Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

joulu ja jooseppi. kyllä miestä syrjittiin raskaimman mukaan.kun vaimo teki temput.tämä touhu vaiennetaan joulun sanomassa. 11.12.2017 09:13
Kansakoulukatu taas pysäköintikieltoon.Kerrostalojen kohdalla kielto molemmilla puolilla katua. 10.12.2017 14:54
teatteri uutiset.omat mutterit ei yhteiset mutterit.maksetaanko teilläkin osa palkkaa rahana.mitä kaikkea lauseet pitää sisällään. 07.12.2017 08:29
Syy ja seuraus sekoavat singulariteetissa, Melanen! T. Moskovan Mantere. 04.12.2017 16:49
Kiitos tästä taiteeseen liittyvästä Melastelusta! Täyttä asiaa! T. Moskovan Mantere. 25.11.2017 18:21

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Jörkka ei petä

15.12.2017

Juhani Melanen

Soteenkaaren päätä ei vaan näy!

15.12.2017

Papin Palsta

Taivaalta tähden valitsen

15.12.2017

Ville Skinnari

Hallitus haluaa rankaista työttömiä

15.12.2017


Pääkirjoitus 21.10.2011

Pete

Eteläinen ohitie taas esillä

Lahden eteläisen ohitien rahoitusta kiirehditään nyt nettivetoomuksella Lahden seudun kehittämisyhtiö Lakesin nettisivuilla. Lakesin lisäksi vetoomuksen taustalla ovat Päijät-Hämeen liitto, Päijät-Hämeen yrittäjät sekä Hämeen kauppakamari.Vetoomuksen allekirjoittajat haluavat nykyistä turvallisemman ja ympäristölle ystävällisemmän asuinympäristön. Vetoomuksen ovat allekirjoittaneet jo muutamat kuntajohtajatkin.

Raskas läpiajoliikenne halutaan pois Lahden keskustan tuntumasta pohjavesialueelta. Ehdottomasti hyvä asia! Herää vain kysymys, eikö Laune ole pohjavesialuetta? Käsittääkseni liki legendaarinen Launeen pumppuasema sijaitsi hyvin lähellä nykyistä Launeen kehätien linjausta vai eikö tästä pohjavesialueesta ole niin väliä? Samasta asiasta on taitettu peistä jo paljon aikaisemminkin ja näköjään tullaan taittamaan jatkossakin, sillä niin järjetön on tuo Launeen vaihtoehto tunneleineen päivineen.

Selvä fakta on, että Lahti tarvitsee tuon ohitien lähitulevaisuudessa, mutta mitkä ovat ne kriteerit, joiden mukaan Launeen linjaus on parempi kuin hieman kauempana kulkeva Renkomäen linjaus? Etelä-Lahti on koko ajan kasvava alue ja alueella asuu noin 30 000 ihmistä. Miksi ihmeessä tie pitää vetää keskeltä asuinaluetta, kun parempikin vaihtoehto on olemassa?

Suunnittelun keskeisenä lähtökohtana on tiehallinnon mukaan ollut melu-, päästö-, pohjavesiongelmien sekä estevaikutuksen minimoiminen. Eikö se nimenomaan Renkomäen linjauksessa olisi helpointa ja halvinta toteuttaa?
Eli lyhyestä virsi kaunis: Kannatan kehätietä, mutta en nykyistä Launeen linjausta. Keskustelu jatkukoon...

 

päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

 


Pääkirjoitukset