Lapsi tuo ilon

Kynttilänpäivänä muistetaan vanhan, harmaan Simeonin ja 40 päivän ikäisen Jeesus-lapsen kohtaamista temppelissä. Simeon oli jo elämänsä loppumetreillä, Jeesus vasta lähtötelineistä päässyt. Vanhuksessa oli viisautta ja tyyneyttä. Hän odotti luvattua kuningasta. Pienessä vauvassa kaikki oli ihan alussa.

Jeesus oli Simeonille odotuksen täyttymys, vaikka mikään ulkonainen asia ei sitä paljastanut. Jeesuksen päässä ei ollut kruunua eikä kädessä valtikkaa. Jumala oli kuitenkin vakuuttanut Simeonin siitä, että tässä lapsessa on koko maailman pelastus.

Sydän täyttyy ilosta ja ihmetyksestä aina, kun saan syliini pienen vauvan. Lapsella on elämä edessään. Hän on täynnä täyttymätöntä. Hän kutsuu meitä isompia huolenpitoon ja vastuuseen, mutta myös iloon ja ihasteluun. Jokainen lapsi on Jumalan luomistyön lahja. Kunpa meillä olisi näitä vanhojen ja pienien kohtaamisia. Kunpa aina välillä näkisimme vauvoja.

Jeesuksessa asetelmat kääntyvät päälaelleen. Jo pienenä lapsena hän säteili Jumalan kirkkautta. Heikkona ja kärsivänä hän voitti pahan ja kuoleman. Jeesus tuo meidänkin elämäämme valon ja toivon. Kaiken pahan keskellä hän kulkee auttajana ja armahtajana. Jeesusta katsomalla ja hänen sanojaan kuulemalla voi saada ilon, niin kuin Simeon kerran.


Riitta Särkiö

 

Trollit,lobbarit ja viestintätoimistot väärän tiedon lähteinä

Voidaan sanoa, että me tavalliset kansalaiset kaikkialla maailmassa olemme täysin tietoisen vaikuttamisen kohteina useilta eri taholta. Näitä tapoja kutsutaan hybridivaikuttamiseksi. Tyypillinen esimerkki trollivaikuttamisessa on Venäjä, joka aloitti brutaalin hyökkäyssodan Ukrainaa kohtaan. Venäjä ei kaihda mitään keinoja saada omaa sanomansa ja agendansa läpi kaikilla eri tavoilla. Somessa kannattaa olla tarkkana ja suhtautua arveluttaviin sähköpostiviesteihin kriittisesti. Bottien avulla Venäjä yrittää saada vahvistettua viestejään ja aiheuttaa tunteen siitä, että asiasta keskusteli moni eri henkilö ja taho, vaikka botit matkivat sitä, mitä niiden isäntä tekee.

Botit syöttävät tuhansia viestejä nettiverkkoon ja yrittävät sytyttää ”tulipaloja”, joissa väärää tietoa saadaan leviämään mahdollisemman laajalle. Suomalaiset ovat kaikkein epäileväisempiä Venäjältä tulevaan viestintään totuuksista. Muita kansakuntia useammin he selvittävät tekstin kirjoittajan sekä googlaavat paljon tiedonlähteitä ja tarkistavat tekstien asiasisällön. Outoja linkkejä ei kannata avata eikä varsinkaan jakaa epäilyttävää tietoa. Kannattaa muistaa, että algoritmit ohjailevat sitä, mitä omissa somepalveluissasi näytetään. Disinformaatiota toimitetaan täysin harkitusti ja poikkeuksetta sellaisissa totalitaarisissa valtioissa, kuten Kiina, Pohjois-Korea, Turkki, Unkari ja noin 15 Afrikan valtiota, joissa ei toimi demokratia, lehdistön vapaus ja puolueeton oikeuslaitos. Myös Amerikassa ”trumpismi” ammentaa voimansa juuri ääriliikkeiden omista
trolleista, jotka yritetään saada näyttämään muka kansalaisten enemmistön mielipiteiltä. Vaalituloksen kieltäminen oli ehkä tyypillisin esimerkki tästä vaikuttamisesta ja johti jopa Capitolin valtaukseen.

Erittäin paljon valtaa käyttävät myös erilaiset viestintätoimistot, joiden valtaa on tutkittu viime
vuonna ilmestyneessä Matti Ylösen; Mona Mannervuon ja Niina Karin tutkimuksessa ”Viestintätoimistojen valta”. Joka käsittelee juuri näitä näkymättömiä vallankäyttäjiä. Tutkimus selvittää juuri, miten tärkeää on, että vaikuttajaviestinnän ytimessä on juuri ns. näkymättömyys. Jokin mielipide tai käsitys pyritään kasvattamaan konsensukseksi ilman, että kukaan huomaa olevansa vaikuttamisen kohteena. Viestinnän keinoin pyritään muokkaamaan julkisia asenteita, joiden kautta vaikutetaan päättäjiin. Kampanjat sijoitetaan taitavasti juuri ennen vaaleja tai päätöksenteon alle. Tärkeää on saada aikaan tarvittava media- tai julkkiskohu.

