Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

sisäiset uhat selvitettävä sanoo kanerva. poliitikko ei ymmärrä näköjään uhkia. on meillä siinä poliitikko.no ainakin naisten tekemät vääryydet.jotka on selvittämättä.kyvyttömät pois paikoiltaan. 21.08.2017 08:42
Kysyisin nyt. Saako tänne kirjoittaa, vaikka ei osaakaan. Aloitukset pienellä ym.söherrystä. Jos olis edes asiaa, niin vielähän sen saattaisi kestää. 20.08.2017 18:43
meillä moni ei ymmärrä lukemaansa.ja nämä samat on sitten tekemässä päätöksiä.kun tekee ratkaisuja täytyisi ymmärtää mitä tekee.seuraukset on senmukaiset mitä nyt on. 17.08.2017 11:42
kirkon edustajat kerjää minulta rahaa. sitten muka kirkko avustaa köyhiä.missä se jumala ja enkelit olikaan.näidenhän se piti auttaa.mihin siinä minua tarvitaan. näyttäs se jumala enkeleineen kykynsä.eikä minulta pyytelisi apua. 10.08.2017 10:08
lasten erilainen pahoinvointi senkun paisuu.naiset vain vaikenemalla salaa osuuttaan.naiseltakin otetaan lapsi huostaan.kun ei kykene kasvattajana huolehtimaan.vähänä on naisten kyvyt.kun eivät ymmärrä kyvyttömyyttään. 04.07.2017 12:17

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Toisistaan vieraantuneet suomalaiset

18.8.2017

Juhani Melanen

Brändi Lahden sietämätön hilpeys

18.8.2017

Papin Palsta

Jumalan tie

18.8.2017

Ville Skinnari

Lyhyt kesä ja pitkä syksy

18.8.2017


Pääkirjoitus 4.11.2011

Pete

Joukkoliikenne

Yleinen suuntaus kaupunkien hienoissa strategioissa on yksityisautoilun vähentäminen keskustan alueella. Tai näin ainakin pitäisi olla.
Tässä kauniita sanoja Lahden kaupungin v.2025 strategiasta: "Sitoutumalla kasvihuone- kaasupäästöjen puolittamiseen Lahti hakee asemaa Suomen johtavana ympäristökaupunkina. Lahden kaupunkikonserni kehittää yhdyskuntarakennetta ja liikennejärjestelmää kevyen ja julkisen liikenteen ehdoilla sekä kehittää keskusta-aluetta ensisijaisesti jalankulun ja kevyenliikenteen alueena. Tavoitteena on henkilöautoliikenteen väheneminen."

Kauniit strategiat ovat kuitenkin eri asia kuin käytäntö, sillä 3,10 euroa per joukkoliikennekyyti on mielestäni aika paljon. Muistan vielä hyvin, kun hinta oli sama markoissa...Hinta ei varsinaisesti houkuttele käyttämään bussia.

Ei Lahti kuitenkaan yksin ole tässä veneessä. Suoritin pientä hintavertailua isoimpien kaupunkien välillä ja huomasin, että ainoastaan kaikkein isoimmissa kaupungeissa hinnat ovat selkeästi alemmat, jotta voitaisiin ajatella ihmisten helposti valitsevan joukkoliikenteen oman autonsa sijasta. Helsingin alueella joukkoliikenteellä pääsee kurvailemaan kertamaksulla 2,00 euroa ja vaihtoehtoina on bussin lisäksi myös raitiovaunu ja metro. Pääkaupungin lisäksi Tampere ja Turku tarjoavat joukkoliikennettä hintaan 2,50 euroa. Kertamaksuna ero ei ole suuri, mutta vuositasolla jo merkittävä tekijä, jos bussia käyttää esim. päivittäin työmatkoihin.

Loput Suomen kaupungeista pitävät pääosin hintatason Lahden kaltaisena eli kertakyyti maksaa kolmen euron tienoilla. Lisäksi monia linjoja on pienemmissä kaupungeissa lopetettu ja vuoroja vähennetty. Tähän kun lisätään Lahdessa toriparkkisuunnitelmat, voidaan todeta, ettei kaupungilla ole todellista halua satsata joukkoliikenteeseen, vaan Lahdessa toimitaan edelleenkin yksityisautoilun edun mukaisesti.

Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

 

 


Pääkirjoitukset