Melastelua

Erityislasten tuominen tavallisiin luokkiin oli virhe

Olen nyt kymmenen vuotta seurannut erästä virhettä, jota ei yritetä korjata suomalaisessa peruskoulussa millään ilveellä, vaikka ongelma tiedostetaan valtakunnallisesti. Inkluusio tungettiin Suomeen väen väkisin, vaikka monet meistä erityisopetuksessa työskennelleistä ammattilaisista epäilivätkin sen mielekyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta vahvasti. Mallia puolustettiin lähinnä oppilaiden itsensä edulla. Oletettiin, että erityistä tukea vaativat oppilaat voisivat saada tarvitsemansa avun tavallisiin luokkiin sijoitettuina.

Koko tämän inklusiivisen ideologian lopputuloksena erityisluokkia ja pienyhmiä lakkautettiin viime vuosina rajusti. Nyt kuitenkin totuus alkaa valjeta kaikille: oppilaille ja opettajille, mutta ei päättäjille. Tilanne onkin muuttunut sellaiseksi, että todellisen tuen tarpeessa ovatkin aivan tavalliset opettajat, jotka ovat lähettäneet avunpyyntöjä OAJ:lle eli Opettajien Ammattijärjestölle, etteivät he kykene selviytymään alakoulun oppitunneista, vaan joutuvat koko ajan sinnittelemään jaksamisensa rajoilla. Tämä oli kyllä tiedossa, mutta asiantuntijat ohitettiin taas kerran, kuten usein on asian laita politiikassa. Toinen syy erityisopetuksen pienryhmistä luopumisessa oli tietysti raha. Arveltiin, että näin säästyisi rahaa muka kalliista erityisopetuksesta. Nyt korjaus maksaa vielä enemmän rahaa kuin arveltiin. Aika menee oppimishäiriöisten oppilaiden kaitsemiseen ja loppuluokka jää usein pärjääämään omillaan. Inkluusion takia oppimistulokset jäävätkin huonommiksi.

Varmasti tiedetään, että Pisa-tutkimusten mukaan matematiikkaa ja lukemista osaavien suomalaisten määrä on kaksinkertaistunut vuosien 2006 ja 2015 välillä. Kaikkien etu olisi nopea korjaamisiike, sillä tällä hetkellä joutuvat tästä kärsimään niin erityisoppilaat kuin heidän luokkatoverinsakin, tavallisista luokanopettajista puhumattakaan. Erityisesti pojat ovat joutuneet kärsimään tästä. Peräänkuulutinkin tätä asiaa ennen vaaleja Melastelussani, jossa jo vaadin toimenpiteitä asian korjaamiseen. Järkähtämätön tosiasia on, että koulurauhan ylläpitämisessä on aina kysessä myös tasa-arvo! Erityisopetuksen kalleudesta puhuminen on lopetettava välittömästi, sillä lapsien koulunkäyntiin tarvitaan aina rahaa. On myös peiliin katsomisen asia. On oltava rohkeutta sanoa, että valittu inkluusiomalli on epäonnistunut. Mikä suomeksi tarkoittaa erityisluokkien palauttamista!

Juhani Melanen

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kolumnistin muut kolumnit

KOLUMNISTIT

Ilen Hajatelmat

Melastelua

Mika Kari

Papin Palsta

Sporttinurkka

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Omalähiö lomailee 1.7. – 28.7.
Taiteilija Kari Ruotsalainen: Art Taarasti -näyttelyssä on esillä monipuolinen kattaus taidettani
Omakotiyhdistyksen uusi puheenjohtaja Liinu Sundelin: Laune on lämminhenkinen ja yhteisöllinen kaupunginosa
Projektipäällikkö Janne Tikkamäki: Patomäen betonitunnelista on jo puolet rakennettu
Miestenpiiri päätti kevätkautensa Siikaniemessä
Länsiharjun koulun rehtori Timo Helle: Opin sauna, autuas aina -näytelmä oli koko kevään projekti
Liipolan kallion uumenissa vietettiin perinteisiä tervajaisia
Asukkaat tyytymättömiä Launeen harvennushakkuisiin
Eurovaaliehdokas Alettin Basboga: Kuulun siihen ikäpolveen, joka on päässyt nauttimaan Euroopan unionin hyvistä päätöksistä
Taidemaalari ja kuvanveistäjä Juhani Honkanen: Jokainen kokee maailman ja taiteen eri tavalla
Päivi Peltonen: Biokaasulaitoksesta ei ole puhuttu kaavoituksen yhteydessä
Yrittäjä Janika Mantere: Lähiöbaareilla on iso merkitys ihmisille myös tulevaisuudessa
Anttilanmäestä halutaan turvallisempi uusien pihakatujen myötä
Jääkiekkoilija Ella Viitasuo: Uskoimme jo ennen lopputurnausta, että maailmanmestaruus on tälle joukkueelle mahdollinen
Liipolaan suunnitteilla kaksi tornitaloa jo ensi vuosikymmenellä
Kalle Veirto sai arvostetun Laivakello-palkinnon
Jokimaalla asuva Vesa Ijäs: Biokaasulaitos on hyvä asia, mutta sijoituspaikka on täysin väärä
Länsiharjun koulun Rehtori Timo Helle: On palkitsevaa nähdä, kuinka oppilaat nauttivat uusista opetustiloista
Kansanedustaja Ville Skinnari ilmastopaneelissa: Ilmastomuutos ei tunne kaupunkien, maakuntien tai valtioiden rajoja
Eduskuntavaaliehdokas Elisa Lientola: Työelämän täytyy joustaa perheen tarpeiden mukaan
ARKISTO