Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

meillä moni ei ymmärrä lukemaansa.ja nämä samat on sitten tekemässä päätöksiä.kun tekee ratkaisuja täytyisi ymmärtää mitä tekee.seuraukset on senmukaiset mitä nyt on. 17.08.2017 11:42
kirkon edustajat kerjää minulta rahaa. sitten muka kirkko avustaa köyhiä.missä se jumala ja enkelit olikaan.näidenhän se piti auttaa.mihin siinä minua tarvitaan. näyttäs se jumala enkeleineen kykynsä.eikä minulta pyytelisi apua. 10.08.2017 10:08
lasten erilainen pahoinvointi senkun paisuu.naiset vain vaikenemalla salaa osuuttaan.naiseltakin otetaan lapsi huostaan.kun ei kykene kasvattajana huolehtimaan.vähänä on naisten kyvyt.kun eivät ymmärrä kyvyttömyyttään. 04.07.2017 12:17
lisää naisasiaa arvostelua nainen ei salli. arvostelin yhtiön hallituksessa.minut puotettiin hallituksesta.tapahtui 2 minulle mieluisaa asiaa.naiset esitteli jälleen itseään.tämä pieni uutinen suuri asia. 26.06.2017 09:48
naisen tekemiä virheitä kasvattajana. piiloon ei enää voi laittaa.koska määrä on niin valtava.eilenkin oli pakko julkaista.niitä tuloksia mitä nainen on saanut aikaan.opettaja päiväkoti sossu on naisten alaa.tuloksia voi katsella nyt. 19.06.2017 08:23

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Toisistaan vieraantuneet suomalaiset

18.8.2017

Juhani Melanen

Brändi Lahden sietämätön hilpeys

18.8.2017

Papin Palsta

Jumalan tie

18.8.2017

Ville Skinnari

Lyhyt kesä ja pitkä syksy

18.8.2017


Pääkirjoitus 13.5.2016

PT

Ilmaisjakelulehti ei ole mainos

Kilpailu- ja kuluttajavirasto ilmoitti tällä viikolla, että jatkossa "Ei mainoksia"- teksti ovessa tai laatikossa ei estä jakajaa jakamasta toimituksellista tekstiä sisältäviä ilmaisjakelulehtiä. Siis sellaisia lehtiä, kuin esimerkiksi kädessäsi oleva Omalähiö-lehti. Sen sijaan kuluttajansuojalaki estää jatkossakin jakajia jakamasta mainoksia sellaisiin kotitalouksiin, jotka ovat kieltäneet sen "Ei mainoksia" tai "Ei ilmaisjakelua" -kylteillä postiluukuissaan. Kilpailu- ja kuluttajavirastosta ei osata vielä kertoa, kattaako mainoskielto myös ilmaisjakelulehtien välissä jaettavat mainokset.

Meillä Omalähiössä on toimittu näin jo vuosia eli lehtemme on tipahtanut luukusta, vaikka ovessa on ollutkin mainoskielto. Joku tietysti kysyy, miksi ihmeessä olemme näin tehneet. Emmekö kunnioita asukkaan tahtoa? Kyseessä on yksinkertaisesti ollut käytännön kokemus. Jossain vaiheessa, vuosia sitten, mekin kokeilimme sitä, että emme jaa Omalähiötä mainosluukkuihin. Saimme kuitenkin viikottain niin paljon yhteydenottoja siitä, ettei mainoskielto suinkaan koske lehteämme, vaan ainoastaan mainoksia. Monet kokivat siis lehtemme vähintäänkin tarpeelliseksi, osa jopa välttämättömäksi. Aikamme näin positiivista palautetta saatuamme päätimme jatkaa lehtemme jakelua myös mainoskieltoluukkuihin. Kaiken kaikkiaan olen Omalähiössä oloni ajan eli viimeisten seitsemän vuoden aikana ottanut vastaan ainoastaan viisi valitusta siitä, että lehti on jaettu luukkuun, vaikka asukkaalla on ovessaan mainoskieltokyltti. Omalähiön jakelunhan on aina kuitenkin voinut estää tarvittaessa "Ei ilmaisjakelua"- tekstillä ovessaan tai laatikossaan. Näin myös jatkossa.

Osansa on varmasti ollut myös sillä, ettei lehtemme välissä ole joka viikko kymmeniä mainoksia, sillä käsittääkseni eniten ihmisiä ärsyttää tässä mainostenjakelussa se, että kotiin kertyy jo viikossa tuhoton määrä paperijätettä. Paperijätettä, joka on ihan itse kannettava roskikseen asti. Itse mainosten en usko ihmisiä niin paljon ärsyttävän. Muutenhan he kieltäisivät itseltään myös television katselun ja tilatut lehdet, ne kun molemmat sattuvat sisältämään molemmat todella paljon erilaisia mainoksia. Eihän ilmaisjakelulehti, varsinkin, jos se on asiallisesti toimitettu, eroa juuri lainkaan tilatusta sanomalehdestä. Molemmissa on toivon mukaan paljon kiinnostavia juttuja ja sitten tietenkin niitä mainoksia.

Mainokset voivat tosiaankin ärsyttää silloin tällöin, mutta toisaalta ajatellen, millä muulla tavoin yrittäjä voisi asiakkaansa tavoittaa? Kadulla huutelemalla vai kiertämällä ovelte ovelle esittelemässä tuotettaan? Ai niin, kaupustelu ja kerjääminen kielletty- kylttihän löytyy jo useimpien kerrostalojen ala-aulasta. On myös hyvä ymmärtää se, että ilmaisjakelulehden ainoa tulolähde on mainosmyynti. Mitä vähemmän lehdessä on mainoksia, sitä varmemmin lehden tulevaisuus on vaarassa. Ilman rahaa kun valitettavasti ei tehdä yhtään lehteä, ei ilmaisjakelu- eikä tilauslehteä.

On vain ja ainoastaan lehden toimituksen oma valinta, mikä on lehdessä toimituksellisen tekstin ja mainosten suhde. Joskus näkee ilmaisjakelulehtiä, joissa on vain yksi tai kaksi toimitettua juttua ja loput sivut täynnä mainoksia. Ymmärrettävästi tälläinen julkaisu saattaa helposti tuntuakin pelkältä mainokselta. Niinpä me täällä Omalähiön toimituksessa olemme yrittäneet pitää jo 38 vuotta huolta siitä, ettei lehtemme olisi pelkkkä mainospläjäys, vaan olemme aina pyrkineet tekemään aidosti etelälahtelaista lehteä, jossa on paljon luettavaa. Sellaista lehteä joka on kiva saada luukusta sisään, vaikka ovessa mainoskieltokyltti olisikin. Tällä linjalla aioimme jatkaa myös tulevaisuudessa.


Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

 


Pääkirjoitukset