Kymmenen teesiä Suomen koulujen parantamiseksi ja uudistamiseksi

Joopa joo! Kiitos upeista palautteista taas kerran. Moni ystäväni ja kaverini (ei opettajia) ovat kyselleet. Mitä vikaa on Suomen koululaitoksessa? Munkki Martti Luther naulasi teesinsä 31.10.1517 Wittenbergin kirkonoveen. Minä teen sen nyt Omalähiön sivuille, sillä niin vietävästi tämä nykymeno ottaa kuuppaan. Marju Markkasen kanssa kirjoitimme tästä Etlariin, mutta kukas nyt jyväskyläläistä ja kepulaista aviisia enää silmäilee, kun tiedot on poimittu YLE:ltä. Koulun ylin tehtävä on tiedon ja elämäntaitojen jakaminen. Se ei ole lasten pysäköintipaikka eikä viihdytyskeskus. Vanhempien on otattava enemmän vastuuta koulun kurinpidollisiin ja käyttäytymiseen liittyviin asioihin. Säännöt ovat selkeitä ja ne on tarkoitettu otettavaksi tosissaan. Ala-asteella luodaan koulumenestykselle pohja kaikelle myöhemmälle oppimiselle! Tämä on se fakta, joka on kaikkien muistettava.

1. Ns. inkluusio, jossa kaikki oppilaat riippumatta kehitystasosta istutetaan samalle luokalle, edistää pikemmin tasapäistämistä. Selkeät tasoryhmät ja erityisluokat parantaisivat pitkällä aikavälillä tasa-arvoa ja antaisivat heikommille yksilöllisempää tukea.

2. Nyt ei kouluissa enää ole tarkastuksia, jossa valvottaisiin opetussuunnitelmien toteutumisia. Mistä Kouluhallitus ja Opetusministeriö saava tietoa palautteesta elleivät ne jollain tavoin kykene kontrolloimaan kehityksen kulkua ja elleivät ne koskaan kuuntele ”kentän” ääntä luokissa!

3. Digi-ihannointi on johtamassa kirjoitus- ja lukutaidon rapautumiseen. Kukaan koulun arjen päättäjistä ei kukaan ole kuunnellut neurologien varoituksia kädentaitojen ja aivotoiminnan välisestä tärkeän yhteyden katkaisemisen vaaroista? Monet hyvin PISA- tutkimuksessa menestyneet maat ovat korostaneet käsin kirjoittamisen tärkeyttä. Meillä se on hylätty! Miksi?

4. Opetusryhmien pienentäminen juuri nyt on tärkeää, kun ikäluokkien pieneneminen on tosiasia. Tiedämme tutkimuksista, että yli 25 oppilaan ryhmissä on vaikeampi oppia. Tämä todella helppo toteuttaa myös käytännössä.

5. Kaupallisuus ja kaikenlaiset kalustekauppiaat olisi heti heitettävä kouluista Huitsin Nevadaan. Kouluille myydään löhöilynurkkia ja outoja hydraulisia kuusikulmaisia pöytiä, joissa toinen oppimisvaikeuksissa oleva oppilas tuijottaa toista samanlaista silmään ja selin opettajaa. Mihin kunnon pulpetit ovat hävinneet? En usko, että meistä suurista ikäluokista tuli sen huonompia kansalaisia, vaikka istuimme ja teimme tehtäviä istumalihaksiakin käyttäen!

6. Miksi koulun normaalia arkea pitää häiritä kaikenlaisilla performansseilla ja ulkoa ohjatuilla erilaisilla projekteilla, teemaviikoilla sekä vierailevilla opinnäytetutkijoilla. Selkeät tavoitteet on jaettava heti lukukauden alussa ja samalla ne keinot, joilla niihin pyritään. Ne auttavat paljon oppilaita hahmottamaan sitä aitoa koulun ARKEA!

7. Antaa kaikkien kukkien kukkia. Mikä tarkoittaa, että antaa vanhempien tukea erityislahjakkaita lapsiaan sellaisissa opinnoissa painotetuilla luokilla, kuten musiikki, liikunta, matematiikka ja biologia, jos se lapsia itseään kiinnostaa, eikä syyllistetä heitä heti. Suomen on poimittava kaikki lahjakkuudet tarkasti, siksi emme putoaisi kovasta elintasokelkasta. Tämä ei ole suinkaan sitä ”haitallista segregaatiota”, josta tasapäistäjät höpisevät.

