaa. Todella tyylikäs pelaaja. Sen sijaan valmentaja Jalosen kommentit, siitä, että kaikkien isät ja äidit ovat joskus kännissä kummastuttavat. Niin varmasti ovatkin, mutta eivät silloin edusta Suomea miljoonien katsojien edessä. Eikö niitä kaatokännejä olisi voinut vetää yksityistiloissa, kun siihenkin varmasti oli mahdollisuus?

Kun katsoin leijonien riehuntaa lavalla, ihmettelin minkä ihmeen takia mediassa kohistiin viime vuoden urheilijan Minna Kaupin hassuista poseerauksista voittopokaalin kanssa. Ne kun eivät kuulemma olleet palkinnon arvolle sopivia…Minkäköhänlainen skandaali olisi syntynyt, jos hiihdon maailmanmestari Matti Heikkinen olisi kaatuillut kännissä kultamitalinsa kera lentoasemalla Oslosta tullessaan?

Jostain syystä Suomessa on kolme lajia: jääkiekko, keihäänheitto ja mäkihyppy, joissa urheilija saa vetää julkisesti lärvit ja selitys on aina sama. ”Antaa poikien juhlia”, Pojat on poikia” tms. Ja pojathan juhlii ja saunoo…

Näyttää vahvasti siltä, että rokkarit ovat menettämässä otettaan suomalaisten renttujen kuninkaina, joten jäämme odottamaan Jouni Hynysen ja Andy McCoyn vastavetoja.

Onnea Leijonat!

Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

 

Milkin talot

Lahden Talot Oy ilmoitti viime viikolla, että se aikoo remontoida Milkin alueen kerrostalot, mikä tarkoittaa sitä, että aluksi 50 vuokralaista joutuu etsimään itselleen uuden kodin.
Lain mukaan vuokranantajalla ei ole velvollisuutta järjestää sijaisasuntoa remontin ajaksi, mutta hyvän vuokratavan mukaista kuitenkin olisi, että sijaisasuntoa mahdollisuuksien mukaan tarjotaan.

Vuokranantajalla on oikeus valita vuokralaisensa, joten nykyiset asukkaat eivät kuulemma ole etusijalla remontoituihin asuntoihin asukkaita valittaessa.
Tällä varmistetaan se, että ”epäsopivaksi” katsottu vuokralaissakki ei pääse enää sotkemaan uusia, savuttomiksi remontoitavia asuntoja. Remontoitujen asuntojen vuokrat nousevat, eikä kaikilla vanhoilla asukkailla ole edes varaa hakea Milkkiin takaisin. Monet heistä ovat asuneet Kansakoulunkadun kerrostaloissa jo vuosikymmeniä ja heitä tilanne varmasti huolettaa. Mistä löytyy seuraava asunto yhtä huokeaan hintaan?

On selvää, että Lahden Talot on laskenut saavansa huomattavasti paremman tuoton asunnoista tällä tavalla, sillä Milkin asuinalue sijaitsee hyvällä paikalla, lähellä keskustaa, hyvien kulkuyhteyksien varrella. Milkin asunnoissa oli halvimmat vuokrat Lahden Taloissa ja nyt tähän tulee siis muutos. Milkin maine on kieltämättä huono vuokramarkkinoilla ja tällä tavalla saadaan halutunlaisia ( lue: varakkaampia) vuokralaisia alueelle ja tehdään alueesta houkuttelevampi.
Toivotaan, että kaikki asukkaat saavat katon päänsä päälle ja ihan hyvien tapojen vuoksi Lahden Talot tässä asiassa asukkaitaan myös auttaa.

päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

 

PÄÄKIRJOITUKSET -arkisto

kesäkuu 2026

toukokuu 2026

huhtikuu 2026

maaliskuu 2026

helmikuu 2026

tammikuu 2026

joulukuu 2025

marraskuu 2025

lokakuu 2025

syyskuu 2025

elokuu 2025

kesäkuu 2025

toukokuu 2025

huhtikuu 2025

maaliskuu 2025

helmikuu 2025

tammikuu 2025

joulukuu 2024

marraskuu 2024

lokakuu 2024

syyskuu 2024

elokuu 2024

kesäkuu 2024

toukokuu 2024

huhtikuu 2024

maaliskuu 2024

helmikuu 2024

tammikuu 2024

joulukuu 2023

marraskuu 2023

lokakuu 2023

syyskuu 2023

elokuu 2023

kesäkuu 2023

toukokuu 2023

huhtikuu 2023

maaliskuu 2023

helmikuu 2023

tammikuu 2023

joulukuu 2022

marraskuu 2022

lokakuu 2022

syyskuu 2022

elokuu 2022

kesäkuu 2022

toukokuu 2022

huhtikuu 2022

maaliskuu 2022

helmikuu 2022

tammikuu 2022

joulukuu 2021

marraskuu 2021

lokakuu 2021

syyskuu 2021

elokuu 2021

heinäkuu 2021

kesäkuu 2021

toukokuu 2021

huhtikuu 2021

maaliskuu 2021

helmikuu 2021

tammikuu 2021

joulukuu 2020

marraskuu 2020

lokakuu 2020

syyskuu 2020

elokuu 2020

heinäkuu 2020

kesäkuu 2020

toukokuu 2020

huhtikuu 2020

maaliskuu 2020

helmikuu 2020

tammikuu 2020

joulukuu 2019

marraskuu 2019

lokakuu 2019

syyskuu 2019

elokuu 2019

kesäkuu 2019

toukokuu 2019

huhtikuu 2019

maaliskuu 2019

helmikuu 2019

tammikuu 2019

joulukuu 2018

marraskuu 2018

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011