Vieläkö joku kannattaa Itärataa?

Suomi on tekemässä miljardipäätöksiä aikana, jolloin EU kiristää talousseurantaa ja jokainen väylähanke arvioidaan sen mukaan, vähentääkö se raskasta tieliikennettä ja säästääkö se yhteiskunnan rahoja. Teiden kuluminen, rekkaliikenne, päästöt ja onnettomuudet maksavat Suomelle yli 7 miljardia euroa vuodessa. Nämä ovat kustannuksia, joita järkevällä liikennepolitiikalla pitäisi pystyä pienentämään.

Itärata ei tee tätä. Se ei vähennä rekkaliikennettä, ei paranna teollisuuden kuljetuksia eikä lisää huoltovarmuutta. Sen perustelu on lähes kokonaan henkilöliikenteen matka-aikasäästöissä – ja niiden aika on ohi. Siksi kysymys on suora: vieläkö yksikään Itä-Suomen kunta todella kannattaa miljardien Itärataa? Miksi hanketta ei lopeteta, ennen kuin lisää rahaa palaa turhaan? Turun tunnin junan kustannusten karattua moni kunta jo näki, mitä toiveajattleu maksaa. Itärata on ollut enemmän lobbarien unelma kuin todellinen ratkaisu Suomen logistiikkaan.

Samaan aikaan Itä- ja Järvi-Suomesta nousee huomattavasti järkevämpi vaihtoehto: Saimaan ja Päijänteen yhdistäminen uudella kanavalla. Tätä selvitettiin 1990-luvulla, ja todettiin teknisesti täysin mahdolliseksi. Nyt kanava olisi myös taloudellisesti ja geopoliittisesti ajankohtainen.

Uusi vesiyhteys loisi koko Järvi-Suomeen laajan, EU-kriteerit täyttävän sisävesiverkon, joka tarjoaisi teollisuudelle kustannustehokkaan kuljetusreitin ja vähentäisi merkittävästi raskasta tieliikennettä. Samalla se toisi huoltovarmuuteen aivan uuden tason ja tukisi vihreää logistiikkaa tavalla, johon mikään raidehanke ei yllä.
Lisäksi Saimaan kanavan poliittinen riski on realisoitunut. Suomen ainoa EU-tason sisävesireitti Venäjän rajalle on poikki, eikä korvaavaa yhteyttä ole rakennettu. Kansalaisaloite uuden sisävesiväylän rakentamiseksi kertoo selvästi: alue ei voi odottaa enää.

Ongelma on kuitenkin rakenteellinen. Suomessa sisävesiliikenne on jätetty meriliikennepolitiikan liitteeksi, ja Järvi-Suomen 8 000 kilometrin vesiväyliä ei ole otettu osaksi valtion investointisuunnittelua eikä EU-verkkoja. Siksi myös raidepolitiikka on ajautunut henkilöliikennekeskeiseksi – kuten Itärata osoittaa.

EU:n suunta on aivan toinen. Tulevaisuuden rahoitus menee hankkeisiin, jotka vähentävät maantieliikennettä, säästävät rahaa ja tukevat teollisuuden kilpailukykyä. Sisävesikuljetukset täyttävät nämä ehdot ylivoimaisesti. Siksi kysymys ei ole vain Itäradan kaatamisesta. Kyse on siitä, rakennetaanko Suomeen liikennejärjestelmä, joka toimii taloudellisesti, ekologisesti ja geopoliittisesti.

Ville Skinnari

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

    Kolumnistin muut kolumnit:

    KOLUMNISTIT

    Melastelua

    Papin Palsta

    Rainen Sananen

    Ville Skinnari

    ARTIKKELIT

    Salinkallion koulun tulevaisuus ratkeaa kaavoituksessa
    Nuoriso-ohjaaja Jari Karjalainen: Pelaaminen ei itsessään ole ongelma, mutta balanssi voi joskus horjua
    Lahtelainen kulttuurin moniottelija Markku Koski täytti 80 vuotta – ”Toimittajan uteliaisuus ei katoa koskaan”
    Kaupunki istutti karppeja Launeen keskuspuiston Sorsalampeen – yhtään havaintoa ei ole tehty istutuksen jälkeen
    Ikinuori Martta Korhonen täytti 100 vuotta – karjalanpiirakat ja positiivinen elämänasenne kantavat yhä
    Lahtelainen Noora Sillgren maailmanmestariksi – Suomen U21-tytöt juhlivat ringeten maailmanmestaruutta Lahdessa
    Launeen skeittipuisto syntyi yhteistyöllä – Lahden skeittiyhteisö sai vihdoin toivomansa paikan
    Uusi uintikeskus ei saa viedä vanhan arvoa – Saksalan halli palvelee tavallisia lahtelaisia
    Kaupunginvaltuutettu Seppo Korhonen: Strategiapaperi on sanahelinää ilman konkretiaa
    Launeen keskuspuisto uudistuu askel kerrallaan
    Vapaehtoistyöntekijä Veijo Vierumäki: Launeella seurakunnassa on hyvä henki – siitä on pidettävä kiinni
    Omalähiö lomailee 20. – 26.10.
    ”Ajattelin vain tekeväni omaa juttuani” – palkittu leipuri kiittää uskollisia asiakkaitaan ja paikallista yhteisöä
    Pysäköintipaikoista on pulaa Lahden rautatieaseman läheisyydessä
    Launeen kirjasto sulkee ovensa – asemakaava etsii alueelle uutta suuntaa
    Asukkaat ja kaupunki seuraavat rottatilannetta Launeella
    Enkelipolku kutsuu kulkemaan – talkootyöllä on syntynyt rauhoittumisen reitti
    Launeen kirjaston sulkeminen muuttaa Etelä-Lahden palveluita – kirjastoautolle iso rooli
    Lahden kaupunginhallitus haki uusia näkökulmia kaupunkikehitykseen Tanskasta
    Näyttelijä Petri Liski hyppää mukaan klassikkoon Kansallisteatterissa
    ARKISTO