Pisassa ollaan ja pissaan mennään!

Opettajan näkövinkkelistä on kiva katsella Suomen koululaisia, noita kansakuntamme toivon kipinöitä, jotka nyt kuitenkin ovat tuottaneet meille suuren pettymyksen. Pisa- tutkimuksessa tuli turpaan Sanghaille ja Korealle. Mutta niinhän me hukkasimme Nokiamme, joten pitää tätä kai hiukan selitellä. Meidän matematiikkamme opetus on jopa niin surkeaa ettei aivan yksiselitteisesti saatu selville edes sitä, mille sijaluvulle maailman maiden joukosta Suomi oli pudonnut.
Mutta tosiasia on, että Pisa-tutkimuksissa meidän sijalukumme johtuu siitä, että tyttöjemme äidinkielen osaaminen on maailman parasta ja meillä on maailman fiksuin tyhmin neljännes ,mikä suomeksi tarkoittaa, että me huolehdimme erityistä tukea tarvitsevista oppilaista maailman parhaiden.

Mutta, mutta ja mutta! Valitettava tilanne on tällä hetkellä se, että liian moni suomalaisista peruskoululaisista valitsee matemaattis- luonnontieteellisen tiedekunnan enää kiinnostuksensa kohteeksi. Opettajien piirissä asiasta on puhuttu pitkään, mutta päättäjät ei huolelle ole korvaansa lotkahduttaneet. Kysymys kuuluukin, miten saamme riittävästi osaajia matematiikkaa ja luonnontieteitä tarvitseville aloille.
Tämän päivän todellisessa elämässä nuoret tarvitsevat monipuolisen yleissivistyksen, johon kuuluu tärkeänä osana laaja matemaattis- luonnontieteellinen ja teknologinen sivistys. Sitä nimittäin tarvitaan nykyaikana yhä enemmän päätöstenteon pohjana sekä vaativana kuluttajana.
Miten tätä haastetta Suomessa edistetään? No ei mitenkään. Silti jokainen opettaja tietää, että luonnontieteiden opetuksessa, jossa luova kokeellisuus on olennaista, tarvitaan aikaa enemmän ilmiöiden monipuoliseen käsittelyyn sekä niiden ymmärtämiseen. Tarvitaan tutkivaa opetusta, jota Suomessa ei ainakaan vielä ole. Miten sen tukeminen voitaisiin varmistaa?
Yksinkertainen vastaus:matematiikasta ja luonnontieteestä on luotava nuoria kiinnostava vaihtoehto.

Pakinoitsijan näkökulmasta helpoin tie olisi tietysti se, että vaihdettaisiin Suomen laiskat ja tyhmistyneet kakarat viisaimpiin aasialaisiin. Persuille tämä ei kuitenkaan käy, joten jotain muutakin olisi keksittävä. Eräs keino olisi tietenkin muuttaa koulutusta tyttöjä suosivaksi. Sillä jokainenhan tietää, että koko koulutuksemme romahdus johtuu ”pleikkareita” kilkuttelevista ja sotapelejä pelaavista pojan koltiaisista, jotka eivät osaa lukea edes pelaamiensa pelien käyttöohjeita.
Kiinasta poiketen, me voisimme määrätä kaikille perheille tyttökiintiöt ja maksaa niille suomalaisperheille enemmän tukiasia ja lapsilisiä, jotka suosivat vain tyttöjä. Olen selaillut listoja Pisa:sta ja havainnut, että me vielä pärjäämme Tiibetille ja Mongolialle, mutta Hongkong ja Taiwan ovat jo kaukana taivaanrannan takana. Siellä vanhemmat eivät joudukaan käräjöimään oikeudessa läpsäyttäessään lastaan jollei tämä ole tehnyt koulutehtäviään tai tiskannut tiskivuorollaan.
USA:sa tästä on kirjoitettu jo kirja. Suosittelen lukemaan. Aasialaiset täyttävät jenkkiyliopistot ja pian meilläkin ellei heille aseteta kiintiöitä ja kalliita lukukausimaksuja.

Summa sumarum! Maamme tietoyhteiskuntakehitys, kestävän kehityksen haasteet ja kilpailukyvystämme huolehtiminen vaatii erilaista panostusta peruskouluun kuin nyt. Miksi meillä on muuten pakollinen uskonto vielä oppiaineena?

 

KOLUMNIT -arkisto

joulukuu 2022

marraskuu 2022

lokakuu 2022

syyskuu 2022

elokuu 2022

heinäkuu 2022

kesäkuu 2022

toukokuu 2022

huhtikuu 2022

maaliskuu 2022

helmikuu 2022

tammikuu 2022

joulukuu 2021

marraskuu 2021

lokakuu 2021

syyskuu 2021

elokuu 2021

heinäkuu 2021

kesäkuu 2021

toukokuu 2021

huhtikuu 2021

maaliskuu 2021

helmikuu 2021

tammikuu 2021

joulukuu 2020

marraskuu 2020

lokakuu 2020

syyskuu 2020

elokuu 2020

heinäkuu 2020

kesäkuu 2020

toukokuu 2020

huhtikuu 2020

maaliskuu 2020

helmikuu 2020

tammikuu 2020

joulukuu 2019

marraskuu 2019

lokakuu 2019

syyskuu 2019

elokuu 2019

kesäkuu 2019

toukokuu 2019

huhtikuu 2019

maaliskuu 2019

helmikuu 2019

tammikuu 2019

joulukuu 2018

marraskuu 2018

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011