Vanhat ja turhat lait sekä uskomaton byrokratia
– Ulkoministeriön viisumiasioiden apulaishallintopäällikön sihteeri Merja Pikkarainen puhelimessa.
– Ei jumalauta, anteeksi, oletteko oikeasti fyysinen henkilö. Täällä toimittaja Jussi Melanen, tekö myönnätte viisumeita Ulan Batoriiin siis, Mongoliaan?
Suomessa on sotien jälkeen tehtailtu erilaisia säädöksiä yli 73.000 ja vuoden 1995 jälkeen uusia lakeja on säädetty yli 10.000. Me olemme todella eräs maailman säädellyimmistä kansoista, sillä 40 prosenttia on vain yhden pykälän muutoksia. Erityisesti rakentaminen, elinkeinoelämä ja työelämä ovat pykälänikkareiden erityisessä suojelussa. Silti kansanedustajien lakialoite esityksestä vain prosentti päätyy laeiksi. Lainsäädäntömarkkina on byrokratia: byrokraatit kirjoittavat säädösluonnoksia itse itselleen.
Tosiasiassa Suomessa on ajauduttu tilanteeseen, jossa liian pitkälle viety säätely turhauttaa ja maksaa enemmän kuin se tuottaa. Tähän uskomattomaan pykäläviidakkoon tarvitaan uskomattoman monta valvojaa ja sellainen virkamieskoneisto, johon meillä ei todellisuudessa olisi varaa. Mikä suomeksi tarkoittaa, että meillä Suomessa tarpeettomiaja valvomattomia lakeja niin paljon, että oikein kukaan ei sitä tiedä.
Listasin näitä idioottimaisia lakeja, jotka todellisuudessa vain vaikeuttavat meidän hallintoalamaisten oloja täällä Suomenniemellä.
Mihin tarvitaan pientalojen energiatodistusta?
Miksi hallitus on laatinut mökkiläisille kohtuuttoman kalliin haja-asutusalueiden jätevesiasetuksen?
Kuka valvoo oikeasti kännykän käyttökieltoa ajettaessa?
Mihin tarvitaan kauppojen aukiolokieltoja?
Kuka päättää, saako viski sanaa käyttää blogeissa?
Mitä järjettömyyksiä olemme laatineetkaan alkoholin myyntiin ja markkinointiin Suomessa?
Kuinka kalliiksi tulevat pakolliset invavessat kaikissa Suomen kiinteistöissä?
Tätä luetteloa olisi helppo jatkaa, mutta jokainen täysijärkinen Suomen kansalainen tajuaa, että holhoavia lakeja on liikaa ja niitä pitäisi karsia kovalla kädellä. Mutta suomalaiset tuntien, jokaiselle älyttömällekin laille löytyy Suomesta ainakin kaksi kannattajaa, jotka ovat ottaneet elämän tehtäväkseen juuri tämän lain säilyttämisen.
Eniten todellisia koomisia lakikukkasia meillä on evankelisluterilaisen kirkkomme laeissa. Niissä on yli 500 uskomatonta ja vanhentunutta pykälää, joiden merkitys on muuttunut tai kokonaan jo nyt merkityksetön. Meidän ikioma Valviiramme on taas kunnostautunut erityisesti alkoholimainontaan.
Milloin joutavat ravintolat muuttamaan nimiään? Turhia lakejamme voisi karsia raskaalla kädellä ja roimasti. Erityisesti koulutus, sosiaalilainsäädäntömme ja terveyshallintomme ovat aivan liian yksityiskohtaisesti säädeltyjä. Mutta tähänkin harvennustyöhön tarvitaan byrkokraatteja!
Juhani Melanen