8. Tarjoillaan erilaisia oppimismuotoja kaikille. Korostetaan ryhmätyötä, tekemällä oppimista ja kokonaisuuksien hallintaa. Ilmiöoppiminen ei yksinkertaisesti sovi kaikkeen oppimiseen. Tärkeintä on korostaa tärkeitä perusasioita ja niiden oppimista hyvin. Lopetetaan opettajien iltakiusaaminen Wilmalla heti.

9. Luokattomuus ei sovi kaikille ja vapaamatkustajia tulee paljon. Selkeät luokat helpottavat erilaisia oppijoita. Kurssiopetus on enemmän lukion asia. Tukiopetusta on kyettävä järjestämään kaikille sitä haluaville laaja-alaisesti.

10. Jokaiselle kouluyksiköille on kyettävä nimeään rehtori, johtaja tai selkeä vastuuhenkilö, joka huolehtii oppilaitoksen käytännön toiminnasta. Säästösyistä ei riitä, että rehtori poikeaa sivukoulussa kerran viikossa. Erityisen huonoa on nykykouluissa, että kiinteistönhoito ja usein vahtimestaritkin on ulkoistettu. Vaksi oli ennen reksi. Periaattella: ”Minä ja rehtori päätimme, että..

Juhani Melanen

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

1 kommentti “Kymmenen teesiä Suomen koulujen parantamiseksi ja uudistamiseksi

  1. Juhani, kirjoitat asiaa. Lisäisin siihen vielä valtakunnalliset tasokokeet kuudennelle ja yhdeksännelle luokalle äidinkieleen ja matematiikkaan. Niistä kouluhallinto saisi tietoa missä mennään oppimisen suhteen. Ysiluokan kokeiden menestys voitaisiin huomioida myös lukiopaikkoja jaettaessa.

Kolumnistin muut kolumnit

KOLUMNISTIT

Melastelua

Papin Palsta

Rainen Sananen

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Asemakaava-arkkitehti Markus Lehmuskoski: Uudet kaavat mahdollistavat lisää omakotitaloja sekä rivitaloja Renkomäkeen
Terveydensuojeluinsinööri Sami Niemelä: Syksyn myötä rotista on tullut enemmän ilmoituksia kaupungille
Puheenjohtaja Reijo Salonen: Senioriväestöä houkutellaan sauvakävelylle vanhusten viikolla
Launeen kirjaston kohtalosta päätetään syksyn aikana
Kirjailija Markku Koski: Populismi on demokratian varjo
Kirjailija Kalle Veirto: Säilytetään edes pieni pala hyvinvointiyhteiskunnan kulta-aikaa Launeella
Virve Jämsen: Kieliohjelman kaventaminen vaatii sivistyslautakunnan erillisen päätöksen
Yrittäjä Ville Järvinen: Iän myötä harrastuksista ovat vähentyneet vauhti ja riskit
Saksala-Seura vastustaa periaatepäätöksestä lakkauttaa Saksalan uimahalli vuonna 2028, kerää nimiä kansalaisadressiin
Liikuntapalvelupäällikkö Markku Ahokas: Patomäessä pelataan jalkapalloa ensi kesänä
Joukkoliikennepäällikkö Lauri Jokinen: Yhteydet Jokimaalle paranevat, kun Lempi-linjat aloittivat liikennöinnin
Puheenjohtaja Timo Vento: Maanpuolustustyö kiinnostaa kansalaisia yhä enemmän
Aurinko paistoi, väkeä ja hauskuutta riitti Nikkilän Puuhapäivässä
Superhost Leena Holmberg-Koski: Airbnb on yleensä halvempi vaihtoehto kuin hotelli
Yrittäjä Tuua Jäppinen: Laune on Lahden uusi keskusta
Kirjailija Marjo Ahlsten: Valkeakosken naiskaartilaiset näyttivät, että he olivat urheita ja hyviä sotilaista
Muusikko Kaarle Viikate: Jokaisessa vuodenajassa on omat hyvät asiansa, mutta minä olen ehdottomasti kesäihminen
Kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen: Lahtelaiset selvästi positiivisempia ja rennompia kesällä
Marja-Leena Vierumäki: Lauluilta Salinkalliolla -tapahtumassa virittäydyttiin juhannus- ja kesälomafiiliksiin
Kauppias Mikko Puhakka: En usko, että alkoholilain uudistus tuo mukanaan lisähaittoja
ARKISTO