Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

naisen tekemiä virheitä kasvattajana. piiloon ei enää voi laittaa.koska määrä on niin valtava.eilenkin oli pakko julkaista.niitä tuloksia mitä nainen on saanut aikaan.opettaja päiväkoti sossu on naisten alaa.tuloksia voi katsella nyt. 19.06.2017 08:23
sale töpeksi sipilän kanssa,oli yhteinen juoni. 17.06.2017 19:57
100 vuotiaan suomen juhlissa unohtuu tarkoituksella.puna-armeijan ja palmen porukan osuus.miten nämä auttoi suomi poloista pysymään jaloillaan. 12.06.2017 08:16
Mitäköhän läheisen kaupan myynnissä olevat elektroniikka- ja muut tuotteet tykkäävät paalutuksen tärinäatä??? 10.06.2017 14:31
Suomi 24:ään ei pääse.Ilmoittaa bad gateway.Missähän vika? 06.06.2017 12:00

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit


Posti kulkee myös maakaasulla

Itella Posti on ottanut postinjakelussa käyttöön kuusi oikealta ohjattavaa Nissan Note -jakeluautoa maaliskuun alussa. Näillä kaksoispolttoainejärjestelmällä varustetuilla autoilla voidaan ajaa maakaasulla ja tarvittaessa bensiinillä. Suomessa Bi-Fuel-autoksi muunnetut ajoneuvot sijoittuvat Tampereelle, Kotkaan, Lappeenrantaan ja Lahteen.
Lahden maakaasuauto löytyy Launeen jakelukeskuksen pihasta Apilakadulta.

Postinjakaja Marja-Liisa Mäkelä kurvailee uudenkarhealla jakeluautollaan pääosin Luhtikylässä.
- Auto tuli pari viikkoa sitten. En ole huomannut mitään suurempia eroja tavalliseen bensa-autoon, tosin käyntiääni on hieman hiljaisempi toteaa Mäkelä.
- Yhdellä tankillisellä ( noin 13-14 kg maakaasua) ajan pari päivää eli noin 220 km,joten sadalla kilometrillä kuluu vähän yli 6 kiloa maakaasua.
Maakaasua saa tankattua Launeen Citymarketin pihasta ja hinnaltaan se on 1,28 euroa/kg. Kustannukset 100 kilometriä kohden ovat siis vain noin 8 euroa! Bensaa kuluisi noin 13 litraa sadalla kilometrin matkalla, joten jokainen voi helposti laskea, että maakaasu on selkeästi halvempi ratkaisu ja ennen kaikkea luontoystävällisempi laskeskelee Mäkelä.

 

posti
Postinjakaja Marja-Liisa Mäkelä voi kaasutella jakelureitillään Luhtikylässä hyvällä omallatunnolla ja pienillä hiilidioksidipäästöillä 
 

Esimies Jukka Rissanen kertoo, että kesällä voi maakaasuautolla ajaa vieläkin pitempiä matkoja, sillä maakaasupulloissa on ns. pakkasvara, joten lämpimällä kelillä kahteen säiliöön mahtunee hieman enemmän kaasua. Lisäksi autoon mahtuu tarvittaessa myös kolmas maakaasusäiliö. Maakaasuautot on tehty jälkiasennuksena aivan tavallisiin bensa-autoihin, joten kaikki hallintalaitteet ovat täysin normaalit ja bensatankkikin on normaalin kokoinen.
- Pyrimme ajamaan kuitenkin koko ajan pelkällä maakaasulla, sillä haluamme kerätä kokemuksia maakaasun käytöstä. Kyseessä on kokeilu, joka liittyy vahvasti Itellan uuteen "vihreään linjaan".
Sähköautot eivät jakelutyössä kestäneet kovin hyvin, joten mielenkiinnolla odotan miten maakaasuauton käy jatkaa Rissanen.

Maakaasuauto soveltuu ominaisuuksiltaan hyvin jakelu- ja kuljetusajoihin kaupungeissa ja taajamissa. Maakaasu ei sisällä rikkiä, pölyä tai raskasmetalleja, ja maakaasuauton hiilidioksidipäästöt ovat noin neljänneksen pienemmät kuin vastaavassa bensiinikäyttöisessä autossa. Bi-Fuel-autoa voidaan käyttää samoissa käyttöolosuhteissa kuin bensiiniautoakin. Kaasuauto sopii hyvin myös erityisen kylmään säähän.
Maan suurimpana kuljetus- ja jakeluyrityksenä Itellalla on merkittävä rooli ympäristöystävällisen kuljetustoiminnan kehittäjänä. Itella otti ensimmäisenä Suomessa maakaasukuorma-auton käyttöön Helsingissä vuonna 2006. Hyvien käyttökokemusten ja tankkausasemien yleistymisen myötä Itella on päättänyt hankkia postinjakeluajoon Bi-Fuel-autoja. Maailmalla kaasuautoja on liikenteessä jo yli yksitoista miljoonaa, Euroopassa niitä on liikenteessä yli 1 100 000. Suomessa on tällä hetkellä noin 900 kaasuautoa.

Itellan käytössä on yli 5 000 ajoneuvoa, joilla ajetaan noin 100 miljoonaa kilometriä vuodessa. Itellan ympäristöohjelman keskeisenä tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 30 % vuoteen 2020 mennessä. Maakaasuautot ovat yksi keino hillitä ilmastonmuutosta. Polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä pyritään alentamaan myös tehokkaalla reittisuunnittelulla, kuljetuksia yhdistelemällä sekä ympäristön huomioivalla ajotapakoulutuksella.


- Petri Salomaa-

 


Ajankohtaista -arkisto