Samaan aikaan Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kanssa vietetään myös Reformaation merkkivuotta Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa. 31.10.2017 nimittäin uskonpuhdistaja Martti Luther naulasi kuuluisat teesinsä Wittenbergin kirkon seinää juuri silloin.
Tämä teko sysäsi laajasti liikkeelle sellaisia tapahtumasarjoja, jotka muuttivat monien kansakuntien kieltä,kirkkoa ja laajemminkin kulttuuria. Syitä on haettu paljon, mutta varmasti luonnontieteelliset keksinnöt ja Katolisen kirkon aneiden myynti ja vallankäyttö maallisissakin asioissa kiukutti vallanpitäjiä.
Erityisen hyvin tämän otti vastaan Ruotsissa kuningas Kustaa Vaasa.Taitavana hallitsijana hän heti ymmärsi, että Katolinen kirkko oli rikas ja sen omaisuuteen pääsi helposti uskonpuhdistuksen nimissä. Niinpä hän sananmukaisesti ryösti sen omaisuuden; jopa kirkkojen kuparikatot revittiin alas. Hänelle sopi erittäin hyvin se, että Luther erotti erikseen maallisen vallan ja Jumalan vallan.
30-vuotinen sota Saksassa repi viimeisetkin Paavin vallan kahleet Ruotsista ja alkoi pitkä luterilainen aika meidänkin kirkoissamme. Meidän Mikael Agricolasta lähtien tuli muutoksia kansanopetukseen, kirkolliseen elämään(saarnat muuttuivat munkkilatinasta kansan kielelle), yhteiskunnallisiin asioihin ja yhteiskunnan turvaverkkoihin. Tavat muuttuivat, kalenteri muuttui, taiteet muuttuivat ja kirkon ja valtion suhde muuttui.
Suomi, Ruotsi ja Norja ovat maailman luterilaisimpia maita. Ja vieläkin noin 70 % kansasta kuuluu siihen ja maksaa kiltisti edelleen kirkollisveroja. Muutama pimeä asia on kansalta kuitenkin jäänyt huomaamatta. Meidän Marttimme oli kiihkeä antisemitisti ja vihasi juutalaisia kuin ruttoa. Hän kirjoitti uskomattoman kirjan ”Juutalaisista ja heidän valheistaan”, jolla sysäsi liikkeelle juutalaisvainot ja pogoromit.
Monet hallitsijat, kuten Hitler käyttivät näitä häikäilemättä hyväkseen omissa vainoissaan. Kirja on brutaalien ja halveksittavin teos, jonka olen lukenut. Hän väitti juutalaisten olevan kavalia käärmeitä, salamurhaajia ja Perkeleen lapsia. Suosittelen kaikille kesälukemiseksi!
Toinen seikka, jota emme ole ehkä havainneet, on pappien valta kansankirkossamme. Vanha sääty on siunannut aina kruunun aseet, kun sotaan on lähdetty. Kirkossamme oli totuttu siihen, että pappi opasti kansaa, joka kuunteli ja totteli.
En ole vielä missään kirkon omassa aviisissa mitään kertomuksia siitä, miten suomalaiset papit ovat kohdelleet kastamattomia lapsia. Tämä nurjamielisyys kohdistui erityisesti lapsien vanhempiin. Voidaan hyvällä syyllä sanoa, että kastamattomat lapset olivat uskonnonvapauden marttyyreita.
Monikaan ei ole tiennyt esimerkiksi sitä, miksi meillä on niin paljon Virtasia, Mäkisiä ja Korhosia? On luultu, että ne ovat paikannimistä johdettuja, mutta totuus oli kuitenkin se, että suomalaistumisen aikoina, kun ihmiset halusivat muuttaa vierasperäiset nimensä suomalaisiksi, niin ruotsalaiset papit päättivät, että maanantaina nimensä muuttaneet olivat Virtaisia, tiistaina Korhosia.
Kirkon kirjat ovat aina olleet vallankäytön välineitä. Henkilötiedoilla voitiin meilläkin lytätä ja kaivaa maata yksilön alta. Nyt juhliessamme kannattaa miettiä ekumenian asioita ja yrittää ymmärtää maltillisia islamilaisia.
Juhani Melanen