Viestintätoimistoja brändätään ulospäin muutoksen tekijöiksi. Mielikuvilla suvaitsevaisuudesta, ilmastotietoisuudesta tai ihmisarvosta julkista mielipidettä ohjataan sellaiseksi, että viestintätoimistot muka ajaisivat edistyksen asiaa. Kuitenkin paljon puhutun demokratian kriisin ytimessä on syvä epistemologinen eli tietohistoriallinen kriisi. Viestintätoimistot haluavat hämärtää käsitystämme luotettavasta tiedosta. Esille nostettu tieto valikoidaan ja kehystetään halutun tavoitteen mukaiseksi eli ”maksajan”. Se esitetään tutkittuna tietona ja samanarvoisena kuin tilattu tieto. Viestit rakennetaan tarinoiksi, joilla vedotaan tunteisiin. Myös tutkimuslaitokset ja viranomaiset ostavat tätä strategista viestinnän osaamista. Jokainen tiedote on markkinointiviestintää, jonka tavoitteena on saada haluttu viesti läpi huomiotaloudessa. Vastustajat brändätään negatiivisesti ja sen esittäjä pyritään tekemään epäluotettavaksi. Kyseessä on siis vallan
tavoittelu ja paljon maksavan asiakkaan agendaa nostaminen muiden edelle kohti konsensusta, sillä
näin tilaaja saavuttaa poliittisetta tai taloudelliset tavoitteensa. Totuus häviää jonnekin, josta sitä on mahdoton enää kaivaa esiin, sillä Some toimii omalla logiikallaan. Kohu vaatii valitsemaan puolensa!

Erittäin ovela tapa vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen on luoda ns. kollektiivisia illuusioita. Tämä toimii siten, että joku kiusallinen vaikuttajayksilö halutaan oikean tiedon peittelyn valossa eristää omasta ryhmästään väärällä tiedolla ja manipuloinnilla. Paras tapa on tehdä hänestä tahallaan syyllinen vedoten johonkin ikävään lausuntoon tai tietoon, jonka hän on saattanut demokraattisesti ja julkisesti ryhmänsä tietoon. Mutta, jos tieto osoittautuu muille kiusalliseksi, ryhdytään toimimaan.

Erinomainen esimerkki Lahdessa poliittisesta kollektiivista illuusiovaikuttamisesta on juuri Ripatin tekemä valtuustokysymys, jossa valtuutettujen omat huonot päätökset ja taloudellinen vastuu yritetään haihduttaa ilmaan ja vastuu siirtää sellaisille henkilöille syyksi, joka todellisuudessa toimii lahtelaisten veronmaksajien edunmukaisesti ja käytännössä toimii avoimen päätöksenteon saarnamiehenä ja kaupungin johdon salailupolitiikan paljastajana. Kyse Lahdessa on päättäjien pelosta. Jorma Ratia on toiminnallaan tuonut esiin valtuutettujen olemattoman kompetenssin ja kyvyn hahmottaa sitä, mistä heidän pitäisi olla päättämässä eli Lahti Eventsin ja KymiRingin kannattamattomasta toiminnasta. Käytännössä he haluavat kieltää Jorma
Ratian sananvapauden ja haluavat haudata demokraattisen päätöksenteon ja siirtyä salailun verhon
taakse.

Juhani Melanen

KOLUMNIT -arkisto

kesäkuu 2023

toukokuu 2023

huhtikuu 2023

maaliskuu 2023

helmikuu 2023

tammikuu 2023

joulukuu 2022

marraskuu 2022

lokakuu 2022

syyskuu 2022

elokuu 2022

heinäkuu 2022

kesäkuu 2022

toukokuu 2022

huhtikuu 2022

maaliskuu 2022

helmikuu 2022

tammikuu 2022

joulukuu 2021

marraskuu 2021

lokakuu 2021

syyskuu 2021

elokuu 2021

heinäkuu 2021

kesäkuu 2021

toukokuu 2021

huhtikuu 2021

maaliskuu 2021

helmikuu 2021

tammikuu 2021

joulukuu 2020

marraskuu 2020

lokakuu 2020

syyskuu 2020

elokuu 2020

heinäkuu 2020

kesäkuu 2020

toukokuu 2020

huhtikuu 2020

maaliskuu 2020

helmikuu 2020

tammikuu 2020

joulukuu 2019

marraskuu 2019

lokakuu 2019

syyskuu 2019

elokuu 2019

kesäkuu 2019

toukokuu 2019

huhtikuu 2019

maaliskuu 2019

helmikuu 2019

tammikuu 2019

joulukuu 2018

marraskuu 2018

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011