Porvaripuolueista on tullut vasemmistolaisen ajattelun kannattajia ja kokoomus kalasteleekin itse mitään kipua tuntematta sosiaalidemokraattien apajilla. ”Työväen presidentti” , ”nuorten syrjäytyminen” ovatko nämä oikeistolaista ajattelua hedelmiä?
Vasemmistolaisuus on valistusajattelun lapsi, ja tämä seikka on myös sen kompastuskivi. Paradoksi syntyy vasemmistolaisesta pyrkimyksestä parantaa kollektiivisesti ihmisten elämää järkiperäisesti. Tätä tavoiteltaessa joudutaan usein astumaan yksilön päätösvallan ja itsemääräämisoikeuden yli: ihmiset kun itsestään eivät välttämättä tee järkeviä ja itseään hyödyttäviä päätöksiä. Vasemmistolainen yhteiskuntapoliittinen tavoite luoda hyvää kaikille voi paradoksaalisesti johtaa pakottamiseen ja elämän laadun heikkenemiseen. Hiukan toisin ilmaistuna, pyrkimys lisätä ihmisen vapautta kollektiivisesti voi päätyä vapauden ja itsemääräämisoikeuden kaventumiseen yksilön tasolla.
Vasemmiston vuosisata 1900-luku on varsin Janus-kasvoinen. Se saattoi manifestoitua inhimillisyytenä, mutta sisälsi myös rakennusaineita sellaiselle
tulevaisuudelle, jossa saapas tallaa ikuisesti ihmisen kasvoille, kuten Eläinten vallankumouksen kirjoittaja George Orwell asian värikkäästi ja ytimekkäästi ilmaisi. Esimerkkeinä Neuvostoliiton ihmiskokeilut, Maon punakaartit ja Pohjois-Korean Junce-aate.
Esittämäni väite on mielestäni aktualisoitunut juuri 2000-luvulla ja kaikissa vasemmistolaisissa liikkeissä. Ahneet pankkiirit ja finanssipiirit pyörittelevät uskomattomilla markkinatalouden vippaskonsteilla koko maailmaa. Maatamme vaivaa köyhyys ja monet terveysongelmat, silti vasemmiston kannatus on koko ajan pudonnut. Vasemmistolla luulisi olevan tässä poliittisessa tilanteessa suuri missio löytää oikeanlaiset ratkaisut ongelmiimme, mutta mistä löytyvät ne viisauden avaimet, joilla muutosta haetaan? Näyttää ihmeelliseltä konsensukselta , että suurten ongelmien edessä myös porvaripuolueet tulevat vapaaehtoisesti ruotuun ajamaan ja tukemaan pohjimmiltaan vasemmistolaista politiikkaa.
Tosiasia on, että 2000-luvulla tilanne on se, että mitään makroluokan suurta yhteiskunnallista ongelmaa ei enää ole olemassakaan, vaikka suoranaista köyhyyttä ja epätasa-arvoa onkin aina olemassa. Nykyajan ihmiset ovat koulutettuja ja tiedostavia. Jossain yhteyksissä olen kuullut, että puhutaan jopa uudenlaisesta yksilöllisen ihmistyypin syntymisestä, osittain 1980- luvun ja sen jälkeisten vuosikymmenten markkinatalouden johdosta. Uuden yksilöllisen MINÄN ohi ei kävellä eikä häntä käskytetä, kuten hänen kanssaveljiään ja sisariaan aikaisimpina vuosikymmeninä.
Olemme tilanteessa , jossa tämän vuosituhannen ihminen haluaa tehdä omaa elämäänsä koskevat päätökset itse samaan tapaan kuin hän tekee ostoksia marketissa tai internetissä. Sosiaalinen media ja muiden sisällöntuotantokanavien tarjoamat vaikutusmahdollisuudet ovat lisäksi oma ilmiönsä tässä kehityksessä. Jokaisesta voi periaatteessa tulla mielipidevaikuttaja bloggarina tai hän voi muuten vain rakennella virtuaalisesti elämäänsä Kasvokirjassa.
Etelälahtelaisena äänestän sellaisia henkilöitä, jotka ajavat minun etuani ja asioitani valtuustossa. Näitä ovat uusi valtatielinjaus, toimiva lähikirjasto, toimivat ulkoilureitit, asianmukaiset vanhuuspalvelut sekä hyvän elämän tavoittelu.
Juhani Melanen