Lahti on taas tekemässä yhden virheen, mikäli se aikoo toteuttaa Toriparkin rakentamisen. Päättäessään 18.1.2010 Toriparkin rakentamisen mahdollistavasta asemakaavamuutoksesta tämä sama kaupunginvaltuusto edellytti, että mahdollisen pysäköintilaitoksen rakentaminen edellyttää päätöstä maanalaisten ja maanpäällisten määräalojen luovuttamisperiaatteista. Onko ne muka nyt määritelty? Toiseksi kaupunginvaltuusto edellytti, että torin pysäköintilaitoksen mahdollisen toteutuksen valmistelussa tulee huomioida, ettei investointipäätös saa rasittaa kaupungin veronmaksajia taloudellisesti. Noudattaako kaupunginvaltuusto nyt näitä omia päätöksiä, jos se tekee toriparkin rakentamisesta itse aikaisempia lupauksiaan vastaisen päätöksen? Missä on Lahden johdon moraalinen ja eettinen ajattelu?
KH:N puheenjohtaja Kari Salmen tekemän ja kaupunginvaltuuston hyväksymän em. lisäselvityksen tarkoituksena oli varmistaa, että maanluovutuksesta päättää valtuusto ja toiseksi ettei valtuusto sanotulla päätöksellä sitoudu hankeen maksajaksi.
Tavallinen lahtelainen veronmaksaja ei ole havainnut tätä porsaanreikää, koska se oli ovelasti piilotettu, sillä parkkiluolan rakennuttaakin Lahden Pysäköinti Oy eikä suinkaan yksityiset tahot. Lahden Pysäköinti OY:n laatima arviot Toriparkin kannattavuudesta ovat uskomattoman epärealistisia. Miten pysäköinnin keräämin velvoitepaikkatuloin kerätään 21,0 miljoonaa euroa?
Tämän suuruisen pankkilainan kuolettaminen ei onnistu vuosina 2015-2020 mitenkään. Tuloksen kääntyminen voitolliseksi on suurinta utopiaa, sillä yhtiö ei pysty kattamaan millään alijäämää, joita jää vuodessa noin kaksi miljoonaa euroa. Kysymys miten ihmeessä Lahden Pysäköinti Oy pystyy omalla seitsemän miljoonan suuruisella pääomalla kattamaan kustannukset ilman, että se tarvitsisi oman pääomanehtoista rahoitusta pankeilta? Tämä olisi syytä selvittää myös valtuustolle, sillä kaikki laskelmat ovat ylioptimaalisia. Lahdessa on erilaisissa kauppakeskuksissa jo niin paljon pysäköintitilaa, että käyttäjiltä kerättyjä maksuja ei pääsylipputuloista saada koskaan takaisin. Käyttäjiä ei yksinkertaisesti ole niin paljon, että rahat tähän hankkeeseen saataisiin pysäköintilaitoksen käyttö- ja pääomakuluihin Toriparkin käyttäjiltä.
Elinvoimaista keskustaa ei rakenneta Toriparkilla, vaan joukkoliikenteen on saatava pysäköidä torille edelleen. Yksityiset tahot eivät ota mitään riskiä, sillä niille on tarkoituksenmukaista, että laitoksen toteuttaa kaupunkikonsernin yhtiö, joka kattaa laitoksen kustannukset ”muka” velvoitepysäköintipaikkojen myynnillä saatavilla tuloilla. Kun varmasti tiedetään, että 600 autopaikan investointi tulee nousemaan arvioidusta 23,3 miljoonan eurosta liki 30 miljoonaan euroon, koska varmasti ei tiedetä, mitä maanalaisia lisäkustannuksia hanke vaatii.
Lahden oivalliset marketit kaupunkikeskuksen ulkopuolella ilmaisine parkkipaikkoineen varmistavat sen, että Toriparkki ei kannata, millään laskuopillisilla kikkailuilla.
Juhani Melanen