Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

taas kuva kun suomi nainen innokkaan. muuttamassa meitän omaa geeniperimää.sakut ovat yksi suosikki. mutta ei ainut kansa.kuvakin jo kertoo piilottelun epäonnistuneen. kun asia paisuu tarpeeksi isoksi. 16.10.2017 08:21
yle.fi sivuuilla suomi nainen.leveilee taas kuinka hän muutti arabiaan.eikä ole ainoa tapaus.ei ole meillä yhteistä isänmaata. 09.10.2017 09:37
kepun naiset oli seksin oston vaatimassa rangaistavaksi.mutta myynti sallitaan. se oli kepulainen oikeuskäsitys.puolustaa hienostorouvia niinkuin korusuunnittelija rouvan kaltaisia. 02.10.2017 19:09
pesula toimii ,pyykkiä tulee kassi kaupalla. 01.10.2017 14:31
toiko nimen muutos tulosta. kun nimeä muutettiin metsätyömiehestä metsuriksi. saatiinko naiset tekemään 40 prosenttia pöllipinosta.jotta se kiintiö edes täyttyy.tämäkin unehtuu naisilta puhuttaessa siitä tasa-arvosta. 25.09.2017 07:53

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Euroopan sairas mies

20.10.2017

Papin Palsta

Kaikki kääntyy hyväksi

20.10.2017

Ville Skinnari

Elämä ja kuolema

20.10.2017


Pääkirjoitus 5.6.2105

PT

Kehätien kokoinen rahareikä Lahden talouteen

Lahti, Hollola ja Suomen valtio ovat päässeet yhteisymmärrykseen siitä, miten Lahden eteläisen kehätien rahoitus hoidetaan. Koko tien hinta on tällä hetkellä 275 miljoonaa euroa, josta valtion maksettavaksi ohjautuu 198 miljoonaa. Loput 77 miljoonaa euroa jää siis kuntien hoidettavaksi. Koska kustannukset jaetaan Lahden ja Hollolan kesken kuten suunnittelukustannuksetkin, tarkoittaa se käytännössä sitä, että Lahden osuudeksi tulee 69,3 miljoonaa euroa ja Hollolalle jää maksettavaksi 7,7 miljoonaa euroa.

Lahdelle tuntuu tulevan näitä isoja rahareikiä kovaa tahtia. Vasta viime viikolla selvisi, että kouluverkkoon on satsattava seuraavan kolmen vuoden aikana vaivaiset 150 miljoonaa euroa. Kun tiedetään, että eteläistä kehätietä on Lahdessa ajettu tietyn porukan toimesta kuin käärmettä piippuun, voidaan olettaa, että Lahti tulee tähän suunnitelmaan ja kustannusjakoon sitoutumaan. Itseasiassa kaupungintalolta kuultiin jo kehuja hyvästä neuvottelutuloksesta. Mielenkiintoista nähdä kuinka innokkaasti tähän lähdetään mukaan, sillä onhan tien hinta yhtäkkiä pompsahtanut pitkään hehkutetusta 180 miljoonasta liki 100 miljoonaa kalliimmaksi. Ja kyseessä on vielä tiemalli, jota on modernisti sanoen halpuutettu eli kyseessä on ns. light-versio ilman Patiokallion tunnelia ja Nikkilän eritasoliittymää. Olen sitä mieltä, että tässä hinta-asiassa on kehätien todelliset kustannukset tahallisesti pidetty piilossa, sillä vielä viime helmikuussakin hinnaksi arvioitiin 220 miljoonaa euroa. Kuinka ammattilaiset voivat laskea näin paljon pieleen? Joku voisi kutsua tätä toimintaa vaikkapa tahalliseksi silmään virstaamiseksi eli kansankielellä kusettamiseksi.

Ikävää asiassa on tietenkin se, että on sitten tien maksajana kunta tai valtio, tarkoittaa se loppupelissä sitä, että tien maksajana toimii veronmaksaja, sinä ja minä. Tielle olisi ollut halvempiakin vaihtoehtoja mm. Renkomäen-linjaus, mutta Lahdessa on jatkuvasti pyritty ja kohtalaisen hyvin onnistuttukin tukkimaan ne suut, jotka näistä muista vaihtoehdoista ovat puhuneet tai tuoneet esille. Tien arvostelijat on leimattu lähinnä rikollisiksi ja häiriköiksi, jotka estävät Lahti-kaupungin upean kehityksen. Luulen, että aika moni lahtelainen näkisi mielummin tuon liki 70 miljoonaa euroa laitettavan vaikkapa terveydenhuoltoon, päivähoitoon ja koulutukseen kuin kaupungin läpi porhaltavaan kehätiehen. Eli nyt ollaan satsaamassa 70 miljoonaa euroa siihen, että saadaan ihmiset ajamaan kovaa vauhtia Lahden ohi? Melkoista markkinointia.

Tietä on lobattu onnistuneesti nykyisille sijoilleen jo vuosikymmeniä. Lahtelaisilla kehätienrakastajilla on kuitenkin edessään se kovin lobbaus. Tielle pitäisi saada valtion rahoitus eli 198 miljoonaa euroa. Uusi halllitus on luvannut koko maan tasolla 1,6 miljardia euroa tiestön parantamiseen sekä kärkihankkeiden läpiviemiseen. Samassa hankekorissa eteläisen kehätien kanssa nököttää mm. sellainen pieni miljardin euron hanke kuin pääkaupunkiseudun Pisara-rata. Nähtäväksi jää, kuinka Lahden eteläinen kehätie rahoitusta saa ja kuinka suureksi loppujen lopuksi Lahden kaupungin osuus tiestä vielä nousee, kunhan kiima kehätietä kohtaan käy kaupungintalolla sietämättömän kovaksi. Vaan mitä väliä, onhan meillä varaa...?

Päätoimittaja
Petri Salomaa
petri.salomaa@omalahio.fi

 

 


Pääkirjoitukset