Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

taas kuva kun suomi nainen innokkaan. muuttamassa meitän omaa geeniperimää.sakut ovat yksi suosikki. mutta ei ainut kansa.kuvakin jo kertoo piilottelun epäonnistuneen. kun asia paisuu tarpeeksi isoksi. 16.10.2017 08:21
yle.fi sivuuilla suomi nainen.leveilee taas kuinka hän muutti arabiaan.eikä ole ainoa tapaus.ei ole meillä yhteistä isänmaata. 09.10.2017 09:37
kepun naiset oli seksin oston vaatimassa rangaistavaksi.mutta myynti sallitaan. se oli kepulainen oikeuskäsitys.puolustaa hienostorouvia niinkuin korusuunnittelija rouvan kaltaisia. 02.10.2017 19:09
pesula toimii ,pyykkiä tulee kassi kaupalla. 01.10.2017 14:31
toiko nimen muutos tulosta. kun nimeä muutettiin metsätyömiehestä metsuriksi. saatiinko naiset tekemään 40 prosenttia pöllipinosta.jotta se kiintiö edes täyttyy.tämäkin unehtuu naisilta puhuttaessa siitä tasa-arvosta. 25.09.2017 07:53

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Euroopan sairas mies

20.10.2017

Papin Palsta

Kaikki kääntyy hyväksi

20.10.2017

Ville Skinnari

Elämä ja kuolema

20.10.2017


Pääkirjoitus 8.4.2016

PT

Eteläinen kehätie sai rahoituksen

Lahtelainen juupas-eipäs - leikki eteläisen kehätien ympärillä sai päätöksensä tällä viikolla. Ainakin virallisesti. Turuilla ja toreilla kehätie tulee jatkossakin jakamaan lahtelaisten mielipiteet. Paljon löytyy ihmisiä, jotka paikallisten poliitikkojen tapaan iloitsevat uudesta kehätiestä, mutta varmuudella löytyy myös ihmisiä, joille Launeen läpi porhaltava kehätie on yhtä paha kirosana kuin uusi matkakeskus tai toriparkki. Fakta on, että noin 50 vuoden odottelun ja väännön jälkeen hallitus myönsi kehysriihessään kehätielle 200 miljoonaa euroa. Loput viulut eli 77 miljoonaa maksavat Lahti ja Hollola niin, että Lahden osuus on noin 70 miljoonaa euroa ja Hollolalle jää loput.

Hyvää tässä kehätieasiassa on tietenkin se, että kerrankin Lahden seudun hankkeisiin myönnetään näin paljon rahaa. Tässä asiassa alueen kansanedustajat tekivät varmasti ison työn puoluerajoista piittaamatta ja jo se on poikkeuksellista Lahden tapauksessa. Toinen hyvä asia on, että VT12 saadaan pois aivan aivan ydinkeskustasta.

Sitten niihin huonompiin puoliin. Launeen linjaus ei muuta siitä tosiasiaa, että jatkossakin VT12 kulkee keskellä asutusta ja pohjavesialueella. Mitä järkeä on siirtää valtatie asutuksen keskeltä toisen asutusalueen keskelle? Aivan vastaavanlaisen pohjavesialueen päälle? Kuulostaa hölmöläisten touhulta, jossa valoa kannetaan säkeillä pirttiin. Pohjavesien saastumisvaara ei häviä tien siirtämisellä mihinkään, sillä myrkkykuljetukset jatkuvat edelleen junaradalla, jolla ei ole minkäänlaista suojausta. Yksi kaatunut myrkkyjuna ja Launeen lähde on pilattu.

Sitten on se hinta. Patomäen ja Liipolan tunnelit tekevät ratkaisusta sairaan kalliin. Nämä molemmat tunnelit olisi voitu välttää linjaamalla tie Renkomäen kautta ja samalla hinta olisi laskenut roimasti. Me lahtelaiset maksamme tiestä noin 70 miljoonaa euroa. Onko meillä varaa siihen? Kuten tiedämme, tulevina vuosina erilaisiin koulujen ja päiväkotien peruskorjauksiin, remontteihin ja uudisrakentamiseen arvioidaan kulutettavan Lahdessa noin 150 miljoonaa euroa. Tähän kun lisätään se fakta, että maksettavana ovat myös uusi matkakeskus ja toriparkkikin, alkaa kokonaiskuva näyttää aika tukalalta lahtelaisin silmin katsottuna.

Pikaisesti yhteenlaskien Lahti on tekemässä noin 260 miljoonan euron satsauksen muutamien vuosien sisään. Tämä ei voi olla näkymättä muissa kaupungin toimissa ja palveluissa. Kuka kaiken maksaa? Lahtelaiset veronmaksajat tietenkin. Kyllä siinä kelpaa shamppanja-pulloa auki poksautellakin kaupungintalolla. Otettiin 70 miljoonaa euroa lisää velkaa, jippii!

No, turha se on valittaa, kun löysät on jo housussa. Nyt ensiarvoisen tärkeää on keskittyä siihen, että tien suunnittelussa ja rakentamisessa kaikki lain vaatimat pohjavesi- ja melusuojaukset ovat kunnossa ja tiestä ei aiheudu asukkaille minkäänlaista haittaa. Meluvalleista ja pohjavesisuojauksista ei saa tinkiä senttiäkään.

Tieprojektin hinta tulee varmuudella ajan mittaan vielä nousemaan, kuten tuon suuruusluokan työmailla tapana on. Silloin on ihan liian helppo ratkaisu lähteä tinkimään suojauksista. Näin ei saa tapahtua, vaan päinvastoin, niitä on lisättävä. Tiestä on tehtävä niin turvallinen ja huomaamaton kuin suinkin on mahdollista. Yhtään onnettomuutta Liipolan tunnelissa ei saa tapahtua. Kun Suomen kallein tienpätkä nyt sitten tehdään, niin tehdään sitten samalla myös Suomen turvallisin tienpätkä. Alueemme päättäjät varmastikin pitävät siitä yhdessä huolen?

Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi


Pääkirjoitukset