Kauramoottoreista polttomoottoreihin, polttomoottoreista sähköajoneuvoihin. Näin se menee! Akkuvirtaisten ajoneuvojen osuus kasvaa nopeasti Kiinan johdolla. Kukaan ei tunnu miettivän sitä, kuinka taloudellista ja ympäristöystävällistä tämä kakki on? Muutama tiedemies on sanonut, että sähköakkujen valmistaminen ei todellakaan ole mikään ympäristöteko.
Saasteettomia vaihtoehtoja on: vety ja monet muut. Mutta Kiina painaa sähköautoissa kaasua ja EU nöyristelee tässä pelissä marionettina. Tässä sähköautopelissä panokset ovat kovia ja lupaukset vielä kovempia. Tulemme kokemaan siirtymän, joka mullistaa tulevaisuutemme. Autosta on tulossa pyörillä liikkuva itseohjautuva tietokone. Sähköisen tulevaisuuden taistelua tullaan käymään verissä päin. Tesla on alan johtava brändijohtajansa Elon Muskin visioiden takia, mutta säilyttääkö hän johtoasemansa, jää nähtäväksi!
Muskin unelma on valmistaa vuodessa 20 miljoonaa sähköautoa, mutta vuonna 2019 niitä valmistui vain 170.000. Kyseessä on uhkapelin tuomaa jännitystä. Alkavatko Texasin ja Berliinin ”gigatehtaat” tuottaa sähköautoja sillä nopeudella kuin Kiinan uusi Shanghain huipputehdas, on vielä hämärän peitossa. Kuitenkin Muskin on päästävä tästä ”tuotantohelvetistä” nopeasti yli, muuten Kiina tulee jyräämään muun maailman.
Kiire on myös muilla perinteisillä autonvalmistajilla hypätä kisaan mukaan ja oppia koodaamaan uusia autojaan, sillä uusissa autoissa on integroitu sähköjärjestelmä. Tesla pyrkii koko ajan kehittämään autojaan älypuhelimen kaltaisilla automaattisilla ohjelmistopäivityksillä. Uusilla autonvalmistajilla on suuria haasteita päästä kärryille uusissa akku- ja ohjelmistoteknologioista. Tässä tilanteessa ”vanhojen” ainoa mahdollisuus menestyä on yhteistyö- ja hankkeet.
Tässä armottomassa kisassa kärkkyvät Teslan liepeillä Kiinan LI, Nio, VM Motor ja Xpeng sekä amerikkalaiset Fisker. Lucid ja skandaalien piinaama Nikola. Innostuneet sijoittajat ovat pumpanneet niihin rahaa hirvittäviä määriä. Kaikki ovat yhteisellä hillopurkilla ja hyötymässä sähköautobuumista. Mutta on eri asia pystyvätkö uudet yrittäjät vakuuttamaan sijoittajat siitä, että niillä on sellaista teknologiaa, jolla pystytään synnyttämään pitkän aikavälin kilpailuetua? Ongelmia on hirveästi!
Huoltoverkot ovat osin rakentamatta puhumattakaan siitä että muotoilu ja valmistustekniikka olisi vaadittavan massatuotannon edellyttämällä tasolla. Jäljelle jää edelleen se kysymys, eikö vety olisi ympäristöystävällisin vaihtoehto vai onko niin, sähköautoihin on sijoitettu niin paljon rahaa, että paluuta vanhaan ei enää yksinkertaisesti ole?
Juhani Melanen