VT12 on mielettömän koplauksen strateginen virhe!

Lahti sitoutuu maksamaan Lahden eteläisestä kehätiestä 70 miljoonaa euroa itse. Tie lyhentää kolme minuuttia kauttakulkuliikennettä ja rikkoo törkeästi Lahden eteläisen kaupunginosan ja aiheuttaa uskomatonta meluhaittaa sen vierellä asuville kantalahtelaisille, olemalla samalla suuri pohjavesiriski siksi, että tunnelirakentamisen kaikkia teknisiä ongelmia ei tiedetä eikä tunneta tarkasti.

Mitään uskottavaa selitystä VT 12 tien taloudellisista vaikutuksista ei ole kyetty esittämään. Varmaa kuitenkin on, että se valmistuessaan tulee työllistämään virolaisia työntekijöitä ja aliurakoitsijoita. Renkomäen linjaus olisi ollut paljon edullisempi vaihtoehto, mutta sitä ei valittu, koska silloinen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Tapio Luttinen ja rakennusalan muut koplaajat eivät pitäneet tästä vaihtoehdosta ja Luttisen oma toimisto oli sitä suunnittelemassa. Hän ja Lahden teknisen viraston johtaja Timo Ahonen ovat vastuussa siitä, että yhtään pienoismallia eikä havainnekuvaa Renkomäen mallista ei tehty ja asia palautettiin aina uudelleen ja uudelleen valtuustoon.

Tämä ”Juudaksen tie” on uskomaton syndikalismin voitto ja epärehellisyyden vertauskuva. Renkomäki-vaihtoehto tuli valituksi nykyiseen seutukaavaan Lahden kaupungin ja Päijät-Hämeen maakuntavaltuuston päätöksellä, minkä ympäristöministeriö vahvisti. Silti vähemmistöön jäänyt tielaitos esti seitsemän vuotta vastoin demokratiaa tämän vaihtoehdon selvittämisen. Tämä oli lobbauksen mestarinäytös ja lahjontaakin voidaan syystä epäillä, sillä neljännellä äänestyskerralla Launeen linjaus voitti, koska äänestyksessä oli poissa kaksi Renkomäen linjauksen kannattajaa ja varavaltuutetut manipuloitiin äänestämään Launeen puolesta. Suomen laki ei kiellä epäilemästä!

Launeen vaihtoehto on ollut lahtelaiselle poliittiselle eliitille eräänlainen päähänpiintymä, jota voisi hyvin verrata kansalaismielipiteen vähättelyksi ja skitsofreniaan vert.”Putinin” Ukrainan politiikka. Ex-liikenneministeri Merja Kyllönen kiteytti vuonna 2012 asian erittäin hyvin:” Tässä taloudellisessa
tilanteessa kaikkia tulevia hankkeita tulee tarkastella aivan uudesta näkövinkkelistä.”

Kaikkein naurettavimman perustelun tielle on esittänyt entinen kuntapomo Ilkka Viljanen. Hänen mielestään pohjavesien suojelu on eräs keskeisimmistä tielinjauksen kriteereistä. Todellisuudessa pohjavesien suojelu Launeen moottoritien perusteluna on kuin pisara Tyynessä valtameressä siksi, että joka päivä Pietarin rataa kulkee Vainikkalasta Lahden kautta Sköldvikiin superraskaita säiliövaunuja, mutta junaradalla ei ole metriäkään pohjaveden suojausta. Tämä uskomaton vaaramomentti on 500- kertainen tieliikenteeseen verrattuna!

Launeen lähde suljettiin vähin äänin 2001, koska vesi osoittautui juomakelvottomaksi siksi, että junaradalla käytetyt torjunta-aineet olivat imeytyneet pohjavesiin. VT 12 tien kokonaiskustannukset ovat arviolta noin 350 miljoonaa euroa, mikä on mieletön menoerä eikä ole mitenkään perusteltavissa tässä tilanteessa lahtelaisille.

Selvittämättä ovat lisäksi vielä millaisia ongelmia orsivesi tulee aiheuttamaan ja miksi Launeen linjaukseen suunniteltu pohjavesiä suojeleva betonikaukalo on vain 80 metriä pitkä, kun sen pitäisi olla vähintään 200 metriä. Usko liikenteen lineaariseen kasvuun on utopia. VT 12 hanke kannattaisi unohtaa kokonaan ja siirtää nämä rahat Päijät- Hämeen sote-ratkaisuun. Tällöin voisimme kehua tätä rohkeaa päätöstä ihan valtakunnallisestikin.

Olen kysynyt monelta lahtelaiselta liikemieheltä, että kertokaa nyt ihmeessä kymmenen sellaista taloudellista hyötynäkökohtaa, joka puolustaa VT 12 rakentamisen taloudellisuutta.Eipä ole osattu vastata. Nyt siihen olisi mahdollisuus vastata yleisönosastolla ihan nimellä. MOT

Juhani Melanen

 

KOLUMNIT -arkisto

tammikuu 2023

joulukuu 2022

marraskuu 2022

lokakuu 2022

syyskuu 2022

elokuu 2022

heinäkuu 2022

kesäkuu 2022

toukokuu 2022

huhtikuu 2022

maaliskuu 2022

helmikuu 2022

tammikuu 2022

joulukuu 2021

marraskuu 2021

lokakuu 2021

syyskuu 2021

elokuu 2021

heinäkuu 2021

kesäkuu 2021

toukokuu 2021

huhtikuu 2021

maaliskuu 2021

helmikuu 2021

tammikuu 2021

joulukuu 2020

marraskuu 2020

lokakuu 2020

syyskuu 2020

elokuu 2020

heinäkuu 2020

kesäkuu 2020

toukokuu 2020

huhtikuu 2020

maaliskuu 2020

helmikuu 2020

tammikuu 2020

joulukuu 2019

marraskuu 2019

lokakuu 2019

syyskuu 2019

elokuu 2019

kesäkuu 2019

toukokuu 2019

huhtikuu 2019

maaliskuu 2019

helmikuu 2019

tammikuu 2019

joulukuu 2018

marraskuu 2018

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011