Mitä yhteistä on seuraavilla suomalaisilla yrityksillä? Atria, Stockman, Alma Media ,Lemminkäinen, Nokian Renkaat , Lindex, Seppälä, ja Sanomat. Oikein kaikki nämä suomalaisyritykset antoivat tulosvaroitukset ja aloittivat YT-neuvottelut. Irtisanottavien kokonaismäärä ei vielä tarkkaan ole tiedossa, mutta kilometritehtaalle kenkäperseinä joutuu taas tuhansia työntekijöitä. Seuraavassa on kerätty konsulttien yhteiset selitykset , miksi näin tapahtui!
Seuraavan kaltaista ”paskaa ” meille sanahelinänä avulla yritetään syöttää:
Ydinosaaminen
” Jatkossa keskitymme vain oman liiketoimintamme ydinosaamisalueisiin”
Suomeksi:” Muut osaamisalueet päätimme ulkoistaa Kiinaan ja Intiaan.”
Haaste
”Vuorovaikutustaitoja kehittämällä pystymme vastaamaan tiimityön haasteisiin.
”Suomeksi:”Pomo ei osaa tehtäviään, emmekä me ymmärrä häntä.”
Synergia
”Toivomme, että yksiköiden yhdistäminen tuottaa kustannussäästöjen ohella positiivista synergiaa.”
Suomeksi: ” Väkeä vähennetään, mutta koittakaa te jäljelle jäänet onnelliset, nyt keksiä yhdessä edes jotain ideoita.”
Strategia, visio ja missio
”Visiomme on olla halutuin kumppani alallamme ja siihen tähtäävä strategia on mission toteuttamista.”
Suomeksi:” Töttörö töö näillä eväillä mennään, niin kauan kuin jaksetaan.” Onneksi ne löytyvät firman nettisivuilta!
Asiakasrajapinta
” Sopisin Junior Sales Manageriksi, koska minulla on vankka kokemus asiakasrajapinnassa toimimisesta.”
Suomeksi:” Olen ollut kaupan kassalla ja lipunmyyjänä.”
Tahtotila
” Tarvitaan yhteinen tahtotila toiminnan tehostamiseksi.”
Suomeksi:” Meidän täytyy tehdä kahdeksassa tunnissa samat työt samalla palkalla.”
Toimintaympäristö
” Tarvitaan sekä toimintaympäristö- että tietotekniikka näkökulman muuttumista.
” Suomeksi:” Miljoonan euron panostuksellakaan firman tietotekniikkaa ei saatu kuntoon, eikä juuri muukaan toimi.”
Muutosvastarinta
” Muutosvastarinta organisaatiouudistuksessa on luonnollista.”
Suomeksi:” Miksi aina ammattiyhdistys alkaa kitistä, kun YT- neuvottelut alkavat.
Asiakaslähtöisyys
” Palveluprosessien kokonaisvaltainen kehityshanke toteutetaan asiakaslähtöisesti.”
Suomeksi:” Mitä, jos kerrankin kysyttäisiin asiakkailta, mitä he oikein itse haluavat.”
Epämukavuusalue
”Uusasiakashankinta tapahtuu epämukavuusalueelle menemällä.”
Suomeksi:” Johtokin voisi nähdä vaivaa ja tehdä hivenen itsekin töitä, että saisimme uusi asiakkaita.”
Jussi Melanen