Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

naisen tekemiä virheitä kasvattajana. piiloon ei enää voi laittaa.koska määrä on niin valtava.eilenkin oli pakko julkaista.niitä tuloksia mitä nainen on saanut aikaan.opettaja päiväkoti sossu on naisten alaa.tuloksia voi katsella nyt. 19.06.2017 08:23
sale töpeksi sipilän kanssa,oli yhteinen juoni. 17.06.2017 19:57
100 vuotiaan suomen juhlissa unohtuu tarkoituksella.puna-armeijan ja palmen porukan osuus.miten nämä auttoi suomi poloista pysymään jaloillaan. 12.06.2017 08:16
Mitäköhän läheisen kaupan myynnissä olevat elektroniikka- ja muut tuotteet tykkäävät paalutuksen tärinäatä??? 10.06.2017 14:31
Suomi 24:ään ei pääse.Ilmoittaa bad gateway.Missähän vika? 06.06.2017 12:00

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit


 

Wikström
Projektipäällikkö Janne Wikström kertoo, että huolellisesti tehdyn suunnittelutyön ansiosta Uudenmaankadun nelikaistaistaminen tulee maksamaan 500 000 euroa ennakoitua vähemmän, koska Venetsian savikkomaahan ei jouduta nyt upottamaan 7 kilometriä paaluja vaan kuormituspenkere puristaa savikon kasaan.

Uudenmaankadulla käynnistyy 20 miljoonan euron tieurakka keväällä - esirakennustyöt jo käynnissä

Uudenmaankadulla alkavat massiiviset tienrakennustyöt toukokuussa ja ne vaikuttavat myös tällä alueella tapahtuvaan liikenteeseen.
 -  Nykyisen tielinjauksen itäpuolelle rakennetaan kaksi uutta kaistaa, Liikenneviraston projektipäällikkö Janne Wikström kertoo.

Kaikki Lahteen autoilevat ihmiset pääsevät nauttimaan uudesta nelikaistaisesta tiestä jo vuoden 2018 loppupuolella.
-  Rakentamisvaihe kestää reilun 1,5 vuotta ja viimeistelytöitä tehdään vielä keväällä 2019. 

Venetsian kohdalla savikon päälle rakennetaan niin sanottu esikuormituspenkere, joka puristaa reilun vuoden aikana savikkkoa kasaan.
-  Tällä toimenpiteellä säästämme yhteiskunnan varoja 500 000 euroa, kun maaperään ei tarvitse lyödä paaluja. Tähän kohtaan olisi uponnut yli 7 kilometriä teräsbetonipaaluja.

Projektipäällikkö Wikström kertoo, että hyvän ennakkorakentamisen takia oli mahdollisuus toteuttaa Venetsian kohde normaalia kustannustehokkaammin. - Maamassojen tulee painua yli vuoden ajan, jotta maapohja on painumaton uuden putkisillan kohdalla tulevaisuudessa. Onneksi meillä oli aikaa tähän toimenpiteeseen riittävästi.

Vaikutuksia liikenteeseen

 - Launeen Prisman takana Uudenmaankatu nostetaan ylös eritasoliittymän päälle. Kehätie kulkee tulevaisuudessa sen alitse.

Siltapaikoille tulee Wikströmin mukaan kaikista haastavimmat työnaikaiset liikennejärjestelyt. Tiekäytävä on ahdas ja useammalla siltapaikalla joudutaan rakentamaan tukiseiniä, jotta päivittäinen liikenne mahtuu kulkemaan työmaan läpi.
  -  Uusien kaistojen rakentaminen on suhteellisen helppoa infrastruktuurin rakentamista nykyisen liikennöidyn väylän rinnalla, mutta esimerkiksi alikulkutunneleiden kohdalle joudumme tekemään kiertoteitä.

Kaikki Uudenmaankadun varrella olevat nykyiset alikulkutunnelit puretaan pois.
 - Tilalle rakennetaan leveämmät ja avarammat kevyenliikenteenalikulut.

Kahta kaistaa moottoritielle saakka 

  - Ensi vuoden lopulla on mahdollisuus ajaa uutta Uudenmaankatua Renkomäkeen saakka.

Viimeistelytöitä tällä tieosuudella tehdään vielä kevään 2019 ajan. Renkomäkeen Simolanmutkan nykyisen kevyenliikenteen väylän kohdalle rakennetaan uusi katu ajoneuvoliikenteelle, eli jatkossa nykyisestä Myyntimiehenkadun liikenneympyrästä pääsee uutta katua pitkin Uudenmaankadun alitse.
 
- Jatkossa Kärkkäisen puolen liikenneympyrästä pääsee siirtymään autolla Uudenmaankadun alitse esimerkiksi ABC Renkomäen pihalle.

Petri Görman


Ajankohtaista -arkisto