Lahti sitoutuu maksamaan Lahden eteläisestä kehätiestä 70 miljoonaa euroa itse. Tie lyhentää kolme minuuttia kauttakulkuliikennettä ja rikkoo törkeästi Lahden eteläisen kaupunginosan ja aiheuttaa uskomatonta meluhaittaa sen vierellä asuville kantalahtelaisille, olemalla samalla suuri pohjavesiriski siksi, että tunnelirakentamisen kaikkia teknisiä ongelmia ei tiedetä eikä tunneta tarkasti.
Mitään uskottavaa selitystä VT 12 tien taloudellisista vaikutuksista ei ole kyetty esittämään. Varmaa kuitenkin on, että se valmistuessaan tulee työllistämään virolaisia työntekijöitä ja aliurakoitsijoita. Renkomäen linjaus olisi ollut paljon edullisempi vaihtoehto, mutta sitä ei valittu, koska silloinen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Tapio Luttinen ja rakennusalan muut koplaajat eivät pitäneet tästä vaihtoehdosta ja Luttisen oma toimisto oli sitä suunnittelemassa. Hän ja Lahden teknisen viraston johtaja Timo Ahonen ovat vastuussa siitä, että yhtään pienoismallia eikä havainnekuvaa Renkomäen mallista ei tehty ja asia palautettiin aina uudelleen ja uudelleen valtuustoon.
Tämä ”Juudaksen tie” on uskomaton syndikalismin voitto ja epärehellisyyden vertauskuva. Renkomäki-vaihtoehto tuli valituksi nykyiseen seutukaavaan Lahden kaupungin ja Päijät-Hämeen maakuntavaltuuston päätöksellä, minkä ympäristöministeriö vahvisti. Silti vähemmistöön jäänyt tielaitos esti seitsemän vuotta vastoin demokratiaa tämän vaihtoehdon selvittämisen. Tämä oli lobbauksen mestarinäytös ja lahjontaakin voidaan syystä epäillä, sillä neljännellä äänestyskerralla Launeen linjaus voitti, koska äänestyksessä oli poissa kaksi Renkomäen linjauksen kannattajaa ja varavaltuutetut manipuloitiin äänestämään Launeen puolesta. Suomen laki ei kiellä epäilemästä!
Launeen vaihtoehto on ollut lahtelaiselle poliittiselle eliitille eräänlainen päähänpiintymä, jota voisi hyvin verrata kansalaismielipiteen vähättelyksi ja skitsofreniaan vert.”Putinin” Ukrainan politiikka. Ex-liikenneministeri Merja Kyllönen kiteytti vuonna 2012 asian erittäin hyvin:” Tässä taloudellisessa
tilanteessa kaikkia tulevia hankkeita tulee tarkastella aivan uudesta näkövinkkelistä.”
Kaikkein naurettavimman perustelun tielle on esittänyt entinen kuntapomo Ilkka Viljanen. Hänen mielestään pohjavesien suojelu on eräs keskeisimmistä tielinjauksen kriteereistä. Todellisuudessa pohjavesien suojelu Launeen moottoritien perusteluna on kuin pisara Tyynessä valtameressä siksi, että joka päivä Pietarin rataa kulkee Vainikkalasta Lahden kautta Sköldvikiin superraskaita säiliövaunuja, mutta junaradalla ei ole metriäkään pohjaveden suojausta. Tämä uskomaton vaaramomentti on 500- kertainen tieliikenteeseen verrattuna!
Launeen lähde suljettiin vähin äänin 2001, koska vesi osoittautui juomakelvottomaksi siksi, että junaradalla käytetyt torjunta-aineet olivat imeytyneet pohjavesiin. VT 12 tien kokonaiskustannukset ovat arviolta noin 350 miljoonaa euroa, mikä on mieletön menoerä eikä ole mitenkään perusteltavissa tässä tilanteessa lahtelaisille.
Selvittämättä ovat lisäksi vielä millaisia ongelmia orsivesi tulee aiheuttamaan ja miksi Launeen linjaukseen suunniteltu pohjavesiä suojeleva betonikaukalo on vain 80 metriä pitkä, kun sen pitäisi olla vähintään 200 metriä. Usko liikenteen lineaariseen kasvuun on utopia. VT 12 hanke kannattaisi unohtaa kokonaan ja siirtää nämä rahat Päijät- Hämeen sote-ratkaisuun. Tällöin voisimme kehua tätä rohkeaa päätöstä ihan valtakunnallisestikin.
Olen kysynyt monelta lahtelaiselta liikemieheltä, että kertokaa nyt ihmeessä kymmenen sellaista taloudellista hyötynäkökohtaa, joka puolustaa VT 12 rakentamisen taloudellisuutta.Eipä ole osattu vastata. Nyt siihen olisi mahdollisuus vastata yleisönosastolla ihan nimellä. MOT
Juhani Melanen