Avasin medialle tarkoitetun asiointisivun kysyäkseni, miksei kirjoitukseeni Lahden erityisopetuksen alasajosta vastaa kukaan viestintäpalkollinen; suurinta pääjehua Kilpostahan erityisopetusasia ei kiinnosta ja tuskin hän osaisikaan tai välittäisi, sillä siksi ylimieliseltä hänen toimenkuvionsa sivistysalalla vaikuttaa.
Hämmästykseni oli suunnaton ja olin ällikällä lyöty, kun havaitsin, että meitä lahtelaisia pitäisi palvella kokonaista yhdeksän päätoimista viestintäpalvelun ”asiantuntijaa”. Tämähän on enemmän kuin Göbbelsin propagandaministeriön virkamiehet suhteutettuna väestömääriin; veli Putinkin saisi olla ylpeä näitä
trollivekkuleista, joille Lahti kaupunki maksaa palkkaa pitkälti yli 500.000 euroa vuodessa.
Nyt tuleekin tärkein kysymys? Mitä ihmettä he tekevät? Niinpä median edustajana esitänkin kullekin tässä kirjoituksessani yhden kysymyksen ja toivon saavani tältä turhalta joukolta myös vastauksen lahtelaisena veronmaksajana, johon minulla on myös perustuslaillinen oikeus.
Helsingin yliopistossa kiersi 1980-luvulla A4-paperi, joka oli otsikoitu sanalla ”puppugeneraattion tuottajat”.
Siinä oli lueteltu noin 100 sanaa juuri samanlaisia, joita Lahden viestintä sivuillaan viljelee: suunnittelu, koordinointi, viestintämarkkinointi, organisaatio, ajantasa tieto, päätöksenteko, eturistiriita, antagonistinen ristiriita, henkilökohtainen vastuu jne. Kun näitä sanoja sitten pisteli jonkinlaiseen järjestykseen ja heitti sinne tänne verbin juttu saattoi jatkua loputtomiin tuottamatta kuitenkaan mitään aitoa tietoa.
Mutta se työllisti suunnattoman suuren joukon ihmisiä. Ja jos organisaatio kasvoi 40 ihmiseen, he kykenivät työllistämään itse itsensä tekemättä tosi asiassa mitään hyödyllistä todellista tuottavaa työtä. Täydet pisteet siis näille ”ahkerille puurtajille”, joiden uskomatonta työmäärää ei kenenkään lahtelaisen kadehtia, sillä heidän hikensä on yhtä harvinaista kuin krokotiilin kyyneleet.
Mutta sitten ne kysymykset, joihin viittasin ja joihin haluaisin vastauksen:
Viestintäpäällikkö Heini Moisio: Mitkä ovat Lahden kymmen tärkeintä brändiä ja miten niitä voidaan kehittää?
Viestintäsuunnittelija Senni Moksu: Mitä ovat Lahden viisi vahvuusaluetta, joita kehittämällä tänne voitaisiin saada yrittäjiä enemmän ja työllisyys vähenemään?
Mirka Ruohonen tiedottaja: Miksi vaikenitte täysin toimialajohtaja Kerosen tekemästä rakenteellisesta korruptioepäilyistä, ettekä vastanneet lehdistössä mitenkään asiasta?
Juha-Pekka Huotari, verkkosuunnittelija: Miksei Lahden verkosta löytynyt mitään kirjoituksia rakenteellisesta korruptioepäilyistä, vaikka tarkastuslautakunnan esitys oli teilläkin käsissänne?
Ilona Reiniharju, verkkosuunnittelija: Kuvailkaa 100 sanalla työkenttäänne Lahdessa ja perustelkaa toimenkuvanne lahtelaisille veronmaksajille.
Lassi Häkkinen, valokuvaaja: Missä ovat kuvat tuhotuista kansalaissodan taistelupaikoista? Mitä kuvia te oikein otatte?
Oili-Mirjam Naasko , viestintäpäällikkö sivistystoimiala: Vastatkaa nyt ihmeessä kirjoitukseeni Etelä- Suomen Sanomien yleisönosastossa. Miksi Lahti alasajaa erityisopetusta?
Tommi Pätynen, viestintäpäällikkö sosiaali- ja terveystoimiala: Selittäkää tavalliselle lahtelaisille Rehulan ajaman sote-uudistuksen myönteiset ja kielteiset asiat sadalla sanalla suomeksi?
Anu-Liisa Rönkä viestintäsuunnittelija, tekninen ja ympäristötoimiala: Mikä muu on toimenkuvanne kuin puhtaaksikirjoittaja insinööri Vaskelaisen pöyristyttäville esityksille?
Kiitän jo etukäteen Lahden viestintädivisioonaa näistä arvokkaista vastauksistanne!
Juhani Melanen