Ratialle ei valitettavasti ole selvinnyt se tosiseikka, että Lahti on monipuolinen kulttuurikaupunki. Siksi hänelle on pakko valaista asiaa alaluokkalaisten esimerkillä.
Aluksi sana cultura tarkoitti vain maanviljelyä, joka mahdollisti ihmiskunnan historiassa ensimmäisen kerran pysyvän asutuksen ja vapaa-ajan harrastamisen. Vasta Cicero otti käyttöön käsitteen animi cultura eli ”hengen viljelyn”, mikä mahdollisti nykyiset tieteet, taiteet, tekniikan ja talouden, kirjallisuuden ja MUSIIKIN.
Lahdessa on vuodesta 1905 lähtien tuettu eli kompensoitu satoja upeita lahtelaisen kulttuurin ilmenemismuotoja yhteisillä verorahoilla. Meille rakasta ja tärkeää liikuntakulttuuria tuetaan miljoonilla euroilla ja vuoden 2017 MM-kisat ovat Lahdelle tärkeä näytön paikka. Silti kuinka moni lahtelainen uskaltaa hypätä Lahden suurmäestä.? Olisiko 50? Yhdelle hypylle voidaan myös laskea hinta. Kaikki kustannukset mukaan lukien sen hinnaksi laski matemaatikko ystäväni 12500 euroa. Kannattaako meidän pitää yllä näin kallista mäkeä, sillä tuolla hinnallahan me voisimme kustantaa kaikki lahtelaiset ulkomaille kerran seuraamaan pohjoismaisia MM-kisoja.
Lanun aukiota lämmitetään kymmenillä tuhansilla euroilla ja VT 12 maksaa Lahdelle 70 miljoonaa euroa, vaikka halvempikin vaihtoehto olisi olemassa. Hennalan pakolaiset maksavat Lahdelle, vaikka valtiovalta tukeekin näitä kaikkia hankkeita. Se, mitä Ratia ei valitettavasti ymmärrä on, että näissä kaikissa asioissa on kyse ARVOVALINNOISTA; useimmiten siis rahasta.
Valitettavasti tätä ei opeteta lakitieteellisessä tiedekunnassa, joten sekin lienee pakko selittää! Lukutaitoisena Ratian kannattasi tutustua yhdysvaltalaisen John Rawlsin oikeudenmukaisuusteoriaan. Hän hahmottelee tilanteen, jossa kukaan ei tiedä omaa asemaansa yhteiskunnassa ja kiteyttää sen lyhyesti näin:”Mitkä ovat ne periaatteet, jotka omaa etuaan ajavat vapaat kansalaiset ja rationaaliset ihmiset ovat valmiita hyväksymään ehdoiksi tasa-arvoisessa lähtötilanteessa.” Suomeksi tämä tarkoittaa perusoikeuksien ja velvollisuuden tasajakoa ja toiseksi sosiaalisen ja taloudellisen eriarvoisuuden ilmaukset ovat oikeutettuja vain, jos niistä koituu korvaavia etuja kaikille.
En ymmärrä lainkaan, mitä Ratia tarkoittaa, että Lahti Sinfonia Lahden rahat ovat poissa vanhuksilta, homekouluilta ja terveydenhoidosta. Ratian edustaa ajattelussaan ns. ortodoksista ja yltiöliberaalia Chicagon koulukuntaa, jonka henkinen isä oli nobelisti Milton Friedman. Hänen edustamansa monetarismi ajoi koko maailman talouskatastrofiin, josta kärsitään vieläkin. Siinä luultiin virheellisesti, että yksilön etua olisi kaikkien etu ja rahaa putoaisi yhteiskunnan alimmillekin luokille, mutta tilanne on vain vääristynyt edelleen. Nyt maapallon yksi prosenttia omistaa yli puolet maapallon rahoista.
Lahti on hieno kaupunki, joka tukee kulttuuria niin monipuolisesti, kuin sen rahkeet riittävät. Meidän olisi yhdessä löydettävä koko Lahtea kannattavia arvoja ja lopettaa tarpeeton nahistelu ”korkeakulttuurin” ja lähiökulttuurin välisistä antagonistisista riidoista.
Juhani Melanen