Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

meillä moni ei ymmärrä lukemaansa.ja nämä samat on sitten tekemässä päätöksiä.kun tekee ratkaisuja täytyisi ymmärtää mitä tekee.seuraukset on senmukaiset mitä nyt on. 17.08.2017 11:42
kirkon edustajat kerjää minulta rahaa. sitten muka kirkko avustaa köyhiä.missä se jumala ja enkelit olikaan.näidenhän se piti auttaa.mihin siinä minua tarvitaan. näyttäs se jumala enkeleineen kykynsä.eikä minulta pyytelisi apua. 10.08.2017 10:08
lasten erilainen pahoinvointi senkun paisuu.naiset vain vaikenemalla salaa osuuttaan.naiseltakin otetaan lapsi huostaan.kun ei kykene kasvattajana huolehtimaan.vähänä on naisten kyvyt.kun eivät ymmärrä kyvyttömyyttään. 04.07.2017 12:17
lisää naisasiaa arvostelua nainen ei salli. arvostelin yhtiön hallituksessa.minut puotettiin hallituksesta.tapahtui 2 minulle mieluisaa asiaa.naiset esitteli jälleen itseään.tämä pieni uutinen suuri asia. 26.06.2017 09:48
naisen tekemiä virheitä kasvattajana. piiloon ei enää voi laittaa.koska määrä on niin valtava.eilenkin oli pakko julkaista.niitä tuloksia mitä nainen on saanut aikaan.opettaja päiväkoti sossu on naisten alaa.tuloksia voi katsella nyt. 19.06.2017 08:23

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Toisistaan vieraantuneet suomalaiset

18.8.2017

Juhani Melanen

Brändi Lahden sietämätön hilpeys

18.8.2017

Papin Palsta

Jumalan tie

18.8.2017

Ville Skinnari

Lyhyt kesä ja pitkä syksy

18.8.2017


Pääkirjoitus 11.5.2012

Pete

Valtatie ale

Nastolassa ja Iitissä tuntuu asuvan fiksuja kunnanisiä ja päättäjiä. Vuosikausia suunnitteilla ollut valtatie 12 parannus välillä Lahti-Kouvola nytkähti eteenpäin, kun Kymenlaaksossa tajusivat tehdä vaihtoehtoisen ja halvemman tiesuunnitelman. Näin tien hintaa saatiin pudotettua 176 miljoonasta eurosta 96 miljoonaan. Pudotusta hintaan saatiin huimat 80 miljoonaa euroa.

Nastolassa ja Iitissä oli otettu vinkistä vaari, kun liikenneministeri Merja Kyllönen taannoin kehotti tekemään vaihtoehtoisia ja nimenomaan halvempia tiesuunnitelmia. Sama toive halvempien ratkaisujen etsimisestä löytyy myös liikennepoliittisen selonteon loppupäätelmistä.
Voin hyvin kuvitella, että liikenneministeriössä katsotaan nyt Lahti-Kouvola välisen tien suunnitelmia ihan uudella innolla, kun hinta on edes jollain tavoin järjellisissä mitoissa.

Outoa sen sijaan on, etteivät Lahden päättäjät ole kiinnostuneet halvemmasta ratkaisusta, kun puhutaan VT 12 eteläisestä ohitiestä, vaan ajavat superkallista Launeen linjausta kuin käärmettä pyssyyn. Launeen linjauksen hintahan on noin 180 miljoonaa, kun taas Renkomäen vaihtoehto olisi ehkä jopa noin 100 miljoonaa euroa halvempi. Nyt kannattaisi ottaa härkää sarvista ja tehdä pikaisesti vaihtoehtoinen suunnitelma Renkomäen linjauksesta liikenneministeriölle. Olen varma, että ministeriössä oltaisiin huomattavasti kiinnostuneempia eteläisestä ohitiestä, kun hinta olisi edes järjellisellä tasolla.

Voihan tietysti olla, että Lahden päättäjät ovat puupäisempiä kuin päättäjät Nastolassa ja Iitissä ja pitäytyvät hamaan tappiin asti Launeen linjauksessa, vaikka rahaa olisi helpommin saatavissa halvempaan Renkomäen ratkaisuun. Ehkäpä kyse onkin vain omien kasvojen säilyttämisestä ja siitä ettei voida myöntää, että ollaan oltu väärässä? 

Puheet siitä, että Renkomäen linjaus ei vähennä liikennettä tarpeeksi vanhalla valtatiellä on höpö höpö-juttuja. Edes Launeen linjaus ei tulisi vähentämään liikennettä välillä Hollola-Lahti vai luuletteko, että hollolalaiset kulkisivat Lahteen töihin Launeen kautta?
Tärkeintä olisi saada rekkaliikenne ja kaupungin ohittava liikenne pois keskustasta. Oli uusi linjaus kumpi tahansa, tosiasia on, että vanha vt12 tulee pysymään jatkossakin lahtelaisten ja hollolalaisten välisenä kulkuväylänä.

päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

 


Pääkirjoitukset